Blominmäen jätevedenpuhdistamon rakentaminen etenee aikataulussaan

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY rakentaa uutta jätevedenpuhdistamoa Espoon Blominmäkeen. Tila puhdistamolle on saatu louhittua ja itse puhdistamon rakentaminen voi alkaa aikataulussaan helmikuussa 2018. HSY:n hallitus valitsi kolmen tarjoajan joukosta puhdistamorakentamisen projektinjohtourakoitsijaksi Lemminkäinen Infra Oy:n kokonaistaloudellisesti edullisimmalla noin 186 miljoonan euron tavoitehinnalla. Projektinjohtopalkkio ja mahdollinen bonus mukaan lukien hankinnan kokonaisarvo on noin 207 miljoonaa euroa.

Sama urakoitsija on jo hoitanut puhdistamon louhinnat ja osan viemäritunnelilouhinnasta. Projektinjohtourakoitsija vastaa työmaan johtamisesta, rakennuttamisesta ja varsinaisesta rakennustyöstä. Urakoitsijalla on myös vastuu rakennustyön turvallisuudesta. Projektinjohtourakkaan sisältyvät hankkeen rakennus- ja koneistotyöt, LVI-työt, automaatio- ja instrumentointi- sekä sähkötyöt.

- Projektinjohtourakoitsija jakaa puhdistamon rakentamisen ja varustelun hankinnat tarkoituksenmukaisiin kokonaisuuksiin, kilpailuttaa ne ja johtaa töiden toteutuksen, kertoo HSY:n toimitusjohtaja Raimo Inkinen.

Blominmäen viemäritunnelien urakoitsijaksi osuuksille Mikkelä II, Malminmäki ja Eestinkallio HSY:n hallitus valitsi Kalliorakennus-Yhtiöt Oy:n halvimmalla yhteishinnalla 38,3 miljoonaa euroa. Näiden osuuksien tulo- ja purkutunneleiden ja muiden tunneliosuuksien kokonaispituus on yhteensä noin 14 kilometriä. Tunneleiden loppuosuus, Finnoo II -urakka, kilpailutetaan myöhemmin erikseen.

Puhdistamon rakennus- ja varustelutyöt käyntiin helmikuussa 2018

Blominmäessä luolastolouhinnat ovat lähes valmiit. Kalliorakenteiden vahvistamista, pohjien tasaamista ja muita viimeistelytöitä jatketaan vielä helmikuun alkuun saakka. Puhdistamon rakennus- ja varustelutyöt käynnistyvät helmikuussa 2018 ja päättyvät kesällä 2021, jolloin puhdistamon käyttöönotto alkaa asteittain.

Samanaikaisesti puhdistamon rakentamisen aikana louhitaan tarvittavat viemäritunnelit. Louhintatyöt voivat jatkua helmikuusta 2018 alkaen Mikkelän ajotunnelin kautta Iso Maantien kohdalta etelään. Malminmäessä työt alkavat Malminkorven luoteispuolella työmaatukikohdan ja ajotunnelin rakentamisella ja Eestinkallion työt vastaavasti Eestinmalmintien ja Eestinmalmin risteyksen länsipuolella. Ajotunnelien rakentamisen jälkeen louhinnat etenevät tulo- ja purkutunneleissa sekä pohjoiseen että etelään.

toimitusjohtaja Raimo Inkinen, puh. 045 635 7741
toimialajohtaja Tommi Fred, puh. 050 348 4841
Hankesivut: hsy.fi/blominmaki

Huomaathan, että käyntiosoitteemme muuttuu!
Pääkonttorimme muuttaa tammikuun 2018 aikana uusiin tiloihin osoitteeseen Ilmalantori 1, 00240 Helsinki. Myös vesihuollon liitos- ja sopimushallintapalvelut keskitetään Helsingistä, Espoosta ja Vantaalta pääkonttoriimme.

HSY uudistaa jätehuoltomääräykset: jäteastioiden tyhjentäminen voidaan aloittaa ennen aamuruuhkaa 1.3. lähtien18.1.2019 11:04Tiedote

HSY:n uudistamat jätehuoltomääräykset tulevat voimaan pääosin 1.3.2019. Jäteastioiden tyhjennys on mahdollista Helsingin kantakaupungin alueella kello 5–22. Muualla tyhjennystyöt voidaan aloittaa tuntia myöhemmin. Vuodesta 2021 alkaen biojätettä, muovi-, lasi- ja kartonkipakkauksia sekä pienmetallia kerätään kiinteistöistä, joissa on vähintään viisi huoneistoa. Uudistuksella vastataan EU:n ja Suomen valtakunnallisiin kierrätystavoitteisiin.

HSY:n hallituksen kokous 18.1.201918.1.2019 11:03Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen päätökset 18.1.2019 Hallitus hyväksyi muun muassa tarkistetut pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen jätehuoltomääräykset ja valitsi Graniittirakennus Kallio Oy:n jätteenkäsittelykeskukseen vastaanotetun jätevoimalakuonan käsittelijäksi. Hallitus sai tiedoksi Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen ja ilmanlaadun seurannan pääkaupunkiseudulla vuonna 2019. HSY tiedottaa erillisellä tiedotteella pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen jätehuoltomääräyksistä. Kokouksen pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut päätetyt asiat: http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtala puh. 040 593 6346 www.hsy.fi

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 18.1.201915.1.2019 16:02Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 18.1.2019 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Hallitus päättää muun muassa tarkistettujen pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen jätehuoltomääräysten hyväksymisestä sekä jätteenkäsittelykeskukseen vastaanotetun jätevoimalakuonan käsittelijän valitsemisesta. Hallitus saa tiedoksi Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen ja ilmanlaadun seurannan pääkaupunkiseudulla vuonna 2019. HSY tiedottaa kokouksen jälkeen pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen jätehuoltomääräyksistä. Kokouksen pöytäkirja on nähtävissä em. osoitteessa perjantaina 18.1.2019. Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtala puh. 040 593 6346 www.hsy.fi