Digi- ja väestötietovirasto

Bluffmeddelanden i Suomi.fi-meddelandenas namn – klicka inte på länken i meddelandet

Jaa

I Suomi.fi-meddelandenas namn cirkulerar bluffmeddelanden. I meddelandena uppmanas man öppna dokumentet via knappen eller länken i meddelandet.

Länken leder till en webbplats som upprätthålls av brottslingar och som ser ut som Suomi.fi-webbtjänsten. Det är fråga om en nätfiskesida vars syfte är att skaffa personuppgifter och inloggningsuppgifter, såsom bankkoder.

Suomi.fi-meddelanden skickar aldrig länkar per e-post

Om medborgaren använder Suomi.fi-meddelanden får han eller hon ett meddelande till sin e-post eller Suomi.fi-mobilapplikationen om ett meddelande från den offentliga förvaltningen som kommit till tjänsten Meddelanden.

Suomi.fi-meddelanden har aldrig en länk och i dem ombeds man aldrig ladda ner dokument eller ge personuppgifter. Suomi.fi-meddelanden skickar aldrig meddelanden via sms.

Om du har fått ett meddelande

  • Klicka inte på länkarna i meddelandet.
  • Svara inte på meddelandet.
  • Mata inte in dina uppgifter på den webbplats där du har loggat in via länken du fått via e-post.
  • Om du misstänker att dina kreditkortsuppgifter eller bankkoder har hamnat i fel händer, kontakta din banks kundservice. Gör en polisanmälan.

Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, som upprätthåller Suomi.fi-webbtjänsten, utreder fallet tillsammans med säkerhetsmyndigheterna.

Hur använder du Suomi.fi-meddelanden på ett säkert sätt?

Om du använder Suomi.fi-meddelanden,

  • skriv adressen www.suomi.fi  i webbläsarens adressfält. Via adressen kan du logga in i tjänsten Meddelanden eller ladda ner Suomi.fi-appen till din mobiltelefon: I appbutiken Google Play eller App Store
  • gå aldrig till webbplatsen via ett meddelande som du fått per e-post eller sms.
  • gå inte till Suomi.fi-meddelanden via sökmotorns resultat

Suomi.fi-meddelanden är ett datasäkert sätt att ta emot meddelanden från olika myndigheter. Man loggar in i tjänsten Meddelanden med bankkoder, mobilcertifikat eller certifikat på identitetskort.

När en person har tagit tjänsten i bruk får han eller hon elektroniska meddelanden från de e-tjänster inom den offentliga förvaltningen som använder Suomi.fi-meddelanden. Då kommer dessa meddelanden inte längre som papperspost. Det är till exempel möjligt att ta emot meddelanden från Skatteförvaltningen, Traficom och många kommuner elektroniskt.

Mer information

Tietoja julkaisijasta

Digi- ja väestötietovirasto
Digi- ja väestötietovirasto
Lintulahdenkuja 2
00530 HELSINKI

0295 536 000 (vaihde)http://dvv.fi

Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata

Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata främjar digitaliseringen av samhället, tryggar tillgången till information och erbjuder tjänster för kundernas livshändelser.

Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata sörjer för den grundläggande administrationen av befolkningsdatasystemet och digitaliseringen av samhället. Till myndighetens uppgifter hör bland annat borgerliga vigslar, namn- och adressändringar, förmynderskaps- och intressebevakningsärenden, administration av befolkningsdatasystemet, utveckling av lösningar för elektronisk identitet samt utveckling och underhåll av centraliserade stödtjänster för e-tjänster. Dessa stödtjänster för e-tjänster omfattar bland annat Suomi.fi-webbtjänsten, elektroniska myndighetsmeddelanden (Suomi.fi-meddelanden) samt fullmakter att sköta ärenden för andras räkning (Suomi.fi-fullmakter).

Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata inrättades år 2020 och lyder under finansministeriet. Ämbetsverket uppstod 1.1.2020 när Befolkningsregistercentralen och magistraterna sammanförs till en ny helhet.

http://dvv.fi/sv

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Digi- ja väestötietovirasto

Satsningar av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata för att förkorta handläggningstiderna har gett resultat - Samtidigt är den ökade efterfrågan oroväckande29.11.2021 15:20:00 EET | Tiedote

Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata (MDB) har med hjälp av tilläggsanslaget från juli 2021 lyckats avveckla de förlängda handläggningstiderna som uppkommit i dess tjänster. MDB har i början av hösten slutfört rekryteringen av 40 visstidsanställda och deras introduktion. Tilläggspersonalens arbetsinsats har märkts redan i november i form av kortare arbetsköer.

