Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö SPEKSuomen Pelastusalan Keskusjärjestö SPEK

Brandkårsungdomsarbete fostrar säkerhetsmedvetna unga

När brandkårsungdomsarbetet är som bäst är det en innovativ verksamhet som främjar säkerheten i samhället runt brandstationen. Ungdomsarbetet fostrar säkerhetsmedvetna unga. Brandkårerna som ordnade En Dag På Brandstationen evenemanget fick söka stipendium för att utveckla sin brandkårsungdomsverksamhet. Stipendierna beviljades av LokalTapiola, och i valet av stipendiemottagare medverkade förutom bolaget även representanter från Räddningsbranschens Centralorganisation i Finland som koordinerar En Dag På Brandstationen evenemanget och utvecklar brandkårsungdomsarbetet i Finland.

– Genom brandkårsintresset får unga förutom brandkårskunskaper även lära sig en livsstil som är positivt inställd till säkerhet. Båda är viktiga och är således sådana saker som ur försäkringsbranschens synvinkel kan understödas, säger riskhanteringschef Sami Sallinen från LokalTapiola.

Det finns cirka 445 brandkårsungdomsavdelningar i Finland. I slutet av år 2016 fanns det 7 211 brandkårsungdomar och 1 628 ledare (SPEK verksamhetsstatistik 2016, 354/445 avdelningar). Brandkårsungdomarna får lära sig brandkårsfärdigheter på veckoövningarna, åka på läger, internationella evenemang och delta i olika tävlingar.

– Beroende på brandkår är brandkårsungdomsverksamheten gratis för de unga eller avgifterna symboliska. Därför är brandkåren en möjlig hobby även för barn och unga som inte kan delta i sportintressen som kräver dyr utrustning och har licensavgifter. Gratismöjligheten gör att man måste få medel någon annanstans, berättar brandkårsdirektör Petri Jaatinen från Räddningsbranschens Centralorganisation i Finland.

LokalTapiola har beviljat 7 000 euro för att utveckla brandkårernas ungdomsverksamhet. Med stipendierna ville man stöda brandkårsungdomsavdelningar som startat verksamhet eller resultatrikt återupplivat verksamheten. Ungdomsverksamheten i en brandkår hade avbrott på grund av en vattenskada på brandstationen, och de fick stipendium för att återuppliva verksamheten. Stipendium utdelades även för innovativt samarbete med skolväsendet.

Representanter från LokalTapiola och Räddningsbranschens Centralorganisation i Finland har valt stipendiemottagarna bland 59 ansökningar. Ur ansökningarna framgick vilka olika utgifter brandkårsungdomsverksamheten medför.  Det finns stort behov av basutrustning till de unga, såsom halare, skodon och hjälmar. Ansökan om stipendium gjordes även för deltagande i läger och ordnande av evenemang.

En Dag På Brandstationen evenemanget ordnades 25.11 på totalt 366 brandstationer på olika håll i Finland. Evenemangen lockade sammanlagt cirka 100 000 besökare.

Bland de brandkårer som ordnade En Dag På Brandstationen och ansökt om stipendium understöds följande brandkårer:

Särkisalmen VPK: Timo Huttunen, 050 275227
Petalax Brandklubb: Tommi Uotinen, 050 3845045
Vuosaaren VPK: Jani Vepsä, jani.vepsa@vuosaarenvpk.fi
Savion VPK: Jukka Astala, 040 719 6262
Padasjoen VPK: Niko Ara, 0414352989
Nivalan VPK: Juha Eskola, 044 308 4567
Karis FBK: Stefan Skogberg, 040 7252228
Pihtiputaan PVPK: Kim Suokas, 045 8560404
Isnäs FBK: Tero Paavilainen, 0400 422771

En Dag På Brandstationen evenemanget inleder den årliga Brandsäkerhetsveckan som ordnas i månadsskiftet november–december. Brandsäkerhetsveckan koordineras av Räddningsbranschens Centralorganisation i Finland i samarbete med inrikesministeriet, Sotningsbranschens Centralförbund, räddningsverken, Finlands Brandbefälsförbund, Finansbranschens Centralförbund, räddningsförbunden, EHYT rf, Fastighetsförbundet och Finlands Egnahemsförbund och den finansieras av Brandskyddsfonden. LokalTapiola är samarbetspartner för En Dag På Brandstationen evenemanget.

Sami Sallinen
Riskhanteringschef
Företagsansvar och samhällsförbindelser
LokalTapiola Ömsesidigt Försäkringsbolag
Norrskensgränden 1, 02100 Esbo
sami.sallinen@lahitapiola.fi

Juha Hassila
Informationschef
Räddningsbranschens Centralorganisation i Finland
Banmästargatan 11, 00520 Helsingfors
juha.hassila@spek.fi

Livskraftiga brandkårer bidrar till att säkerställa räddningstjänster för medborgare7.6.2018 10:37Tiedote

Även om man i en del av brandkårerna speciellt i glesbygden kämpar med tynande verksamhet, kan man ändå konstatera att det i allmänhet går bra för brandkårerna. Enligt de undersökningar som Räddningsbranschens Centralorganisation i Finland låtit utföra intresserar brandkårsverksamheten speciellt unga, och till och med 57 % kunde tänka sig att börja med brandkårsverksamheten. Brandkårister motiveras av viljan att hjälpa, aktivitet och kompetensutveckling. I brandkårer lär man sig viktiga säkerhetsfärdigheter för vardagens överraskande situationer, såsom primärsläckning och återupplivning. I Finland finns cirka 33 000 brandkårister.

Palokuntien elinvoimaisuus turvaa osaltaan pelastuspalvelut kansalaisille7.6.2018 10:31Tiedote

Vaikka osassa palokunnista erityisesti harva-asutusalueille kamppaillaan toiminnan hiipumisen kanssa, niin pääosin voidaan todeta, että palokunnilla menee hyvin. Suomen Pelastusalan Keskusjärjestön teettämien tutkimusten mukaan palokuntatoiminta kiinnostaa erityisesti nuoria ja jopa 57 % voisi ajatella aloittavansa palokuntaharrastuksen. Palokuntalaisia motivoi auttamisen halu sekä toiminta ja osaamisen kehittäminen. Palokunnissa oppiikin hyvin tärkeitä turvallisuustaitoja arjen yllättävissä tilanteissa selviämiseen, kuten alkusammutusta ja elvytystä. Palokuntalaisia on Suomessa noin 33 000.

Ullakon palo-osastointi voi pelastaa rivitalon täystuholta1.6.2018 10:41Tiedote

Vanhemmissa rivitaloissa ullakko voi olla talon päästä päähän ulottuva yhtenäinen avoin tila. Tämä tarkoittaa sitä, että yhdessä asunnossa alkanut tulipalo saattaa levitä ullakon kautta koko rakennukseen. Seurauksena voi olla rivitalon täystuho. Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö suosittelee ullakon jakamista osiin palon leviämistä estävin rakentein kaikkiin sellaisiin rivitaloihin, joissa sitä ei ole tehty.