DS Smith

Black Friday lisää verkko-ostamista: Jopa 1,35 miljardin euron arvosta tilattuja tuotteita on vuosittain vaarassa särkyä matkalla kuluttajille

Jaa

Black Friday lisää verkkokauppaostoksia. Kun ihmiset valmistautuvat viettämään enemmän aikaa kotonaan kasvaneiden elinkustannusten vuoksi, oletetaan sen kasvattavan mielihyvää tuottavien tuotteiden ja särkyvien tuotteiden verkkokauppatoimituksia. Samanaikaisesti tuoteryhmän kuluttajalle saapuvien vaurioituneiden tuotteiden määrä on yli kaksinkertainen verrattuna muihin verkkokaupan kautta tilattaviin tuoteryhmiin. Taloudellisesti särkymisvaurioiden määrän on arvioitu olevan vuositasolla jopa 1,35 miljardia euroa.

Jopa 1,35 miljardin euron arvosta herkkiä tuotteita särkyy vuosittain verkkokaupan logistiikassa
Jopa 1,35 miljardin euron arvosta herkkiä tuotteita särkyy vuosittain verkkokaupan logistiikassa

Kyselytutkimuksen* mukaan jopa puolet (50 %) eurooppalaisista kuluttajista kertoo, että he ovat aikeissa viettää enemmän aikaa kotona elinkustannusten nousun vuoksi. Tämän odotetaan näkyvän mielihyvää tuottavien ostosten kasvuna.

Kolme kymmenestä (29 %) vastaajasta sanoo käyttävänsä rahaa pieniin ylellisyyksiin juhlakaudella, sen sijaan että hankkisivat jotain suurta tai kuluttaisivat rahaa kodin ulkopuolella.

Tilastot osoittavat, että mielihyvää tuottavien herkkien ja hauraiden ‘lohtutuotteiden’, kuten kynttilät, juomat ja lasitavarat verkko-ostamisen kasvu kasvattaa riskiä tuotteiden särkymisestä matkalla vastaanottajilleen. Yksistään kuluneen vuoden aikana noin 34 % eurooppalaisista verkko-ostajista vastaanotti keskimäärin kolme kategorian tuotelähetystä vaurioituneena – määrä on yli kaksinkertainen muihin verkkokauppatoimituksiin verrattuna.

Särkyneiden tuotteiden taloudellinen vaikutus on merkittävä. On arvioitu niiden olevan yhteisarvoltaan jopa 1,35 miljardia euroa vuodessa. Lisäksi särkyneiden tai vaurioituneiden tuotteiden vastaanotto aiheuttaa kyselyn mukaan kuluttajissa harmituksen tunnetta (30 %), pettymystä (28 %) ja turhautumista (20 %).

Vahingoittuneiden tuotteiden saamisen vaikutus on merkittävä, sillä noin 38 % kuluttajista harkitsee tarkkaan, voivatko he enää tilata tuotteita samalta jälleenmyyjältä ja noin joka viides vastaaja (23 %) sanoo, ettei tekisi niin enää koskaan.

Ari Viinikkala, toimitusjohtaja, DS Smith Suomi: “Kukaan ei halua vastaanottaa vahingoittunutta tuotetta, oli se sitten tilattu Black Fridayn aikana tai muutoin. Herkästi särkyvien tuotteiden osalta pakkauksen merkitys korostuu entisestään. On oleellista, että pakkaus on mietitty huolella kulloiseenkin tarpeeseen, ja että se soveltuu monivaiheiseen logistiikkaan ja kykenee suojaamaan tuotetta sen matkalla kuluttajalle. Investointi oikeanlaiseen pakkaukseen säästää kokonaiskustannuksista, kun tuotereklamaatioita särkymisvaurioista ei tule.

