Bosch vastaa puolijohteiden kysyntään tulevaisuuden tehtaalla - vieraile tehtaassa virtuaalisesti!

Bosch avaa maailman edistyksellisimmän, tekoälyä ja esineiden internetiä hyödyntävän piikiekkotehtaan, joka on yhtiön vastaus kasvavaan puolijohteiden kysyntään. Miljardin euron tehdas on konsernin 130-vuotisen historian suurin yksittäinen investointi ja se tulee työllistämään noin 700 ihmistä.

Boschin puolijohteita valmistava tehdas Dresdenissä on yksi maailman nykyaikaisimmista: se on verkottunut, datavetoinen ja itseään optimoiva. Automatisoidussa ja tekoälyä hyödyntävässä tehtaassa kaikki tuotannon prosessit on integroitu keskenään. Teollisuus 4.0:n edelläkävijätehtaan avajaisiin 7.6.2021 osallistui muun muassa Saksan liittokansleri Angela Merkel.

“Puolijohteet ovat Boschille ydinteknologiaa ja on strategisesti tärkeää kehittää ja valmistaa niitä itse. Tässä maailman ensimmäisessä AIoT-tehtaassa voimme tekoälyn ansiosta nostaa puolijohteiden valmistuksen aivan uudelle tasolle”, sanoo Boschin pääjohtaja Volkmar Denner.

Puolijohteiden tuotanto käynnistyy jo heinäkuussa, noin puoli vuotta suunniteltua aiemmin. Ensi alkuun puolijohteet asennetaan Boschin työkoneisiin. Syyskuussa, eli noin kolme kuukautta alkuperäistä aikataulua nopeammin, ryhdytään tuottamaan puolijohteita autoteollisuusasiakkaiden tarpeisiin.

72 000-neliöisessä tehtaassa on töissä jo 250 ihmistä ja määrä nousee 700:aan kun rakennustyöt saadaan päätökseen. Boschille noin miljardin euron tehdas on sen 130-vuotisen historian suurin yksittäinen investointi.

Digitaalinen kaksonen sujuvoittaa kehitys- ja kunnossapitotyötä

Dresdenin tehtaasta on olemassa virtuaalinen kaksoiskappale, joka koostuu noin puolesta miljoonasta 3D-objektista. Tehtaan rakennusvaiheen aikana itse rakennus ja sen infrastruktuurit, vesiputkisto ja jätehuoltojärjestelmä, kaapelivedot ja ilmanvaihto ja tietysti tuotantokoneisto ja -linjat on taltioitu digitaalisesti ja visualisoitu 3D-malliksi.

Tämän ns. digitaalisen kaksosen ansiosta Bosch kykenee simuloimaan sekä tehtaan prosessin optimointia että korjaustöitä haittaamatta varsinaista toimintaa.

Teollisuus 4.0:n pioneeri: prosesseja parannetaan lennossa

Dresdenin tehtaassa koneet, sensorit ja tuotteet tuottavat joka sekunti dataa, joka printattuna olisi noin 500 tekstisivua. Päivittäin dataa kertyy yli 42 miljoonan sivun verran. Tämä kaikki kerätään yhteen keskustietokantaan, josta käsin sitä arvioidaan tekoälyn avulla.

”Yhdistämällä tekoälyn ja esineiden internetin luomme pohjaa tuotantoprosessien ja tuotteiden laadun jatkuvalle datavetoiselle parantamiselle”, Denner sanoo.

Tässä prosessissa itseään optimoivat algoritmit oppivat, kuinka datan pohjalta tehdään ennusteita. Näin tuotanto- ja kunnossapitoprosesseja voidaan analysoida reaaliaikaisesti. Tekoälyalgoritmi voi esimerkiksi havaita tuotteissa pienimmätkin poikkeamat. Syyt poikkeamiin analysoidaan ja tuotantoprosessia korjataan vastaavasti, ennen kuin poikkeamat voivat vaikuttaa tuotteen luotettavuuteen.

Tekoälyn avulla puolijohdetuotteiden täysimittainen tuotanto voidaan käynnistää nopeasti, kun erillistä testausvaihetta ei tarvita.

Autoteollisuuden puolijohteiden kysyntä kasvaa

Autoteollisuuden puolijohteet ovat Boschille selkeä kasvualue. Jo vuonna 2016 jokaisessa uudessa autossa ympäri maailman oli keskimäärin yhdeksän Boschin mikrosirua esimerkiksi airbagin keskusyksikössä, jarrutusjärjestelmässä ja pysäköinninavustusjärjestelmässä. Vuonna 2019 luku oli noussut 17:ään. Vastaavasti mikroelektroniikan rahallinen arvo kasvaa: Vuonna 1998 uuden auton mikroelektroniikan arvo oli 120 euroa (lähde: ZVEI). Vuonna 2018 arvo oli noussut 500 euroon ja vuonna 2023 sen odotetaan ylittävän 600 euroa.

“Ajoneuvojen mikrosirut ovat puolijohdeteknologian vaativin osa-alue, koska autoissa näiden pienten rakennuspalikoiden täytyy olla erityisen lujatekoisia”, Boschin hallituksen jäsen Harald Kroeger sanoo.

Ajoneuvon elinkaaren aikana siruihin voi kohdistua esimerkiksi voimakkaita värähtelyitä ja äärimmäisiä lämpötilan vaihteluita. Toisin sanoen, sirujen täytyy täyttää hyvin tiukat luotettavuusstandardit. Tämän vuoksi mikrosirujen kehittäminen autoteollisuuteen on monia muita sovelluksia haastavampaa. Eniten mikrosirujen käyttö tulee kasvamaan ajajaa avustavissa järjestelmissä, infotainmentissa sekä voimansiirron sähköistämisessä.

Bosch on ainoa autoteollisuuden toimittaja, joka on vuosikymmeniä intensiivisesti tehnyt töitä mikroelektroniikan parissa: Bosch on valmistanut itse puolijohteensa vuodesta 1958. Vuonna 2010 tapahtuneen 200 millimetrin teknologian lanseerauksesta asti Bosch on investoinut noin 2,5 miljardia euroa jo pelkästään kahteen tehtaaseensa Reutlingenissä ja Dresdenissä.

Bosch-konserni on maailman johtava teknologiatuotteiden ja palvelujen toimittaja. Sen palveluksessa oli vuoden 2021 lopussa noin 402 600 työntekijää. Konsernin liikevaihto vuonna 2021 oli 78,7 miljardia euroa. Konserni on jaettu neljään liiketoiminta-alueeseen: Mobility Solutions, Industrial Technology, Consumer Goods ja Energy and Building Technology. Johtavana IoT-yhtiönä Bosch tarjoaa innovatiivisia ratkaisuja älykoteihin, teollisuus 4.0:lle ja verkottuneeseen liikkumiseen. Boschin asiantuntijuus anturiteknologiassa, ohjelmistoissa ja palveluissa sekä oma IoT-pilvipalvelu takaavat, että sen asiakkaat voivat saada verkottuneita ja toimialojen rajat ylittäviä ratkaisuja yhdeltä toimittajalta.

Strategisena tavoitteena on helpottaa elämää ja parantaa elämänlaatua tuotteilla ja ratkaisuilla, jotka sisältävät tekoälyä (AI) tai jotka on kehitetty tai valmistettu sen avulla. Yhtiö tarjoaa tekniikkaa, joka on ”Invented for life.”

Konserni käsittää Robert Bosch GmbH:n sekä sen noin 440 tytäryhtiötä ja paikallista yhtiötä yli 60 maassa. Jos mukaan luetaan myös myynti- ja palveluyhteistyökumppanit, on Bosch tuotanto-, suunnittelu- ja myyntiverkostonsa kautta läsnä lähes kaikissa maailman maissa. Bosch-konserni on ollut hiilineutraali vuoden 2020 ensimmäisestä neljänneksestä lähtien. Yhtiön kasvun perusta on sen innovaatiovoima. Tutkimuksessa ja tuotekehityksessä työskentelee noin 76 100 henkilöä 128 toimipisteessä eri puolilla maailmaa. Heistä noin 38 000 on ohjelmistokehittäjiä.

Bosch investoi tulevaisuuteen ja kasvattaa lämpöpumpputuotantoaan Portugalin Aveirossa17.11.2023 10:04:19 EET | Tiedote

Bosch toteuttaa pitkän tähtäimen strategiaansa ja investoi lämpöpumppujen kehitys- ja tuotantokapasiteettinsa nostamiseen. Yritys investoi noin sata miljoonaa euroa Porton eteläpuolella Aveirossa sijaitsevaan toimipisteeseensä vuoteen 2026 mennessä. Suunnitelmissa on uusien laboratorioiden, kahden tuotantorakennuksen ja lämpöpumppujen lisätuotantolinjojen rakentaminen.