Bostadsbolagens roll i brandsäkerheten bör stärkas

En beklagansvärd brand i Nordsjö som ledde till fyra människors död visar att ansvaret för underhållet av brandvarnares funktionsduglighet är otydligt. Reformen av räddningslagen är ett bra tillfälle att utveckla ansvaren i anslutning till brandsäkerheten. Räddningsbranschens Centralorganisation i Finland har i åratal framhållit brandvarnarnas betydelse. Tragiska händelser som den i Nordsjö visar att det fortfarande finns mycket att förbättra.

I branden i Nordsjö 9.12.2016 omkom fyra personer av vilka tre var barn. I utredningsrapporten rekommenderar Olycksutredningscentralen att Inrikesministeriet ska klarlägga vilka som är ansvariga för underhållet av brandvarnarna.

Enligt den gällande lagstiftningen ansvarar den boende ensam för montering av och funktionsdugligheten hos batteridrivna brandvarnare. För underhåll av nätanslutna brandvarnare ansvarar bostadsbolaget. Enligt enkäter ansåg över 90 procent av finländarna att de hade ett tillräckligt antal fungerande brandvarnare, men bara i 38 procent av bränderna har det funnits fungerande brandvarnare.

Bostadsbolagets styrelse har en viktig roll när det gäller att upprätthålla och utveckla fastighetens säkerhet. I hyreshus måste växelverkan mellan ägaren och den boende ökas i säkerhetsfrågor. Reformen av räddningslagen erbjuder ett utmärkt tillfälle att utveckla boendesäkerheten.

Man ska ta hand om brandvarnaren

- Ombesörjandet av brandvarnarnas funktionsförmåga är inte på en tillräcklig nivå för närvarande. Den främsta enskilda orsaken torde vara medborgarnas obetänksamhet och kanske också okunskap, funderar expert Ira Pasi från Räddningsbranschens Centralorganisation i Finland.

När en brandvarnare blir gammal reagerar den inte mera på rök och varnar inte för brand. Brandvarnaren måste bytas ut med 5-10 års mellanrum. Förvånansvärt ofta sitter brandvarnarna i taket utan batterier eller batterierna har blivit för gamla. Med testknappen kan batteriernas skick testas. Det är tillrådligt att byta ut batterierna en gång om året.

Bostäder kunde ha flera brandvarnare än vad de har i dag. Räddningsbranschens Centralorganisation i Finland rekommenderar att brandvarnare installeras i alla sovrum, hallen och också andra utrymmen där en brand kan uppstå. Även om en brandvarnare inte förhindrar att en brand uppstår, ger en fungerande brandvarnare tid att släcka branden eller lämna byggnaden på ett säkert sätt innan situationen blir livsfarlig.

Räddningsbranschens Centralorganisation i Finland har under flera år koordinerat den nationella säkerhetskommunikationen där underhållet av brandvarnare och deras tillräckliga antal har varit viktiga ämnen. Med hjälp av kommunikation och striktare föreskrifter har både antalet bostadsbränder och branddöda minskat med ett tjugotal procent årligen, men det finns fortfarande rum för förbättring.

Ytterligare information:

Expert Ira Pasi, Räddningsbranschens Centralorganisation i Finland, tfn 040 595 4140

Sinä teet paloturvallisuuden – juuri sinä - Paloturvallisuusviikko muistuttaa: ”Kun hätä on suurin, sinä pelastat”10.11.2017 09:35Tiedote

Jokainen on itse paras henkilö parantamaan oman lähipiirinsä paloturvallisuutta. Fiksuinta on pelastaa koti jo etukäteen estämällä tulipalot. Tosi paikan tullen alkusammutus ja läheisten pelastaminen palavasta tilasta ovat elintärkeitä toimia, joita on syytä harjoitella etukäteen. Paloturvallisuusviikko haastaa kaikki suomalaiset parantamaan paloturvallisuutta 25.11.- 1.12. – ja kaikkina muinakin päivinä.

Det är du som gör brandsäkerheten - Brandsäkerhetsveckan påminner: ”När nöden är störst, är det du som räddar”10.11.2017 09:26Tiedote

Var och en är själv den bästa personen att förbättra brandsäkerheten i sin närmaste krets. Det smartaste sättet att rädda hemmet är att göra detta på förhand genom att förhindra bränderna.När det verkligen gäller är primärsläckning och räddande av de nära och kära livsviktiga åtgärder som man bör öva på förhand.Brandsäkerhetsveckan utmanar alla finländare att förbättra brandsäkerheten 25.11 - 1.12 – och alla andra dagar.

Funktionsförmågan avgör om man kan rädda sig från en brand - Vem ansvarar för brandsäkerheten, när en funktionshindrad äldre person bor kvar i sitt hem?19.10.2017 09:00Tiedote

Boendets brandsäkerhet är inte bara ett problem i glesbygden. I år har det inträffat tre branddödsfall i Helsingfors i vilka offret har varit funktionshindrad, i två av dessa fall över 70 år gammal. Räddningsbranschens Centralorganisation i Finland vill fästa uppmärksamhet vid säkerhetsansvaren, när äldre personer och specialgrupper bor kvar i sina hem. Under de tre första kvartalen har 30 människor omkommit i bränder.

Toimintakyky ratkaisee pelastumisen tulipalosta - Kuka vastaa paloturvallisuudesta, kun toimintakyvytön vanhus asutetaan kotiinsa?19.10.2017 09:00Tiedote

Asumisen paloturvallisuus ei ole pelkästään harvaan asuttujen alueiden ongelma. Helsingissä on tänä vuonna ollut kolme palokuolemantapausta, joissa uhri on ollut liikuntarajoitteinen, näistä kahdessa tapauksessa yli 70-vuotias. Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö haluaa kiinnittää huomiota turvallisuusvastuisiin, kun ikäihmisiä ja erityisryhmiä asutetaan koteihinsa. Kolmen ensimmäisen vuosineljänneksen aikana tulipaloissa on kuollut 30 ihmistä.