Tämän vuoksi olemme DS Smithissä testanneet erilaisia pakkauksia merkittävän määrän, ja voimme testata myös asiakaskohtaisia pakkauksia. Voimme tehdä testin, jossa pakkaus pudotetaan, sitä ravistellaan, puristetaan, täristetään ja siihen törmätään. Näin voimme varmistaa, että se kestää rajummassakin logistiikkaketjussa. Ammattitaitoiset, ja myös kansainvälisesti palkitut, innovatiiviset suunnittelijamme etsivät vastauksia juuri oikeanlaisiin pakkauksiin, mikä ei tarkoita enemmän materiaalia, vaan fiksumpia pakkausratkaisuja. Lisäksi he keskittyvät varmistamaan, että pakkaukset huomioivat kiertotalouden jo alusta alkaen. Hyvä pakkaus huolehtii myös sisällään olevan tuotteen elinkaaresta.”

Markkinatietotoimisto Mintelin** mukaan inflaation mukanaan tuoma kuluttajien taloudellisen tilanteen muuttuminen vaikuttaa heidän ostoihinsa, tapoihinsa, elämäntapoihinsa ja henkilökohtaisiin arvoihinsa. Inflaation myötä kuluttajat ostanevat vähemmän, mutta he haluavat ostaa laadukkaampaa ja ovat tarkkoja, että se on esimerkiksi kestävää, ajatonta ja korjattavissa. Vahvistusta päätöksilleen he saavat brändeiltä, jotka viestivät samoista ominaisuuksista, ja myös toimivat niiden puolesta.


Taustaksi:

*DS Smith on teettänyt markkinatutkimuksen, jonka teki OnePoll. Kyseessä on kuluttajatutkimus, jossa vastaajina oli 8000 aikuista kuudessa Euroopan maassa. Tutkimusaika oli 7.-21.11.2022
**Mintel's Global Annual Trends 2023

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Jopa 1,35 miljardin euron arvosta herkkiä tuotteita särkyy vuosittain verkkokaupan logistiikassa
Jopa 1,35 miljardin euron arvosta herkkiä tuotteita särkyy vuosittain verkkokaupan logistiikassa
Lataa
Oikeanlainen verkkokauppapakkaus suojaa tuotetta, estää tuotevauriot ja myös vaikuttaa brändimielikuvaan
Oikeanlainen verkkokauppapakkaus suojaa tuotetta, estää tuotevauriot ja myös vaikuttaa brändimielikuvaan
Lataa

Tietoja julkaisijasta

DS Smith on maailmanlaajuisesti toimiva johtava kestävän kehityksen mukaisten aaltopahvista valmistettavien pakkausten suunnittelija ja valmistaja, tukenaan kierrätys- ja paperinvalmistustoiminnot. Yrityksen pääkonttori on Lontoossa, se on FTSE 100 -listattu ja toimii 34 maassa työllistäen noin 30 000 ammattilaista. Yritys on merkittävä tekijä verkkokauppaliiketoiminnan, kuluttajatuotteiden, vähittäiskaupan ja teollisuuden toimitusketjuissa. Sen olemassaolon tarkoitus kiteytyy lauseeseen ‘Redefining Packaging for a Changing World’ ja Now and Next -kestävän kehityksen strategiallaan se on sitoutunut johtamaan muutosta kohti kiertotalouden mukaista toimintaa tuottaen ratkaisuja, joiden avulla voidaan vähentää kertakäyttöistä muovia, pienentää toimitusketjujen hiilidioksidipäästöjä ja parantaa kierrätystä. DS Smith on Ellen MacArthur säätiön strateginen kumppani. DS Smithin juuret ovat vuodessa 1940, jolloin Smithin perhe perusti yrityksen. Suomessa juuret ulottuvat jo vuoteen 1911 Tampereelle ollen Suomen ensimmäinen aaltopahvia valmistava yritys. Toimimme nyt kuudella paikkakunnalla Suomessa (Tampere, Nummela, Turku, Akaa, Kuopio ja Ii).

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta DS Smith

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme