Bocuse d’Or jälleen Pohjoismaiden juhlaa - Suomi neljäs

Suomen Bocuse d’Or –joukkue tuli neljänneksi maailman vaativimmissa kokkikisoissa. Edustaja Ismo Sipeläinen, hänen assistenttinsa Johan Kurkela sekä valmentaja Tommi Tuominen veivät 5 tuntia 35 minuuttia kestävän tulikokeensa päätökseen tyylikkäästi ilman virheitä.

Ismo Sipeläinen Lyonissa Bocuse d'Or -loppukilpailuissa 2019. Kuva Kim Öhman

Yli vuoden tiiviisti harjoitelleen tiimin työ päättyi tänään Lyonin messukeskuksen Paul Bocuse-hallissa neljänteen sijaan. Vaikka tulos ei ole palkintosijatavoitteen mukainen, se on kilpailun korkeaan tasoon nähden hyvä ja jatkaa Suomen tasaista menestystä. Vuoden 2019 Bocuse d’Or -kilpailun voitti Tanska, hopeaa otti Ruotsi ja pronssille tuli Norja.

Rennosti ja varmasti koko kilpailun ajan työskennellyt Suomen joukkue teki virheettömän kisasuorituksen. Valmentaja Tommi Tuomisen mukaan joukkueen kilpailusuoritus oli paras tähän mennessä; joukkueella oli ennen kilpailuja takanaan lähes 20 täyttä 5 tunnin 35 minuutin harjoitusta.

- Kilpailu meni erittäin hyvin, pysyimme aikataulussa, ja kaikki sujui kuten suunnittelimme. Raaka-aineissa oli hiukan eroja totuttuun, esimerkiksi lihan raaka-aine oli paljon suurempaa ja myös pehmeämpää, kuin millä harjoittelimme. Erot eivät kuitenkaan vaikuttaneet suoritukseen, Ismo Sipeläinen kertoo.

Suomi oli neljäs sekä lihavadista että lautasannoksesta annetuissa pisteissä. Keittiötyöskentelyssä Suomi oli tulostaulun mukaan kolmas.

- Kilpailun taso oli kova, ja vatitehtävässä suoritukset olivat melko tasaisia. Chartreuse oli vaikea monelle joukkueelle ja taso heitteli paljon. Suomen etu oli, että meidän chartreusemme oli tehtävänannon mukainen, moni joukkue oli ottanut riskejä ja erilaiset näkemykset tekivät tuomaroinnista vaikeaa, chartreuse-tehtävää tuomaroinut Matti Jämsén kertoo.

- Olemme tasaisen varmasti koko ajan kärjen tuntumassa. Jonain päivänä pian palkintosijojen lasikatto murtuu, Jämsén uskoo.

Bocuse d’Or-kilpailujen suomalainen kannustusjoukko on kasvanut viimeisten kausien aikana yli satapäiseksi joukoksi, joka matkustaa joukkueen perässä kilpailuista toiseen. Koko joukkue kiittää kaikkia kumppaneitaan ja yleisöä upeasta tuesta matkan varrella ja äänekkäästä kannatuksesta kisahallissa.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt
Bocuse d’Or Academy Finland, Promotion Manager Mari Cadaut, 040 587 8053, mari.cadaut@viestintamakua.fi

ELO Foundation, Executive Director Bettina Lindfors, 0400 460 894, bettina.lindfors@elo-saatio.fi

Ismo Sipeläinen Lyonissa Bocuse d'Or -loppukilpailuissa 2019. Kuva Kim Öhman
Ismo Sipeläinen  Lyonissa Bocuse d'Or -loppukilpailuissa 2019.
Ismo Sipeläinen Lyonissa Bocuse d'Or -loppukilpailuissa 2019. Kuva Kim Öhman
Johan Kurkela ja Ismo Sipeläinen Lyonissa Bocuse d'Or -loppukilpailuissa 2019.
Kuva Kim Öhman
Johan Kurkela ja Ismo Sipeläinen Lyonissa Bocuse d'Or -loppukilpailuissa 2019. Kuva Kim Öhman
Kuva Kim Öhman
Suomen lihavati Lyonissa Bocuse d'Or -loppukilpailuissa 2019. Taustalla Johan Kurkela. Kuva Kim Öhman
Suomen lihavati Lyonissa Bocuse d'Or -loppukilpailuissa 2019.
Suomen lihavati Lyonissa Bocuse d'Or -loppukilpailuissa 2019. Kuva Kim Öhman
Kuva Kim Öhman
Johan Kurkela, Ismo Sipeläinen ja Tommi Tuominen Lyonissa Bocuse d'Or -loppukilpailuissa 2019. Kuva Kim Öhman
Kuva Kim Öhman

Vuoden Kokki ja Vuoden Tarjoilija 2019 voitosta kilpailee 16 kokkia ja seitsemän tarjoilijaa Kevätmessuilla 4-6.4.2.4.2019 15:00:00 EESTTiedote

Vuoden Kokki ja Vuoden Tarjoilija suomenmestaruudesta kilpailee 16 kokkia ja seitsemän tarjoilijaa 4.-6.4.2019 Kevätmessuilla Messukeskuksessa Helsingissä. Yleisö pääsee kilpailupäivinä seuraamaan läheltä ravintola-alan huippuammattilaisten sali- ja keittiötyöskentelyä. Luvassa on korkeatasoiset SM-kilpailut niin rohkeilla tulokkailla kuin innokkailla konkareilla. Kilpailujen järjestäjä on ELO-Suomalaisen ruokakulttuurin edistämissäätiö yhdessä laajan yhteistyökumppaniverkoston kanssa.

Vuoden Kokki ja Vuoden Tarjoilija 2019 -kilpailujen semifinalistit valittu – kilpailut käydään Kevätmessuilla huhtikuussa11.3.2019 16:15:00 EETTiedote

Vuoden Kokki- ja Vuoden Tarjoilija -kilpailut ovat loistava ponnahduslauta ravintola-alan ammattilaisille Suomessa. Alkukarsinnan kautta valittiin Vuoden Kokki 2019 -semifinaaliin 16 kilpailijaa ja Vuoden Tarjoilija 2019 -semifinaaliin seitsemän kilpailijaa. Luvassa on korkeatasoiset SM-kilpailut niin rohkeilla tulokkailla kuin innokkailla konkareilla, 4-6.4.2019 Kevätmessuilla Messukeskuksessa Helsingissä. Kilpailun järjestäjä on ELO-säätiö yhdessä laajan yhteistyökumppaniverkoston kanssa.

Semifinalisterna i Årets Kock och Årets Servitör 2019 är klara – FM-tävlingarna ordnas på Vårmässan i april11.3.2019 16:15:00 EETTiedote

Årets Kock och Årets Servitör -tävlingarna utgör ett utmärkt språngbräde för professionella inom restaurangbranschen i Finland. Genom uttagning valdes 16 deltagare till semifinal i Årets Kock 2019 och sju deltagare till semifinal i Årets Servitör 2019. Bland semifinalisterna finns såväl nya talanger som erfarna deltagare. Årets Kock och Årets Servitör -tävlingarna ordnas den 4-6.4.2019 på Vårmässan i Messukeskus, Helsingfors. Tävlingarna arrangeras av ELO-Stiftelsen tillsammans med ett brett samarbetsnätverk.