Bostadsbolagens roll i brandsäkerheten bör stärkas

En beklagansvärd brand i Nordsjö som ledde till fyra människors död visar att ansvaret för underhållet av brandvarnares funktionsduglighet är otydligt. Reformen av räddningslagen är ett bra tillfälle att utveckla ansvaren i anslutning till brandsäkerheten. Räddningsbranschens Centralorganisation i Finland har i åratal framhållit brandvarnarnas betydelse. Tragiska händelser som den i Nordsjö visar att det fortfarande finns mycket att förbättra.

I branden i Nordsjö 9.12.2016 omkom fyra personer av vilka tre var barn. I utredningsrapporten rekommenderar Olycksutredningscentralen att Inrikesministeriet ska klarlägga vilka som är ansvariga för underhållet av brandvarnarna.

Enligt den gällande lagstiftningen ansvarar den boende ensam för montering av och funktionsdugligheten hos batteridrivna brandvarnare. För underhåll av nätanslutna brandvarnare ansvarar bostadsbolaget. Enligt enkäter ansåg över 90 procent av finländarna att de hade ett tillräckligt antal fungerande brandvarnare, men bara i 38 procent av bränderna har det funnits fungerande brandvarnare.

Bostadsbolagets styrelse har en viktig roll när det gäller att upprätthålla och utveckla fastighetens säkerhet. I hyreshus måste växelverkan mellan ägaren och den boende ökas i säkerhetsfrågor. Reformen av räddningslagen erbjuder ett utmärkt tillfälle att utveckla boendesäkerheten.

Man ska ta hand om brandvarnaren

- Ombesörjandet av brandvarnarnas funktionsförmåga är inte på en tillräcklig nivå för närvarande. Den främsta enskilda orsaken torde vara medborgarnas obetänksamhet och kanske också okunskap, funderar expert Ira Pasi från Räddningsbranschens Centralorganisation i Finland.

När en brandvarnare blir gammal reagerar den inte mera på rök och varnar inte för brand. Brandvarnaren måste bytas ut med 5-10 års mellanrum. Förvånansvärt ofta sitter brandvarnarna i taket utan batterier eller batterierna har blivit för gamla. Med testknappen kan batteriernas skick testas. Det är tillrådligt att byta ut batterierna en gång om året.

Bostäder kunde ha flera brandvarnare än vad de har i dag. Räddningsbranschens Centralorganisation i Finland rekommenderar att brandvarnare installeras i alla sovrum, hallen och också andra utrymmen där en brand kan uppstå. Även om en brandvarnare inte förhindrar att en brand uppstår, ger en fungerande brandvarnare tid att släcka branden eller lämna byggnaden på ett säkert sätt innan situationen blir livsfarlig.

Räddningsbranschens Centralorganisation i Finland har under flera år koordinerat den nationella säkerhetskommunikationen där underhållet av brandvarnare och deras tillräckliga antal har varit viktiga ämnen. Med hjälp av kommunikation och striktare föreskrifter har både antalet bostadsbränder och branddöda minskat med ett tjugotal procent årligen, men det finns fortfarande rum för förbättring.

Ytterligare information:

Expert Ira Pasi, Räddningsbranschens Centralorganisation i Finland, tfn 040 595 4140

Livskraftiga brandkårer bidrar till att säkerställa räddningstjänster för medborgare7.6.2018 10:37Tiedote

Även om man i en del av brandkårerna speciellt i glesbygden kämpar med tynande verksamhet, kan man ändå konstatera att det i allmänhet går bra för brandkårerna. Enligt de undersökningar som Räddningsbranschens Centralorganisation i Finland låtit utföra intresserar brandkårsverksamheten speciellt unga, och till och med 57 % kunde tänka sig att börja med brandkårsverksamheten. Brandkårister motiveras av viljan att hjälpa, aktivitet och kompetensutveckling. I brandkårer lär man sig viktiga säkerhetsfärdigheter för vardagens överraskande situationer, såsom primärsläckning och återupplivning. I Finland finns cirka 33 000 brandkårister.

Palokuntien elinvoimaisuus turvaa osaltaan pelastuspalvelut kansalaisille7.6.2018 10:31Tiedote

Vaikka osassa palokunnista erityisesti harva-asutusalueille kamppaillaan toiminnan hiipumisen kanssa, niin pääosin voidaan todeta, että palokunnilla menee hyvin. Suomen Pelastusalan Keskusjärjestön teettämien tutkimusten mukaan palokuntatoiminta kiinnostaa erityisesti nuoria ja jopa 57 % voisi ajatella aloittavansa palokuntaharrastuksen. Palokuntalaisia motivoi auttamisen halu sekä toiminta ja osaamisen kehittäminen. Palokunnissa oppiikin hyvin tärkeitä turvallisuustaitoja arjen yllättävissä tilanteissa selviämiseen, kuten alkusammutusta ja elvytystä. Palokuntalaisia on Suomessa noin 33 000.

Ullakon palo-osastointi voi pelastaa rivitalon täystuholta1.6.2018 10:41Tiedote

Vanhemmissa rivitaloissa ullakko voi olla talon päästä päähän ulottuva yhtenäinen avoin tila. Tämä tarkoittaa sitä, että yhdessä asunnossa alkanut tulipalo saattaa levitä ullakon kautta koko rakennukseen. Seurauksena voi olla rivitalon täystuho. Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö suosittelee ullakon jakamista osiin palon leviämistä estävin rakentein kaikkiin sellaisiin rivitaloihin, joissa sitä ei ole tehty.