BK-HYDROMETA OY – VEDENKÄSITTELYN JA YMPÄRISTÖMITTAUSTEN ASIANTUNTIJAYRITYS SAI ALKUNSA TULVAHALLINNAN KEHITTÄMISESTÄ

BK-Hydrometa on tehnyt pitkäaikaista tuotekehitystyötä orsi- ja valumavesien puhdistamiseksi mahdollisimman tehokkaasti. Yrityksellä on vedenkäsittelyn lisäksi myös ympäristömittausten sekä allas- ja patovalvonnan asiantuntemus. Tällä hetkellä yrityksen tiimiin kuuluu reilut kymmenen henkilöä.

BK-Hydrometa haluaa pitää huolta ympäristöstä sekä olla mukana vesistöpäästöjen vähentämisessä. Yritys on tuonut markkinoille EFFE® vedenkäsittelymenetelmän, ja tarjoaa asiakkailleen uusinta teknologiaa olevia mittalaitteita ja järjestelmiä, muun muassa OTT Hydromet Groupin hydrologisia ja meteorologisia tuotteita.

Yritys on perustettu vuonna 2011, toimipaikat sijaitsevat Raisiossa ja Lapualla.

BK-Hydrometan aikana alan ammattilaisia on palkattu tiimiin lisää, tällä hetkellä yrityksessä toimii reilut kymmenen henkilöä.

”Hydrometa taisi saada alkunsa tulvahallinnan kehittämisestä vuonna 2006, kun Asko Kuoppalan kanssa rakensimme tulvien hälytysjärjestelmää sekä suunnittelimme, miten valumavesien mukana kulkevaa moskaa ja haitta-aineita voitaisiin poistaa”, muistelee yrityksen toimitusjohtaja Anita Salo.

Tuotekehitystoiminta oli vahvaa jo perustajaryhmässä ja ensimmäiset vedenpuhdistuslaitokset toimitettiin vuonna 2015. Nyt Hydrometa on toiminut kymmenisen vuotta. Perustajia ja työntekijöitä yhdistää antaumuksellinen suhde ympäristön tilan säilyttämiseen ja parantamiseen.

”Valitettavasti pilaantuneita maa-alueita alkaa löytyä yhä enemmän, minkä seurauksena myös valumavesien käsittely tulee välttämättömäksi. Tätäkin asiaa helpottamaan olemme tuoneet EFFE®:n markkinoille.”

”Oikeastaan meistä kukaan ei voi sanoa, että on päätynyt tähän työhön sattumalta. Valinnat ovat olleet tietoisia. Koska kehitämme voimakkaasti omia tuotteitamme ja toimintaamme, se vaatii henkilöstöltä paljon, mutta saavutettu tavoite antaa aina aihetta iloon”, Salo kuvailee.

”Toivon, että olen omassa työssäni pystynyt luomaan yritykselle kestävää perustaa ja käytäntöjä niin, että kaikilla on innostusta kehittää yritystä edelleen. Hydrometan tavoitteena on laajentua tulevina vuosina merkittäväksi toimijaksi valumavesien käsittelyssä myös Euroopan sisämarkkinoilla. Siellä ETV merkitsee todella paljon. Todennamme Euroopan laajuisesti ETV:n avulla, että vedenkäsittelymenetelmämme toimii vaatimusten mukaisesti. ETV kertoo kehittämämme menetelmän toimivuudesta ja myönteisistä ympäristövaikutuksista”, Salo kuvailee.

ETV on lyhenne sanoista Environmental Technology Verification. Yrityksessä kehitetään toimintaa jatkuvasti: tällä hetkellä rakentuu ETV:n lisäksi ISO 9001 laatujärjestelmä.

Kysymykseen tähänastisesta menestyksestä Salo toteaa: ”Hydrometan suurin menestystekijä on kyky hahmottaa asiakkaiden vaikeimmat haasteet. Se on samalla liiketoimintaympäristömme ja vahvuutemme.”

BK-Hydrometa Oy on merkittävä vedenkäsittelyn ja ympäristömittausten asiantuntijayritys. Yritys on erikoistunut orsi- ja valumavesien käsittelyyn sekä allas- ja patovalvontaan. Lisäksi toimimme OTT Hydromet Groupin hydrologisia ja meteorologisia tuotteiden valtuuttamana yhteistyökumppanina.

Yrityksen halu on pitää huolta ympäristöstä, siksi viimeisintä teknologiaa olevat mittalaitteet ja EFFE®-vedenkäsittely tuovat asiakkaille parhaat ratkaisut. Veden kiertäminen uudelleen ja uudelleen valtameren, ilmakehän, vesistöjen ja maaperän kautta, on ketju, jonka ehjänä säilyttämiseen yritys haluaa osallistua.