Blid vinter ledde till mindre elförbrukning år 2017

Den blida vintern ledde till mindre elförbrukning år 2017. Den utsläppsfria produktionens andel av Vasa Elektriskas totala anskaffning av elenergi steg till nästan 70 procent. Fjärrvärmen hade ett rekordgrönt år.

Vasa Elektriska Ab. Bild: Katja Lösönen

Vasa Elektriska Ab:s totala elförsäljning sjönk år 2017 med ungefär 11 procent från året innan och utgjorde 1 702 GWh, varav 82 procent såldes till privat- och företagskunder och resten till elbörsen. Den utsläppsfria produktionens andel steg till nästan 70 procent.

Vasa Elektriska har fortsättningsvis investerat i vindkraft, vilket också avspeglas i vindenergins växande andel i bolagets anskaffningsportfölj. Vindkraften stod för 9 procent av fjolårets försäljning av elenergi. Vattenkraftens andel var cirka en femtedel och kärnkraftens andel en tredjedel.

Rekordlite stenkol i fjärrvärmeproduktionen

År 2017 sålde Vasa Elektriska 684 GWh fjärrvärme, det vill säga lika mycket som året innan. Av den sålda fjärrvärmen producerades 99 procent genom energieffektiv samproduktion av el och värme i Vaskiluodon Voimas och Westenergys anläggningar. Nationellt sett var andelen samproduktion hög i Vasa. Kolet har snabbt fått ge vika för andra bränslen i fjärrvärmeproduktionen. År 2017 utgjorde stenkolet bara 5 % av de använda bränslena, när igen biobränslen och avfall stod för nästan 90 procent. År 2011 producerades all fjärrvärme ännu med stenkol och olja.

Utomordentlig leveranssäkerhet

År 2017 överförde Vasa Elnät Ab sammanlagt 972 GWh elenergi till sina kunder. I jämförelse med året innan minskade elförbrukningen en aning (-0,5 %), vilket berodde på den blidare vintern.

Leveranssäkerheten kunde förbättras genom investeringar i jordkablar i bl.a. mellanspänningsnätet. I nuläget är 33 (29,5) procent av Vasa Elnäts mellanspänningsnät och 56 (53) procent av hela nätet under markytan. Under året färdigställdes också två huvudtransformatorstationer, en i Alskat i Korsholm och en på Långbacken i Vasa. År 2017 byggdes också en 110 kV:s kraftledning mellan Gerby och Alskat.

De ovannämnda siffrorna baserar sig på förhandskalkyler. De slutliga siffrorna angående koncernen Vasa Elektriskas verksamhet publiceras i samband med bokslutet för år 2017.

Vasa Elektriska Ab. Bild: Katja Lösönen

Vasa Elektriska är en stark energikoncern inom elhandel, elöverföring, fjärrvärme och elnätsentreprenörskap. Till koncernen hör två dotterbolag: Vasa Elnät Ab och Oy RAVERA Ab. Koncernen sysselsätter över 170 personer och omsättningen år 2016 utgjorde ca 140 milj. euro.

Elpriset stiger efter en lång reaperiod19.6.2018 08:15Tiedote

På grund av en uppgång i kostnaderna för elanskaffning höjer Vasa Elektriska Ab priset på elenergi. Höjningen gäller elavtal som är i kraft tillsvidare. Anskaffningskostnaderna har påverkats av bl.a. en tvär uppgång i priset på utsläppsrätter, högre bränslekostnader, låga vattennivåer i Norden samt ett höjt marknadspris på el. Det nya priset gäller från 1.8.2018. Höjningen är den första bolaget gjort på mer än fem år.