Digi- ja väestötietoviraston panostukset käsittelyaikojen lyhentämiseen ovat tuottaneet tulosta - Samalla kysynnän kasvu huolestuttaa29.11.2021 13:10:00 EET | Tiedote

Digi- ja väestötietovirasto (DVV) on onnistunut heinäkuussa 2021 saadun lisämäärärahan turvin purkamaan palveluissaan syntynyttä käsittelyaikojen pitkittymistä. DVV on saanut alkusyksyn aikana päätökseen 40 määräaikaisen lisähenkilön rekrytoinnit ja heidän perehdytyksensä. Lisähenkilöstön työpanos on näkynyt jo marraskuussa työjonojen lyhentymisenä.

Is the North a pioneer in information interoperability? The seminar on 30 November 2021 discusses the current state of mobility of study and health information between the Nordic and Baltic countries23.11.2021 14:35:07 EET | Press Invitation

In many cases, the Nordic countries and the Baltic countries are considered to be on top of digitalisation. People also move a lot across national borders, for example, to study and work. In these situations, everyday life becomes easier if the key information is shared between the authorities in the countries. Such information includes study attainment, health, and prescription information. The discoverability of information on legislation of another country is also important in order to operate in that country.

Är Norden en föregångare när det gäller interoperabilitet? Seminariet den 30 november 2021 går igenom den nuvarande mobiliteten för studieprestations och hälsouppgifter mellan de nordiska och baltiska länderna23.11.2021 14:34:12 EET | Kutsu

De nordiska och de baltiska länderna anses i många avseenden vara ledande digitaliseringsländer. Människorna rör sig även mycket över landsgränserna bland annat på grund av studier och arbete. I dessa situationer underlättas vardagen om de centrala uppgifterna förmedlas mellan myndigheterna i länderna. Sådana uppgifter är till exempel uppgifter om studieprestationer, hälsouppgifter och läkemedelsordinationer. Det är också viktigt att man kan hitta information om lagstiftningen i ett annat land för att kunna vara aktiv i landet.

Onko Pohjola tiedon yhteentoimivuuden edelläkävijä? Seminaari avaa opinto- ja terveystietojen liikkuvuuden nykytilaa Pohjoismaiden ja Baltian maiden välillä 30.11.202123.11.2021 14:33:23 EET | Kutsu

Pohjoismaita ja Baltian maita pidetään useissa asioissa digitalisaation kärkimaina. Myös ihmiset liikkuvat paljon maiden rajojen yli mm. opiskelun ja työn perässä. Näissä tilanteissa arkea helpottaa, jos keskeiset tiedot liikkuvat maiden viranomaisten välillä. Tällaisia tietoja ovat esimerkiksi opintosuoritustiedot, terveystiedot ja lääkemääräyksiä koskevat tiedot. Myös toisen maan lainsäädäntöön liittyvien tietojen löydettävyys on tärkeää, jotta maassa voi toimia.

I artikelserien Lyckan i digitalisering dryftas följande: Hur digitalisera den traditionella branschen?9.11.2021 09:05:00 EET | Tiedote

En bostadsaffär är ett exempel på en vardaglig verksamhet som i samband med digitalisering väcker flera frågor. Företagare Sami Honkonen berättar i sin aktuella artikel om utmaningarna med digitaliseringen av denna traditionella bransch och hur förtroendet byggs upp med digitala metoder. Berättelsen är en del av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas artikelserie Lyckan i digitalisering och dess framtid och möjligheter.

Onnellisten digitalisaatio -artikkelisarjassa pohditaan seuraavaksi: Kuinka digitalisoida perinteinen toimiala?9.11.2021 09:05:00 EET | Tiedote

Asuntokauppa on yksi esimerkki arjen toiminnosta, jonka digitalisoimisessa on useita kysymyksiä. Yrittäjä Sami Honkonen kertoo tuoreessa artikkelissaan tämän perinteisen toimialan digitalisoimisen haasteista ja kuinka luottamusta rakennetaan digitaalisin keinoin. Juttu on osa Digi- ja väestötietoviraston tulevaisuutta ja digitalisaation mahdollisuuksia käsittelevää Onnellisten digitalisaatio -artikkelisarjaa.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme