Black Friday lisää pakkausten määrää logistiikassa – kaikki eivät kestä ehjänä perille
Noin neljä kymmenestä (44%) eurooppalaisesta1 hyödyntää Black Friday ja Cyber Monday -kampanjoiden tarjoamia alennuksia, ja noin joka viides (23%) arvioi, että jopa 3 tilaamaansa tuotetta vahingoittuu matkallaan. Yhteisarvoltaan näiden tuotteiden on laskettu olevan jopa 1,36 miljardia euroa1,2.
Tuotteiden vahingoittuminen aiheuttaa turhautumista kuluttajissa, joista jopa 66% kertoo vastaanottaneensa verkkokaupasta tilattuja tuotteita vahingoittuneena.
Keskimäärin eurooppalainen verkkokauppatilaaja1 palauttaa vahingoittuneen tuotteen, jos se on arvoltaan vähintään 26 euroa. Se tarkoittaa puolestaan, että vahingoittuneita tuotteita jää koteihin tai kulkeutuu jätepisteisiin. Tuotepalautus merkitsee lisääntyvän logistiikan ohella brändien ja kauppiaiden tulojen menetystä, sillä 57 % ostajista ottaa palautettavan tuotteen tilalle mieluummin rahallisen hyvityksen, kun taas 33 % pyytää tuotteen vaihtoa. Jopa 40 % kuluttajista epäröi tilata uudelleen samasta yrityksestä, josta he ovat aiemmin vastaanottaneet vahingoittuneita tuotteita.
Ari Viinikkala, toimitusjohtaja, DS Smith Suomi: “Tutkimustulos kertoo selkeästi, miten tärkeää kuluttajalle on, että pakkaus on oikeanlainen ja kestää verkkokaupan logistiikassa. Eikä pidä unohtaa, millainen taloudellinen merkitys sillä on kauppiaalle. Kun pakkaus on suunniteltu oikein, se suojaa tuotetta myös silloin, kun tuote päätetään palauttaa kauppiaalle syystä tai toisesta. Tämä osaltaan vähentää hävikkiä, sillä se mahdollistaa tuotteen uudelleen myymisen. Tuotepalautusten vähentäminen vaikuttaa paitsi yrityksen talouteen myös siihen hiilijalanjälkeen, mitä tuote aiheuttaa.”
DS Smith kehottaa kaikkia verkkokauppiaita kiinnittämään huomioita, että heidän käyttämänsä verkkokauppapakkaus soveltuu tarpeeseen, suojaa tuotetta ja tuottaa lisäarvoa siihen pakatulle tuotteelle samalla huomioiden kuluttajien vahvat viestit kestävästä kehityksestä.
Lähteet:
- OnePoll -tutkimus tehty 8 000 eurooppalaiselle aikuiselle marraskuussa 2021 (2000 vastaajaa Isossa-Britanniassa, 2000 Saksassa, 1000 Ranskassa, 1000 Italiassa, 1000 Espanjassa ja 1000 Puolassa).
- Perustuu OnePoll -tutkimuksessa saatuihin vastauksiin vahingoittuneiden tuotteiden määrästä ja tilattavien tuotteiden arvosta kerrottuna 18 vuotta täyttäneiden eurooppalaisten määrällä, jotka tutkimuksen mukaan tekevät verkkokauppaostoksia Black Friday -jakson aikana.
