Intrum Oy

Black Friday: vastuullisuus näkyy entistä voimakkaammin kuluttajien ostopäätöksissä Euroopassa

Jaa
Neljä kymmenestä eurooppalaisesta sanoo, että kiinnostus vastuullisuuteen on motivoinut heitä vähentämään kulutustaan. Näkyykö trendi kohti vastuullisempaa kulutusta Black Friday -alennusmyynneissä?

29. marraskuuta vietetään Yhdysvalloista maailmalle ja Suomeen rantautunutta Black Friday:ta, vähittäiskauppojen alennusjuhlaa, jolloin useat brändit myyvät tuotteitaan polkuhinnoin. Miten käy kulutusjuhlien, kun kestävästä kuluttamisesta ja vastuullisuudesta näyttää tulleen yhä näkyvämpi trendi yhteiskunnassa? Onko ruokahalumme kuluttamiseen muuttunut?

Ilmassa on merkkejä asenteiden muuttumisesta, selviää Intrumin European Consumer Payment -raportista, joka julkaistaan 28. marraskuuta 2019. Raportin mukaan 42 prosenttia eurooppalaisista kuluttajista 24 Euroopan maassa oli yhtä mieltä väittämän kanssa, että  ”Kiinnostukseni vastuullisuuteen on vähentänyt motivaatiotani kuluttaa”.

Kreikassa 61 prosenttia vastaajista oli samaa mieltä väittämän kanssa, Slovakiassa ja Romaniassa luku oli 58 % ja Portugalissa 57 %. Asenteiden muuttumista on havaittavissa myös muualla Euroopassa, vaikkei yhtä voimakkaana. Konservatiivisimmat kuluttajat löytyvät Hollannista ja Iso-Britanniasta, joissa vain 29 prosenttia kuluttajista sanoo vastuullisuuden vähentäneen heidän kulutustaan. Suomi sijoittui lähelle Eurooppalaista keskiarvoa, kun 43 % suomalaisista oli samaa mieltä väittämän kanssa.

Kulutusta vastustavat liikkeet kasvussa

Edellä esitetyt luvut kertovat siitä, että vastuullisen kuluttamisen ja ylikuluttamisen ympärillä käydyillä keskusteluilla on vaikutusta ostopäätöksiin ja käyttäytymiseen. Black Friday:n rinnalle on noussut vastaliikkeitä, kuten White Monday, jota vietetään tänä vuonna 25. marraskuuta. Liike kannustaa ihmisiä kierrättämään, korjaamaan ja vuokraamaan käytettyjä vaatteita ja tavaroita, toisin sanoen omaksumaan kiertotalouden periaatteita ja vaikuttamaan siten syntyvän jätteen ja hävikin määrään. Tapahtuman järjestäjät Henning Gillberg ja Alexnadra Davidsson kuvailevat White Monday -tapahtumaa "vetonaulana yrityksille ja yksityishenkilöille kohti kierrätykseen perustuvaa kuluttamista."

Ikäryhmittäin mitattuna lähes puolet (47 %) eurooppalaisista nuorista sanoo vastuullisuuden vähentäneen heidän kuluttamistaan. Jokaisessa ikäryhmässä tulos oli yli 40 %, mikä osoittaa kuinka kauaskantoisia vaikutuksia keskustelulla vastuullisuudesta on ollut. Yksi näkyvimmistä ja vaikutusvaltaisimmista kannanottajista on nuori ilmastoaktivisti Greta Thunberg.

Sosiaalinen media vaikuttaa kulutukseen

Raportin tulokset kertovat, että myös sosiaalinen media vaikuttaa ja ohjata kuluttamista. Useampi kuin kolme kymmenestä (32 prosenttia) eurooppalaisista kuluttajista kertoo, että sosiaalinen media on lisännyt heidän tietoisuuttaan eettisesti kestävistä tuotteista. Suomen, Kreikan ja Portugalin vastaajat olivat useimmin samaa mieltä väittämän kanssa.

Toisaalta sosiaalinen media myös lisää ylikuluttamista. 39 prosenttia eurooppalaisista yhtyi väitteeseen, jonka mukaan ”sosiaalinen media aiheuttaa painetta kuluttaa enemmän kuin minun pitäisi”.

ntrumin pääjohtaja Mikael Ericson toteaa, että "Vastuullinen kuluttaminen on järkevää  terveen talouden näkökulmasta ja että Intrum tukee tätä kehitystä". 

Lisätietoja:

Juha Iskala, myyntijohtaja, Intrum Oy
Puh: +368 50 370 6333, sähköposti: juha.iskala@intrum.com

Leena Rindell, viestintäpäällikkö, Intrum Oy
Puh: +358 50 376 1124, sähköposti: leena.rindell@intrum.com

Tietoja European Consumer Payment Report -julkaisusta

Intrum on kerännyt tietoja 24,004 kuluttajalta 24 Euroopan maasta saadakseen käsityksen eurooppalaisten kuluttajien jokapäiväisestä elämästä, heidän kulutustottumuksistaan ja kyvystään hallita kotitaloutta kuukausitasolla. 2019 raportti julkaistaan 28.11.2019 osoitteessa www.intrum.com/ecpr2019

Avainsanat

Liitteet

Tietoja julkaisijasta

Intrum Oy
Intrum Oy
Hitsaajankatu 20
00811 Helsinki

09 229 111http://www.intrum.fi

Intrum on alan johtava luotonhallintapalvelujen tarjoaja 20 markkina-alueella Euroopassa. Auttamalla yrityksiä saamaan maksunsa ja tukemalla ihmisiä viivästyneiden maksujen kanssa Intrum näyttää tietä kohti tervettä taloutta ja on ratkaisevassa asemassa yhteiskunnassa. Intrumilla on noin 10 000 omistautunutta ammattilaista, jotka palvelevat noin 80 000 yritystä eri puolilla Eurooppaa. Vuonna 2023 liikevaihto oli 20,0 miljardia Ruotsin kruunua. Intrumin pääkonttori sijaitsee Tukholmassa, Ruotsissa ja Intrumin osake on noteerattu Nasdaq Tukholman pörssissä. Lisätietoja on osoitteessa www.intrum.com.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Intrum Oy

Maksuviiveellisten yritysten kokonaismäärä laskenut, mutta osassa maakunnista ja toimialoista kasvua4.4.2024 07:55:00 EEST | Tiedote

Intrumin maksuviivetutkimus vuoden 2024 ensimmäiseltä neljännekseltä kertoo, että yritysten maksuviiveiden suhteellinen määrä on laskenut 0,31 prosenttia verrattuna edellisvuoteen. Maakuntatarkastelussa maksuviiveellisten yritysten määrä on kasvanut eniten Satakunnassa, Kymenlaaksossa ja Kainuussa. Toimialoista kasvua havaittiin eniten vesi-, viemäri- ja jätehuollossa, rakentamisessa, muissa palveluissa sekä maa-, metsä- ja kalataloudessa. Suomen talous on yskinyt pitkään korkeiden korkojen ja inflaation vuoksi, eikä kevät vielä tuo helpotusta tilanteeseen. Talouden kasvun odotetaan kuitenkin käynnistyvän tämän vuoden aikana.

Maksuviiveiden määrä laskenut, mutta konkurssien aalto kasvaa4.1.2024 07:50:00 EET | Tiedote

Intrumin uusin maksuviivetutkimus vuoden 2023 viimeiseltä neljännekseltä kertoo, että yritysten maksuviiveiden suhteellinen määrä on laskenut 5,6 prosenttia verrattuna vuoden takaiseen ajankohtaan. Suomen talous on kuluneen vuoden aikana ollut taantumassa ja se näkyy yritysten maksuvaikeuksissa. Lasku on suhteellisesti pienintä pienissä yrityksissä. Maksuviiveellisten yritysten määrä on laskenut lähes koko maassa. Suhteellisesti eniten maksuviiveitä on suhdanneherkillä majoitus- ja ravitsemisalalla sekä rakennusalalla. Konkurssien määrä on ollut merkittävässä kasvussa verrattuna aiempiin vuosiin.

Tutkimus: Yli puolet suomalaisista kuluttaa yhtä paljon kuin ansaitsee ja 22 prosenttia elää yli varojensa20.11.2023 08:54:28 EET | Tiedote

Intrumin Eurooppalaisen kuluttajien maksutaparaportin mukaan 75 prosenttia kuluttajista sanoo kuluttavansa kuukaudessa joko yhtä paljon kuin saa tuloja tai elävänsä yli varojensa. Niillä 22 prosentilla vastaajista, joiden menot ylittävät tulot, ylitys on keskimäärin 226 euroa. Peräti 31 prosentilla kuluttajista ei ole lainkaan säästöpuskuria odottamattomien kulujen varalle. Hyvä uutinen on, että 40 prosentilla on säästöjä pahan päivän varalle vähintään kahden kuukauden palkan verran.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye