Black Friday lisää pakkausten määrää logistiikassa – kaikki eivät kestä ehjänä perille

Yli 1.3 miljardin euron arvoisesti Black Friday -kampanjoinnin aikana toimitettavia tuotteita vahingoittuu Euroopassa matkallaan tilaajalleen selviää pakkausvalmistaja DS Smithin teettämästä Euroopan laajuisesta tutkimuksesta.

Noin neljä kymmenestä (44%) eurooppalaisesta1 hyödyntää Black Friday ja Cyber Monday -kampanjoiden tarjoamia alennuksia, ja noin joka viides (23%) arvioi, että  jopa 3 tilaamaansa tuotetta vahingoittuu matkallaan. Yhteisarvoltaan näiden tuotteiden on laskettu olevan jopa 1,36 miljardia euroa1,2.

Tuotteiden vahingoittuminen aiheuttaa turhautumista kuluttajissa, joista jopa 66% kertoo vastaanottaneensa verkkokaupasta tilattuja tuotteita vahingoittuneena.

Keskimäärin eurooppalainen verkkokauppatilaaja1 palauttaa vahingoittuneen tuotteen, jos se on arvoltaan vähintään 26 euroa. Se tarkoittaa puolestaan, että vahingoittuneita tuotteita jää koteihin tai kulkeutuu jätepisteisiin. Tuotepalautus merkitsee lisääntyvän logistiikan ohella brändien ja kauppiaiden tulojen menetystä, sillä 57 % ostajista ottaa palautettavan tuotteen tilalle mieluummin rahallisen hyvityksen, kun taas 33 % pyytää tuotteen vaihtoa. Jopa 40 % kuluttajista epäröi tilata uudelleen samasta yrityksestä, josta he ovat aiemmin vastaanottaneet vahingoittuneita tuotteita.

Ari Viinikkala, toimitusjohtaja, DS Smith Suomi: “Tutkimustulos kertoo selkeästi, miten tärkeää kuluttajalle on, että pakkaus on oikeanlainen ja kestää verkkokaupan logistiikassa. Eikä pidä unohtaa, millainen taloudellinen merkitys sillä on kauppiaalle. Kun pakkaus on suunniteltu oikein, se suojaa tuotetta myös silloin, kun tuote päätetään palauttaa kauppiaalle syystä tai toisesta. Tämä osaltaan vähentää hävikkiä, sillä se mahdollistaa tuotteen uudelleen myymisen. Tuotepalautusten vähentäminen vaikuttaa paitsi yrityksen talouteen myös siihen hiilijalanjälkeen, mitä tuote aiheuttaa.”

DS Smith kehottaa kaikkia verkkokauppiaita kiinnittämään huomioita, että heidän käyttämänsä verkkokauppapakkaus soveltuu tarpeeseen, suojaa tuotetta ja tuottaa lisäarvoa siihen pakatulle tuotteelle samalla huomioiden kuluttajien vahvat viestit kestävästä kehityksestä.

Lähteet:

1. OnePoll -tutkimus tehty 8 000 eurooppalaiselle aikuiselle marraskuussa 2021 (2000 vastaajaa Isossa-Britanniassa, 2000 Saksassa, 1000 Ranskassa, 1000 Italiassa, 1000 Espanjassa ja 1000 Puolassa).
  2. Perustuu OnePoll -tutkimuksessa saatuihin vastauksiin vahingoittuneiden tuotteiden määrästä ja tilattavien tuotteiden arvosta kerrottuna 18 vuotta täyttäneiden eurooppalaisten määrällä, jotka tutkimuksen mukaan tekevät verkkokauppaostoksia Black Friday -jakson aikana.