Bolshoi-teatterin vierailu tuo Oopperajuhlille venäläistä huippuoopperaa

Moskovan maineikas Bolshoi-teatteri tuo Savonlinnan Oopperajuhlille Tšaikovskin mestariteoksia: Ensi viikolla ensi-iltansa saa harvinainen, kaunis oopperahelmi Jolanta ja konserttiversiona kuullaan rakastettu Jevgeni Onegin. Tasavallan presidentti Sauli Niinistö ja Venäjän presidentti Vladimir Putin vierailevat esityksessä 27.7. osana Putinin työvierailua.

Kuva Jolantan esityksestä Bolshoi-teatterissa. Ekaterina Morozova (Jolanta), Oleg Dolkov (Vaudemont)

Jolanta on mielikuvituksellinen satu, jossa on vakava perimmäinen ajatus. Sen filosofinen sisältö on nykypäivänä hyvin selkeä ja kirkas”, kertoo esityksen ohjaaja Sergei Ženovatš.

Jolanta kertoo sokeasta prinsessasta, joka löydettyään rakkauden saa myös näkönsä takaisin. Samalla prinsessa oppii uutta ympäristöstä niin hyvässä kuin pahassakin. Koko perheelle soveltuva ooppera on taattua, melodista Tšaikovskia. Silti sitä kuullaan Suomessa erittäin harvoin.

Jolanta tarjoaa Tšaikovskilta jotain sellaista, mitä täällä ei ole yleensä kuultu”, kertoo Oopperajuhlien musiikkituottaja Olli Tuunanen. ”Tarina erottuu muista oopperoista onnellisen loppunsa kautta. Se sisältää hienoja, vaativia solistinumeroita, joille Bolshoin solistit antavat niiden ansaitseman arvon”, hän jatkaa.

Oopperan nimiroolissa Jolantana laulavat nimekkäät venäläissopraanot Anna Nechaeva ja Eketarina Morozova. Morozova on tuttu Suomessa Mirjam Helin -laulukilpailun finalistina 2014. Musiikinjohdosta vastaa Bolshoin ylikapellimestari Tugan Sokhiev.

Oopperan alussa kuullaan sinfoninen sarja baletista Pähkinänsärkijä. Sarja esittelee luontevasti Jolantan sisäistä maailmaa ja johdattelee tarinan tapahtumiin. Lisäksi se linkittyy oopperan syntyyn: Pähkinänsärkijä sai kantaesityksensä 18.12.1892 yhdessä Jolantan kanssa.

Jolanta on Tšaikovskin viimeinen ooppera. Se pohjautuu tanskalaisen näytelmäkirjailijan, Henrik Hertzin, draamaan Kuningas Renén tytär. Suomen ensiesityksensä ooppera sai vuonna 1917.

30 vuotta kulttuurituontia – tänä vuonna Bolshoin lisäksi Madridin Teatro Real

Oopperajuhlavieraita hemmotellaan tänä vuonna Bolshoi-teatterin lisäksi myös toisen huippuryhmän esityksillä. Madridin Teatro Madrid vierailee Olavinlinnassa 1.–4.8. Teatro Real tuo näyttämölle Bellinin Puritaanit. Oopperajuhlat on tuonut vierailevia oopperataloja Savonlinnaan jo 30 vuoden ajan.

”Oopperajuhlilla vierailevat ulkomaiset oopperatalot ovat alallaan ainoa pitkäjänteinen suomalainen tuontioperaatio. On ollut mainio idea, että Oopperajuhlien vierailijat tuovat teoksia myös omasta kulttuuripiiristään. Ei meille kannata tuoda sitä, mitä täällä jo entuudestaan on”, sanoo päätoimittaja Harri Kuusisaari Oopperajuhlien verkkolehdessä. Lue koko artikkeli oopperatalovierailuista täällä.

Lue myös: Jolanta ja Pähkinänsärkijä – Ohjaaja Sergei Ženovatš kertoo Anna Nechaeva: Jolanta ei ole pelkkä satuprinsessa

Facebook: Savonlinna Opera Festival – Oopperajuhlat Twitter: @operafestivalfi Instagram: @operafestivalfi Youtube: Savonlinna Opera Festival

Kuvapankki:www.operafestival.fi/fi/footer/Medialle/Media/Kuvapankki

Lisätietoja: Taiteellinen johtaja Jorma Silvasti, 044 743 3631, jorma.silvasti@operafestival.fi