Bostadsbolagens roll i brandsäkerheten bör stärkas

En beklagansvärd brand i Nordsjö som ledde till fyra människors död visar att ansvaret för underhållet av brandvarnares funktionsduglighet är otydligt. Reformen av räddningslagen är ett bra tillfälle att utveckla ansvaren i anslutning till brandsäkerheten. Räddningsbranschens Centralorganisation i Finland har i åratal framhållit brandvarnarnas betydelse. Tragiska händelser som den i Nordsjö visar att det fortfarande finns mycket att förbättra.

I branden i Nordsjö 9.12.2016 omkom fyra personer av vilka tre var barn. I utredningsrapporten rekommenderar Olycksutredningscentralen att Inrikesministeriet ska klarlägga vilka som är ansvariga för underhållet av brandvarnarna.

Enligt den gällande lagstiftningen ansvarar den boende ensam för montering av och funktionsdugligheten hos batteridrivna brandvarnare. För underhåll av nätanslutna brandvarnare ansvarar bostadsbolaget. Enligt enkäter ansåg över 90 procent av finländarna att de hade ett tillräckligt antal fungerande brandvarnare, men bara i 38 procent av bränderna har det funnits fungerande brandvarnare.

Bostadsbolagets styrelse har en viktig roll när det gäller att upprätthålla och utveckla fastighetens säkerhet. I hyreshus måste växelverkan mellan ägaren och den boende ökas i säkerhetsfrågor. Reformen av räddningslagen erbjuder ett utmärkt tillfälle att utveckla boendesäkerheten.

Man ska ta hand om brandvarnaren

- Ombesörjandet av brandvarnarnas funktionsförmåga är inte på en tillräcklig nivå för närvarande. Den främsta enskilda orsaken torde vara medborgarnas obetänksamhet och kanske också okunskap, funderar expert Ira Pasi från Räddningsbranschens Centralorganisation i Finland.

När en brandvarnare blir gammal reagerar den inte mera på rök och varnar inte för brand. Brandvarnaren måste bytas ut med 5-10 års mellanrum. Förvånansvärt ofta sitter brandvarnarna i taket utan batterier eller batterierna har blivit för gamla. Med testknappen kan batteriernas skick testas. Det är tillrådligt att byta ut batterierna en gång om året.

Bostäder kunde ha flera brandvarnare än vad de har i dag. Räddningsbranschens Centralorganisation i Finland rekommenderar att brandvarnare installeras i alla sovrum, hallen och också andra utrymmen där en brand kan uppstå. Även om en brandvarnare inte förhindrar att en brand uppstår, ger en fungerande brandvarnare tid att släcka branden eller lämna byggnaden på ett säkert sätt innan situationen blir livsfarlig.

Räddningsbranschens Centralorganisation i Finland har under flera år koordinerat den nationella säkerhetskommunikationen där underhållet av brandvarnare och deras tillräckliga antal har varit viktiga ämnen. Med hjälp av kommunikation och striktare föreskrifter har både antalet bostadsbränder och branddöda minskat med ett tjugotal procent årligen, men det finns fortfarande rum för förbättring.

Ytterligare information:

Expert Ira Pasi, Räddningsbranschens Centralorganisation i Finland, tfn 040 595 4140

Taloyhtiöiden roolia paloturvallisuudessa on syytä vahvistaa8.9.2017 10:31Tiedote

Neljän ihmisen kuolemaan johtanut valitettava tulipalo Vuosaaressa osoittaa, että vastuu palovaroittimien toimintakyvyn ylläpitämisestä on epäselkeä. Pelastuslain uudistus on hyvä tilaisuus kehittää paloturvallisuuteen liittyviä vastuita. Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö on vuosia tuonut esille palovaroittimen merkitystä. Vuosaaren kaltaiset traagiset tapahtumat osoittavat, että kehitettävää riittää yhä.

Tydliga anvisningar för skolelevens trygga eftermiddag - Vad är tryggt att göra hemma efter skoldagen?5.9.2017 09:00Tiedote

I många hem funderar man under förhösten på små skolbarns säkerhet under eftermiddagarna hemma efter skoldagen. Vilka elapparater får ett skolbarn använda hemma utan sina föräldrar efter skoldagen? Hur kommer man ut vid brand? Ilpo Leino, säkerhetschef för Räddningsbranschens Centralorganisation i Finland, rekommenderar att föräldrarna ger skolbarnen tydliga regler för eftermiddagarna.

Koululaisen iltapäivän turvaksi selkeät ohjeet - Mitä kotona on turvallista tehdä koulupäivän jälkeen?5.9.2017 09:00Tiedote

Monessa kodissa pohditaan näin alkusyksystä pienten koululaisten turvallisuutta iltapäivisin kotona koulupäivän jälkeen. Mitä sähkölaitteita koululainen saa käyttää, kun hän on ilman vanhempia koulupäivän jälkeen kotona? Miten kotoa pääsee ulos, jos tulipalo syttyy? Suomen Pelastusalan Keskusjärjestön turvallisuuspäällikkö Ilpo Leino suosittelee, että vanhemmat ohjeistavat koululaisille selkeät säännöt iltapäiviksi.

SuomiAreenan keskustelutilaisuus: Turvallisuutta katsotaan lähiajan ja sadan vuoden kiikareilla5.7.2017 09:16Kutsu

SuomiAreenassa keskustellaan turvallisuuskysymyksistä lähitulevaisuuden ja jopa sadan vuoden perspektiivillä maanantaina 10.7. klo 15.15. Keskustelun teemat liikkuvat digitalisaation ja informaatiovaikuttamisen, kansainvälisten uhkien ja terrorismin sekä arjen turvallisuuden maastoissa. Keskustelutilaisuuden järjestävät eduskunnan puolustusvaliokunta, poliisi, Eurooppanuoret, Accenture ja Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö.

Rekordfå branddödsfall under första hälften av året4.7.2017 09:30Tiedote

Det inträffade rekordfå branddödsfall under årets första hälft. I bränder omkom 23 personer före slutet av juni, när medelvärdet för de fem föregående åren var 41 branddödsfall. Räddningsbranschens Centralorganisation i Finland har som mål att inga människoliv förloras i bränder. Branddödsfall kan förebyggas med fungerande brandvarnare, förebyggande av bränder, primärsläckning och övning av utrymning.

Vuoden alkupuoliskolla oli ennätysvähän palokuolemia4.7.2017 09:30Tiedote

Vuoden alkupuoliskolla oli poikkeuksellisen vähän palokuolemia. Tulipaloissa menehtyi kesäkuun loppuun mennessä 23 ihmistä, kun viiden edellisvuoden keskiarvo vastaavalta ajanjaksolta oli 41 palokuollutta. Suomen Pelastusalan Keskusjärjestön tavoitteena on, että tulipaloissa ei menetettäisi yhtään ihmishenkeä. Palokuolemia voidaan ehkäistä toimivilla palovaroittimilla, tulipalojen ennaltaehkäisyllä, alkusammutuksella ja poistumisharjoittelulla.