BOFIT päivitti Venäjä- ja Kiina-ennusteensa

BOFIT julkaisi tänään (3.10.) puolivuosittain päivitettävät ennusteensa Venäjän ja Kiinan talouksille. Syksyn 2019 ennuste kattaa vuodet 2019—2021.

Venäjän viime vuoden nopea kasvu perustui osin tilapäisille tekijöille, ja kasvun odotettiin hidastuvan selvästi tänä vuonna. Maailmantalouden näkymät ovat kesän aikana nopeasti synkentyneet, mikä heijastuu myös Venäjän talouteen. Alkuvuonna Venäjän talouskasvu on hidastunut selvästi keväällä ennakoitua nopeammin, ja koko vuoden kasvuennustetta on siksi laskettu noin yhteen prosenttiin.

BOFITin näkemys Venäjän talouden kasvuedellytyksistä lähivuosina ei ole muuttunut. Kotitalouksien reaalitulojen hyvin hidas nousu ja lainakannan kasvun hidastuminen näkyvät yksityisen kulutuksen heikkona kasvuna, eikä talouspolitiikka tue yksityisiä investointeja. Lähivuosina bruttokansantuotteen kasvu on siksi pitkälti julkisen kulutuksen ja nettoviennin varassa. Valtion ohjaamien mittavien investointihankkeiden ennakoidaan etenevän ripeämmin vuosina 2020—2021, mikä nostaa hieman talouden kasvuvauhtia etenkin ensi vuonna. Kasvun ennakoidaan kuitenkin hidastuvan lähelle 1,5 prosenttia ennustejakson lopulla.

Kiinan talouskasvun hidastuminen jatkuu. Työvoiman määrä on kääntynyt laskuun, pääoman allokaatio on tehotonta, ja kasvun kannalta keskeiset reformit viipyvät. Nämä tekijät ovat hidastaneet kasvua jo tovin. Viimeisen vuoden aikana kauppakiistojen eskaloituminen on myös lisännyt epävarmuutta. Virallisten tilastojen mukaan Kiinan kasvun hidastuminen on maltillista, ja kuluvan vuoden alkupuoliskolla kasvu hidastui 6,3 prosenttiin viime vuoden 6,6 prosentista.

Epäluotettavat viralliset tilastot tekevät talouden tilan arvioinnin aiempaa vaikeammaksi. Aiemman ennusteemme mukaisesti BOFIT odottaa Kiinan kasvun hidastuvan kuluvana vuonna noin prosenttiyksiköllä viime vuodesta ja jatkavan hidastumistaan vuosina 2020–2021 vajaan prosenttiyksikön vuosivauhtia. Elvytysvara on rajallinen julkisen talouden alijäämän ja maan velka-asteen kasvettua jo huomattavan suuriksi. Yritysten rahoitustilanteen heikkeneminen ja rahoitusmarkkinariskien kasvu ovat lisänneet riskejä myös ennusteen perusuraa heikommalle kehitykselle.

Ennusteet löytyvät osoitteesta

Lisätietoja:

vanhempi neuvonantaja Laura Solanko, puh. 09 183 2991 / laura.solanko(at)bof.fi (Venäjä)
vanhempi ekonomisti Riikka Nuutilainen, puh. 09 183 2518 / riikka.nuutilainen(at)bof.fi (Kiina)
tutkimuspäällikkö Iikka Korhonen, puh. 09 183 2272 / iikka.korhonen(at)bof.fi (Venäjä ja Kiina).

Housing loan drawdowns lower and holiday cottage loan drawdowns higher than normal in May30.6.2020 13:00:00 EESTPress release

Drawdowns of new housing loans amounted to EUR 1.5 bn in May 2020, a decline of 22% on May 2019. Housing loan drawdowns in May have last been below this amount in 2015. The annualised agreed rate was 0.75%, unchanged on April 2020. Despite the low level of housing loan drawdowns in April and May 2020, annual growth in the housing loan stock (2.8%) has not moderated. This is partly due to the extensive use of interest-only periods for housing loans. After a record surge in April, however, the volume of renegotiated housing loan agreements [1] fell back to almost normal levels in May. In May 2020, the average repayment period of new housing loans surpassed 21 years for the first time and was 21 years 4 months. Over 70% of new housing loans in May were with a maturity of over 20 years. Loans with longer maturities (over 29 years) accounted for 9% of new housing loans, compared with 5% a year earlier in May. May 2020 proved exceptionally busy for drawdowns of loans for holiday residences (

Mindre efterfrågan på bostadslån och större efterfrågan på stuglån i maj än normalt30.6.2020 13:00:00 EESTTiedote

I maj 2020 utbetalades nya bostadslån för 1,5 miljarder euro, vilket är 22 % mindre än vid motsvarande tid för ett år sedan. Utbetalningarna av bostadslån har senast varit mindre i maj år 2015. I maj 2020 var den överenskomna årliga räntan på nya bostadslån (0,75 %) densamma som i april 2020. Trots den svaga efterfrågan i april och maj 2020 har årsökningen i det utestående beloppet av bostadslån (2,8 %) inte mattats av. Det omfattande intresset för att utnyttja möjligheten till amorteringsfrihet har bidragit till att upprätthålla tillväxttakten. Antalet omförhandlade [1] avtal om bostadslån återställdes emellertid efter en rekordlivlig aprilmånad till nära normal nivå i maj. I maj 2020 översteg den genomsnittliga återbetalningstiden för nya bostadslån första gången 21 år och var 21 år 4 månader. I maj hade över 70 % av de nya bostadslånen en återbetalningstid som var längre än 20 år. Av de nya bostadslånen var andelen lån med en längre återbetalningstid (över 29 år) 9 %, när deras ande