Yhteyshenkilöt
Suvi HjelmViestintäpäällikkö, SuomiDS Smith
Puh:+358102452453Puh:+358405778797suvi.hjelm@dssmith.comKuvat
Tietoja julkaisijasta
DS Smith on maailmanlaajuisesti toimiva, johtava kestävän kehityksen mukaisten aaltopahvista valmistettavien pakkausten suunnittelija ja valmistaja, tukenaan kierrätys- ja paperinvalmistustoiminnot. Yrityksen pääkonttori on Lontoossa, se on FTSE 100 -listattu ja toimii yli 30 maassa työllistäen noin 30 000 ammattilaista. Yritys on merkittävä tekijä verkkokaupan, kuluttajatuotteiden, vähittäiskaupan ja teollisuuden toimitusketjuissa. Sen olemassaolon tarkoitus kiteytyy lauseeseen ‘Redefining Packaging for a Changing World’ ja Now and Next -nimisellä kestävän kehityksen strategiallaan se on sitoutunut johtamaan muutosta kohti kiertotalouden mukaista toimintaa tuottaen ratkaisuja, joiden avulla voidaan vähentää kertakäyttöistä muovia, pienentää toimitusketjujen hiilidioksidipäästöjä ja parantaa kierrätystä. DS Smith on Ellen MacArthur -säätiön strateginen kumppani. DS Smithin juuret ovat vuodessa 1940, jolloin Smithin perhe perusti yrityksen. Suomessa juuret ulottuvat jo vuoteen 1911 Tampereella perustettuun Suomen ensimmäiseen aaltopahvia valmistavaan tehtaaseen. DS Smithillä on tehtaat kuudella paikkakunnalla Suomessa (Tampere, Nummela, Pirkkala, Akaa, Kuopio ja Ii).
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta DS Smith
Vahingoittuneiden verkkokauppaostosten arvo Euroopassa jopa 22 miljardia euroa vuodessa5.3.2024 07:43:00 EET | Tiedote
Aaltopahvisia pakkauksia suunnitteleva ja valmistava DS Smith on laskenut verkkokaupassa myytävien, matkalla vaurioituneiden tuotteiden laajuutta ja kustannuksia, ja laskelmien perusteella Euroopassa vahingoittuu tuotteita jopa 22 miljardin euron arvosta vuodessa.
Artekin Tampereella suunniteltu tuolipakkaus on palkittu maailmanlaajuisessa kilpailussa10.1.2024 07:36:00 EET | Tiedote
Pakkaussuunnittelijana DS Smithin Tampereen tehtaalla työskentelevä Jyrki Valkama on palkittu maailmanlaajuisessa pakkausalan kilpailussa ikoniselle Artekin jakkaralle suunnittelemastaan pakkauksesta.
Auttamisen tarve ei ole vähentynyt – 1000 hyvää tekoa pahvipakkauksessa avuntarvitsijoille Helsingissä 25.marraskuuta 202320.11.2023 07:23:00 EET | Tiedote
Suomen suurin auttamisen tapahtuma #1000tekoa kerää yhteen hyvää tekeviä yrityksiä ja ihmisiä jakamaan konkreettista apua sitä tarvitseville ihmisille 25. marraskuuta 2023 Helsingin Kaapelitehtaalla. DS Smith osallistuu tapahtumaan lahjoittamalla suunnittelemansa ja valmistamansa pahvipakkaukset, joissa avuntarve voidaan sitä tarvitsevien koteihin kantaa.
Artekin tuolipakkauksen suunnittelusta palkinto Tampereelle4.9.2023 07:23:00 EEST | Tiedote
DS Smithin Tampereen tehtaalla pakkaussuunnittelussa työskentelevä kokenut suunnittelija Jyrki Valkama on jälleen saavuttanut palkinnon pohjoismaisessa ScanStar -pakkaussuunnittelukilpailussa. DS Smithin suunnittelutiimissä työskentelevän Jyrki Valkaman tekemä pakkaussuunnittelu on näin ollen palkittu kilpailussa jo kolmatta kertaa vuoden 2019 jälkeen, koko tiimin tuodessa menestystä Suomeen puolestaan kuudetta kerran peräkkäin. DS Smith sai samaisesta kilpailusta myös kaksi muuta palkintoa, yhden Ruotsiin ja yhden Tanskaan.
DS Smithin pakkausratkaisut esillä Lepaalla 17.-19.8.2023 – hyvä pakkaus viestii tuotteesta, brändistä ja arvoista14.8.2023 10:15:00 EEST | Tiedote
DS Smith, johtava maailmanlaajuinen palveluntarjoaja ympäristöystävällisten pakkausten, paperipohjaisten tuotteiden sekä kierrätyspalvelujen alalla, esittelee kattavan valikoiman puutarha-alalle soveltuvia pakkauksia Lepaan näyttelyssä Hattulassa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme