Blominmäen viemäröintijärjestelyt vapauttavat tilaa Espoon Finnooseen

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY teettää paraikaa Blominmäen jätevedenpuhdistamon neljästä viemäritunneliurakasta niiden eteläisintä osuutta Finnoossa. Kalliotunneliin rakennetaan myös pumppaamo, jolla puhdistettu jätevesi ohjataan ensin Fortumille lämmön talteenottoon ja sitten poistotunneliin merelle. Kalliorakentamisella luodaan tilaa Finnoon alueen kehittämiselle.

Havainnekuva Blominmäen jätevedenpuhdistamon viemäriputkistosta

- Kalliotunneliin sijoitettavilla sukellusputkilla korvataan maa-asenteiset paineviemärit ja siirtopumppaamo, joten järjestelyllä vapautetaan maanpäällisiä alueita muuhun käyttöön. Lisäksi pumppaamon valmistuttua saadaan puhdistetusta jätevedestä talteen nykyistä huomattavasti enemmän kaukolämpöä Espooseen, kertoo kohteen rakentamisen hyödyistä toimitusjohtaja Raimo Inkinen.

Finnoon tekniikkaurakka toteutetaan käynnissä olevan Finnoon viemäritunneliurakan työmaa-alueella sen sivu-urakkana. Molempien urakoiden tavoitteena on kohteen valmistuminen kesäkuussa 2021. Urakoitsijaksi Finnoo III -tekniikkaurakkaan HSY:n hallitus valitsi Skanska Infra Oy:n noin 9,5 miljoonan euron hinnalla.

Urakka koostuu putkisto-, koneisto- ja LVIS-töistä Finnoo II -urakan kalliotunneliin ja pumppaamolle. Urakassa tilaajina toimivat HSY ja Fortum yhdessä. Fortumin osuus urakassa liittyy puhdistetusta jätevedestä otettavan lämmön talteenottoon. Urakkasopimus voidaan solmia, kun Fortum on omalta osaltaan tehnyt tarvittavat urakkapäätökset. HSY ja Fortum ovat allekirjoittaneet toukokuussa 2019 jäteveden lämpösisällön hyödyntämisestä sopimuksen, jossa on sovittu yhteisten kustannusten jakoperusteista ja kunnossapitovastuista.

HSY:n ja Fortumin sopimuksesta lisätietoa: https://www.hsy.fi/fi/tietoa-hsy/uutishuone/2019/Sivut/HSY__jatevedenpuhdistamon_puhdistetusta_jatevedesta_lampo_talteen_Fortumin_pumppuyksikolla.aspx

toimitusjohtaja Raimo Inkinen, puh. 045 635 7741
toimialajohtaja Tommi Fred, puh. 050 348 4841

Havainnekuva Blominmäen jätevedenpuhdistamon viemäriputkistosta

Häiriöttömämpää viemäröintiä pumppaamosaneerauksilla/korjattu kustannus 2,6 Milj.€18.9.2020 12:39:46 EESTTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY:n jätevedenpumppaamo Vantaan Ylästöntiellä uusitaan. Pumppaamon kapasiteetti nousee ja samalla se uudistuu teknisesti. Pumppaamojen ja viemäreiden saneerauksella parannetaan toimintavarmuutta ja vähennetään häiriöitä, joista pahimmillaan voi syntyä jäteveden ylivuoto maastoon tai vesistöön./Korjattu tiedote, kustannusarvio 2,6 Milj. € ei 1,6 Milj. €

HSY:n hallituksen päätökset 18.8.202018.9.2020 12:00:39 EESTTiedote

HSY tiedottaa erillisellä tiedotteella jäteveden pumppaamoiden saneerauksista.HSY tiedottaa erillisellä tiedotteella jäteveden pumppaamoiden saneerauksista.Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti muun muassa hyväksyä seuraavat hankesuunnitelmat: - Ylästöntien pumppaamon uudelleenrakentaminen - Otaniemen vesihuollon saneeraus - Etelä-Laajalahti - Pohjois-Tapiola vesihuoltoverkostojen kehittäminen ja saneeraus. Hallitus päätti hyväksyä seuraavat hankinnat: - ferrosulfaatin puitejärjestelyn toimittajiksi valittiin Kemira Oyj ja Voda Nordic Oy - Pitkäkosken vedenpuhdistuslaitoksen aktiivihiilisuodatuslaitoksen saneerauksen rakennusurakoitsijaksi valittiin Skanska Infra - betoniset monitoimikaivot tilataan Rudus Oy:lta ja muoviset monitoimikaivot sekä tarvikkeet Pipelife Finland Oy:lta - urakoitsijaksi tyhjentämään ja kuljettamaan jätteiden monilokerokeräysvälineitä HSY-alueella ja Kirkkonummella valittiin Urbaser Oy - vartiointipalveluiden tarjoajaksi valittiin AVA

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 18.9.202016.9.2020 07:43:33 EESTTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 18.9.2020 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://hsy01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames HSY:n hallitus päättää muun muassa seuraavien hankesuunnitelmien hyväksymisestä: - Ylästöntien pumppaamon uudelleen rakentaminen - Otaniemen vesihuollon saneeraus - Etelä-Laajalahti - Pohjois-Tapiola vesihuoltoverkostojen kehittäminen ja saneeraus. Hallitus päättää seuraavista hankinnoista: - ferrosulfaatin puitejärjestelyn toimittajat - Pitkäkosken vedenpuhdistuslaitoksen aktiivihiilisuodatuslaitoksen saneerauksen rakennusurakoitsija - monitoimikaivojen hankinta - urakoitsijan valinta tyhjentämään ja kuljettamaan jätteiden monilokerokeräysvälineitä HSY-alueella ja Kirkkonummella - vartiointipalveluiden tarjoajan valinta. Hallitus saa tiedoksi yhteenvedon jäsenkaupunkien lausunnoista HSY:n alustavaan toiminta- ja taloussuunnitelmaan 2021-2023 sekä vesihuollon ja jätehuollon inve

Sortti-asemille tuotu poistotekstiiliä lähes 120 000 kiloa – tuo ainoastaan kuivia, hajuttomia ja homeettomia vaatteita14.9.2020 08:46:00 EESTTiedote

HSY:n Sortti-asemille on tuotu lähes 120 000 kiloa poistotekstiiliä 10 kuukauden aikana. Keräykseen kelpaavat rikkinäiset ja loppuun kuluneet vaatteet ja kodintekstiilit. Keräykseen tuodusta tekstiilistä suurin osa kelpaa kierrätykseen. Noin 30 prosenttia tekstiilistä on sellaista, jota ei voi jatkojalostaa uusien tuotteiden raaka-aineeksi.