Blid vinter ledde till mindre elförbrukning år 2017

Den blida vintern ledde till mindre elförbrukning år 2017. Den utsläppsfria produktionens andel av Vasa Elektriskas totala anskaffning av elenergi steg till nästan 70 procent. Fjärrvärmen hade ett rekordgrönt år.

Vasa Elektriska Ab. Bild: Katja Lösönen

Vasa Elektriska Ab:s totala elförsäljning sjönk år 2017 med ungefär 11 procent från året innan och utgjorde 1 702 GWh, varav 82 procent såldes till privat- och företagskunder och resten till elbörsen. Den utsläppsfria produktionens andel steg till nästan 70 procent.

Vasa Elektriska har fortsättningsvis investerat i vindkraft, vilket också avspeglas i vindenergins växande andel i bolagets anskaffningsportfölj. Vindkraften stod för 9 procent av fjolårets försäljning av elenergi. Vattenkraftens andel var cirka en femtedel och kärnkraftens andel en tredjedel.

Rekordlite stenkol i fjärrvärmeproduktionen

År 2017 sålde Vasa Elektriska 684 GWh fjärrvärme, det vill säga lika mycket som året innan. Av den sålda fjärrvärmen producerades 99 procent genom energieffektiv samproduktion av el och värme i Vaskiluodon Voimas och Westenergys anläggningar. Nationellt sett var andelen samproduktion hög i Vasa. Kolet har snabbt fått ge vika för andra bränslen i fjärrvärmeproduktionen. År 2017 utgjorde stenkolet bara 5 % av de använda bränslena, när igen biobränslen och avfall stod för nästan 90 procent. År 2011 producerades all fjärrvärme ännu med stenkol och olja.

Utomordentlig leveranssäkerhet

År 2017 överförde Vasa Elnät Ab sammanlagt 972 GWh elenergi till sina kunder. I jämförelse med året innan minskade elförbrukningen en aning (-0,5 %), vilket berodde på den blidare vintern.

Leveranssäkerheten kunde förbättras genom investeringar i jordkablar i bl.a. mellanspänningsnätet. I nuläget är 33 (29,5) procent av Vasa Elnäts mellanspänningsnät och 56 (53) procent av hela nätet under markytan. Under året färdigställdes också två huvudtransformatorstationer, en i Alskat i Korsholm och en på Långbacken i Vasa. År 2017 byggdes också en 110 kV:s kraftledning mellan Gerby och Alskat.

De ovannämnda siffrorna baserar sig på förhandskalkyler. De slutliga siffrorna angående koncernen Vasa Elektriskas verksamhet publiceras i samband med bokslutet för år 2017.

Vasa Elektriska Ab. Bild: Katja Lösönen

Vasa Elektriska är en stark energikoncern inom elhandel, elöverföring, fjärrvärme och elnätsentreprenörskap. Till koncernen hör två dotterbolag: Vasa Elnät Ab och Oy RAVERA Ab. Koncernen sysselsätter över 170 personer och omsättningen år 2016 utgjorde ca 140 milj. euro.

Kall vinter och sällsynt varm sommar påverkade energibolagets försäljning23.1.2019 08:00:00Tiedote

De låga temperaturerna i början av år 2018 övergick i en varm sommar, vilket också syns i energiförbrukningen. Medan uppvärmningsbehovet var större än normalt i början av året var förbrukningen mindre än normalt när sommaren kom tidigt. Totalförsäljningen av el ökade och en större andel såldes till elbörsen. Utvecklingen av elnätet fortsatte med investeringar i leveranssäkerheten.

120 fast bosatta kunder fortfarande utan el4.1.2019 14:19:47Tiedote

Skadorna som stormen Aapeli orsakade har reparerats också i dag fredag med hjälp av tilläggsresurser. Igår kl. 14 var antalet kunder utan el totalt cirka 3 340 inom Vasa Elnäts distributionsområde. I dag samma tid var antalet 1 900. Nya fel har uppstått såväl under torsdagen som fredagen. Vid reparationerna prioriteras den fasta bebyggelsen. Av dessa är fortfarande 120 utan el. Resten av de strömlösa är fritidsbostäder. Bolaget fortsätter att reparera samtliga stormskador under veckoslutet.

Reparationerna av elnätet framskrider - den fasta bosättningen torde få tillbaka elen idag torsdag3.1.2019 13:59:55Tiedote

Reparationerna inom Vasa Elnäts distributionsområde har framskridit under torsdagen. Bolaget har också haft hjälp av tilläggsresurser. På onsdagen kl. 14 var antalet kunder utan el cirka 6 900. Idag torsdag strax före kl. 14 uppgår antalet till cirka 3 340. Målet är att den fasta bosättningen ska få tillbaka elen ännu under loppet av torsdagen. Fritidsbostäderna kommer att få vänta på elen lite längre.

Reparationer av elnätet pågår – en del hushåll kan förbli utan el i flera dygn2.1.2019 14:43:23Tiedote

”Den värsta stormen någonsin på Vasa Elnäts distributionsområde.” Så beskriver driftchef Petter Södergran på Vasa Elnät situationen, som orsakade att mer än 14 000 kunder inom elnätsbolagets område var utan el när det var som värst. Reparationerna av elnätet fortsätter och fel åtgärdas så snabbt som möjligt. - För tillfället är nästan 6 900 kunder utan el. Vi uppskattar att en del av våra kunder kommer att vara utan el i upp till flera dygn.