Blominmäen jätevedenpuhdistamon rakentaminen etenee aikataulussaan

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY rakentaa uutta jätevedenpuhdistamoa Espoon Blominmäkeen. Tila puhdistamolle on saatu louhittua ja itse puhdistamon rakentaminen voi alkaa aikataulussaan helmikuussa 2018. HSY:n hallitus valitsi kolmen tarjoajan joukosta puhdistamorakentamisen projektinjohtourakoitsijaksi Lemminkäinen Infra Oy:n kokonaistaloudellisesti edullisimmalla noin 186 miljoonan euron tavoitehinnalla. Projektinjohtopalkkio ja mahdollinen bonus mukaan lukien hankinnan kokonaisarvo on noin 207 miljoonaa euroa.

Sama urakoitsija on jo hoitanut puhdistamon louhinnat ja osan viemäritunnelilouhinnasta. Projektinjohtourakoitsija vastaa työmaan johtamisesta, rakennuttamisesta ja varsinaisesta rakennustyöstä. Urakoitsijalla on myös vastuu rakennustyön turvallisuudesta. Projektinjohtourakkaan sisältyvät hankkeen rakennus- ja koneistotyöt, LVI-työt, automaatio- ja instrumentointi- sekä sähkötyöt.

- Projektinjohtourakoitsija jakaa puhdistamon rakentamisen ja varustelun hankinnat tarkoituksenmukaisiin kokonaisuuksiin, kilpailuttaa ne ja johtaa töiden toteutuksen, kertoo HSY:n toimitusjohtaja Raimo Inkinen.

Blominmäen viemäritunnelien urakoitsijaksi osuuksille Mikkelä II, Malminmäki ja Eestinkallio HSY:n hallitus valitsi Kalliorakennus-Yhtiöt Oy:n halvimmalla yhteishinnalla 38,3 miljoonaa euroa. Näiden osuuksien tulo- ja purkutunneleiden ja muiden tunneliosuuksien kokonaispituus on yhteensä noin 14 kilometriä. Tunneleiden loppuosuus, Finnoo II -urakka, kilpailutetaan myöhemmin erikseen.

Puhdistamon rakennus- ja varustelutyöt käyntiin helmikuussa 2018

Blominmäessä luolastolouhinnat ovat lähes valmiit. Kalliorakenteiden vahvistamista, pohjien tasaamista ja muita viimeistelytöitä jatketaan vielä helmikuun alkuun saakka. Puhdistamon rakennus- ja varustelutyöt käynnistyvät helmikuussa 2018 ja päättyvät kesällä 2021, jolloin puhdistamon käyttöönotto alkaa asteittain.

Samanaikaisesti puhdistamon rakentamisen aikana louhitaan tarvittavat viemäritunnelit. Louhintatyöt voivat jatkua helmikuusta 2018 alkaen Mikkelän ajotunnelin kautta Iso Maantien kohdalta etelään. Malminmäessä työt alkavat Malminkorven luoteispuolella työmaatukikohdan ja ajotunnelin rakentamisella ja Eestinkallion työt vastaavasti Eestinmalmintien ja Eestinmalmin risteyksen länsipuolella. Ajotunnelien rakentamisen jälkeen louhinnat etenevät tulo- ja purkutunneleissa sekä pohjoiseen että etelään.

toimitusjohtaja Raimo Inkinen, puh. 045 635 7741
toimialajohtaja Tommi Fred, puh. 050 348 4841
Hankesivut: hsy.fi/blominmaki

Huomaathan, että käyntiosoitteemme muuttuu!
Pääkonttorimme muuttaa tammikuun 2018 aikana uusiin tiloihin osoitteeseen Ilmalantori 1, 00240 Helsinki. Myös vesihuollon liitos- ja sopimushallintapalvelut keskitetään Helsingistä, Espoosta ja Vantaalta pääkonttoriimme.

HSY:n hallituksen kokous 15.6.201815.6.2018 12:44Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen päätökset 15.6.2018 Hallitus päätti muun muassa pyytää lausunnot Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten kaupungeilta koskien HSY:n alustavaa toiminta- ja taloussuunnitelmaa vuosille 2019–2021 sekä hyväksyä järjestelyt pakkausjätteiden jätehuollosta HSY:n toimialueella. Hallitus päätti seuraavista hankinnoista: - Länsi-Vantaan alueen vesihuollon saneerausurakan urakoitsijaksi valittiin Terrawise Oy - viemäreiden kuntotutkimus- ja vastaanottokuvausten ensimmäinen osio tilataan Lassila & Tikanoja Oyj:ltä ja toinen osio Eerola Yhtiöt Oy:ltä ajalla 7/2018–12/2020. Hallitus sai tiedoksi Helsingin seudun maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL-sopimuksen 2016–2019 seurannan keväällä 2018. Kokouksen pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut päätetyt asiat: http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtala puh.