BK-HYDROMETA ON LAAJENTANUT EFFE® MINIMALLINNUKSEN KÄYTTÖÄ OSANA VESIEN KÄSITTELYÄ

BK-Hydrometa tarjoaa etukäteen testattua ja yksilöllistä valumavesien käsittelyä.

BK-Hydrometa Oy on kehittänyt saastuneiden valumavesien käsittelytehokkuuden testaukseen EFFE® minimallinnuksen. Pienmenetelmä on kehitetty tarpeeseen testata ja valita EFFE® GX -laitoksissa käytettäviä ajotapoja, massoja ja apuaineita ennakkoon laboratorio-olosuhteissa. EFFE® minimallinnus ja EFFE® laitos sopivat raskasmetallien, epämiellyttävien hajujen, metallien kuten raudan ja mangaanin sekä ravinteiden poistamiseen vedestä. Lisäksi menetelmää käytetään glykoli- ja formiaattipitoisten vesien (www.sttinfo.fi/tiedote/bk-hydrometan-eu-verifiointi-on-ensimmainen-suomessa) sekä öljyisten ja MTBE-pitoisten valumavesien tai palo- ja sammutusvesien käsittelyyn. Ensin määritetään veteen liuenneiden aineiden pitoisuustasot, vedenkäsittelyn tavoitereduktiot ja laaditaan suunnitelma. Minimallinnuksen jälkeen tulokset kootaan raporttiin ja käydään asiakkaan kanssa läpi yhteenveto tuloksista.

EFFE® minimallinnus on skaalattu EFFE® GX15 -laitoksesta, jonka käsittelyteho on 0–15 m3/h. EFFE® minimallinnukseen tarvitaan 30 L käsiteltävää vettä. Suositeltu toimitettava määrä on 70 L kahteen ajoon ja apuainetesteihin. Veteen liuenneiden yhdisteiden lisäksi EFFE® -menetelmällä poistetaan vedessä olevia hajuja sekä vähennetään veden sameutta, kiintoainetta, kemiallista hapenkulutusta (COD), biologista hapenkulutusta (BOD) ja orgaanisen hiilen kokonaismäärää (TOC).

EFFE® minimallinnus on yksilöllinen ja nopea vedenkäsittelyn testaustapa erikseen tai ennen EFFE® GX -laitoksen tilaamista tai vuokraamista. EFFE® GX -laitos on modifioitavissa ja soveltuu lähes kaikkien veteen liuenneena olevien haitallisten aineiden pitoisuuksien alentamiseen. EFFE® GX -laitos ja siinä käytettävät jatkuvatoimiset mittalaitteet toimivat kiertotalouden etujen mukaisesti poistuvan veden laadun parantumisen myötä, mutta laitteet voidaan myös yhdistää tehdasalueen vesien hallintaan. Kysy lisää ratkaisuistamme.

Susanna Lyyra
susanna.lyyra@bk-hydrometa.fi