Blominmäen viemäröintijärjestelyt vapauttavat tilaa Espoon Finnooseen

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY teettää paraikaa Blominmäen jätevedenpuhdistamon neljästä viemäritunneliurakasta niiden eteläisintä osuutta Finnoossa. Kalliotunneliin rakennetaan myös pumppaamo, jolla puhdistettu jätevesi ohjataan ensin Fortumille lämmön talteenottoon ja sitten poistotunneliin merelle. Kalliorakentamisella luodaan tilaa Finnoon alueen kehittämiselle.

Havainnekuva Blominmäen jätevedenpuhdistamon viemäriputkistosta

- Kalliotunneliin sijoitettavilla sukellusputkilla korvataan maa-asenteiset paineviemärit ja siirtopumppaamo, joten järjestelyllä vapautetaan maanpäällisiä alueita muuhun käyttöön. Lisäksi pumppaamon valmistuttua saadaan puhdistetusta jätevedestä talteen nykyistä huomattavasti enemmän kaukolämpöä Espooseen, kertoo kohteen rakentamisen hyödyistä toimitusjohtaja Raimo Inkinen.

Finnoon tekniikkaurakka toteutetaan käynnissä olevan Finnoon viemäritunneliurakan työmaa-alueella sen sivu-urakkana. Molempien urakoiden tavoitteena on kohteen valmistuminen kesäkuussa 2021. Urakoitsijaksi Finnoo III -tekniikkaurakkaan HSY:n hallitus valitsi Skanska Infra Oy:n noin 9,5 miljoonan euron hinnalla.

Urakka koostuu putkisto-, koneisto- ja LVIS-töistä Finnoo II -urakan kalliotunneliin ja pumppaamolle. Urakassa tilaajina toimivat HSY ja Fortum yhdessä. Fortumin osuus urakassa liittyy puhdistetusta jätevedestä otettavan lämmön talteenottoon. Urakkasopimus voidaan solmia, kun Fortum on omalta osaltaan tehnyt tarvittavat urakkapäätökset. HSY ja Fortum ovat allekirjoittaneet toukokuussa 2019 jäteveden lämpösisällön hyödyntämisestä sopimuksen, jossa on sovittu yhteisten kustannusten jakoperusteista ja kunnossapitovastuista.

HSY:n ja Fortumin sopimuksesta lisätietoa: https://www.hsy.fi/fi/tietoa-hsy/uutishuone/2019/Sivut/HSY__jatevedenpuhdistamon_puhdistetusta_jatevedesta_lampo_talteen_Fortumin_pumppuyksikolla.aspx

toimitusjohtaja Raimo Inkinen, puh. 045 635 7741
toimialajohtaja Tommi Fred, puh. 050 348 4841

Havainnekuva Blominmäen jätevedenpuhdistamon viemäriputkistosta

HSY:n hallituksen päätökset 17.1.202017.1.2020 09:54:22 EETTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti muun muassa hyväksyä Puotisten Vesi Oy:n vesihuoltoverkoston vastaanottamiseen ja vesihuollon järjestämiseen liittyvän sopimuksen sekä tehdä sopimuksen Stena Recycling Oy:n kanssa metalliromun kuljettamisesta ja hyödyntämisestä vuosina 2020 - 23. Hallitus päätti tilata vaarallisten jätteiden käsittely- ja kuljetuspalvelut Lassila & Tikanoja Oyj:lta, Fortum Waste Solutions Oy:lta, Kierto Ympäristöpalvelut Oy:lta, Veikko Lehti Oy:lta ja Stena Recycling Oy:lta ajalla 3/2020 - 2/2023. Hallitus sai tiedoksi Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen ja ilmanlaadun seurannan pääkaupunkiseudulla vuonna 2020. Kokouksessa käsitellyt muut asiat päätettiin ehdotusten mukaisesti. Kokouksen esityslista/pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut käsitellyt asiat: http://hsy01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Rii

Potkua asemanseutujen yritysyhteistyöhön – kasvuyrityksille tarjolla kumppaneita ja sparrausta16.1.2020 11:24:03 EETTiedote

Helsingin, Espoon, Vantaan ja Hämeenlinnan kaupungit sekä Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY käynnistävät Fiksu arki assalle -yrityskehitysohjelman, jossa kasvuyritykset yhdessä suurten kumppaniyritysten kanssa rakentavat uusia arjen palveluja asemanseuduille. Ohjelman tavoitteena on luoda kestävän arjen palveluja, lisätä asemanseutujen viihtyisyyttä ja edistää raideliikenteen houkuttelevuutta. Hankkeen kumppaniyrityksiä ovat YIT, R-kioski, Posti, Sokos Hotel Vaakuna Hämeenlinna ja Hämeenlinnan pysäköinti Oy. Kasvuyritykset voivat hakea mukaan ohjelmaan 11.3.2020 asti.

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 17.1.202014.1.2020 15:26:20 EETTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 17.1.2020 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://hsy01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Hallitus päättää muun muassa Puotisten Vesi Oy:n vesihuoltoverkoston vastaanottamiseen ja vesihuollon järjestämiseen liittyvän sopimuksen hyväksymisestä sekä metalliromun kuljettamisesta ja hyödyntämisestä vuosina 2020 - 23. Hallitus saa tiedoksi Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen ja ilmanlaadun seurannan pääkaupunkiseudulla vuonna 2020. Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtala puh. 040 593 6346 www.hsy.fi