Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö SPEKSuomen Pelastusalan Keskusjärjestö SPEK

Brandkårsungdomsarbete fostrar säkerhetsmedvetna unga

När brandkårsungdomsarbetet är som bäst är det en innovativ verksamhet som främjar säkerheten i samhället runt brandstationen. Ungdomsarbetet fostrar säkerhetsmedvetna unga. Brandkårerna som ordnade En Dag På Brandstationen evenemanget fick söka stipendium för att utveckla sin brandkårsungdomsverksamhet. Stipendierna beviljades av LokalTapiola, och i valet av stipendiemottagare medverkade förutom bolaget även representanter från Räddningsbranschens Centralorganisation i Finland som koordinerar En Dag På Brandstationen evenemanget och utvecklar brandkårsungdomsarbetet i Finland.

– Genom brandkårsintresset får unga förutom brandkårskunskaper även lära sig en livsstil som är positivt inställd till säkerhet. Båda är viktiga och är således sådana saker som ur försäkringsbranschens synvinkel kan understödas, säger riskhanteringschef Sami Sallinen från LokalTapiola.

Det finns cirka 445 brandkårsungdomsavdelningar i Finland. I slutet av år 2016 fanns det 7 211 brandkårsungdomar och 1 628 ledare (SPEK verksamhetsstatistik 2016, 354/445 avdelningar). Brandkårsungdomarna får lära sig brandkårsfärdigheter på veckoövningarna, åka på läger, internationella evenemang och delta i olika tävlingar.

– Beroende på brandkår är brandkårsungdomsverksamheten gratis för de unga eller avgifterna symboliska. Därför är brandkåren en möjlig hobby även för barn och unga som inte kan delta i sportintressen som kräver dyr utrustning och har licensavgifter. Gratismöjligheten gör att man måste få medel någon annanstans, berättar brandkårsdirektör Petri Jaatinen från Räddningsbranschens Centralorganisation i Finland.

LokalTapiola har beviljat 7 000 euro för att utveckla brandkårernas ungdomsverksamhet. Med stipendierna ville man stöda brandkårsungdomsavdelningar som startat verksamhet eller resultatrikt återupplivat verksamheten. Ungdomsverksamheten i en brandkår hade avbrott på grund av en vattenskada på brandstationen, och de fick stipendium för att återuppliva verksamheten. Stipendium utdelades även för innovativt samarbete med skolväsendet.

Representanter från LokalTapiola och Räddningsbranschens Centralorganisation i Finland har valt stipendiemottagarna bland 59 ansökningar. Ur ansökningarna framgick vilka olika utgifter brandkårsungdomsverksamheten medför.  Det finns stort behov av basutrustning till de unga, såsom halare, skodon och hjälmar. Ansökan om stipendium gjordes även för deltagande i läger och ordnande av evenemang.

En Dag På Brandstationen evenemanget ordnades 25.11 på totalt 366 brandstationer på olika håll i Finland. Evenemangen lockade sammanlagt cirka 100 000 besökare.

Bland de brandkårer som ordnade En Dag På Brandstationen och ansökt om stipendium understöds följande brandkårer:

Särkisalmen VPK: Timo Huttunen, 050 275227
Petalax Brandklubb: Tommi Uotinen, 050 3845045
Vuosaaren VPK: Jani Vepsä, jani.vepsa@vuosaarenvpk.fi
Savion VPK: Jukka Astala, 040 719 6262
Padasjoen VPK: Niko Ara, 0414352989
Nivalan VPK: Juha Eskola, 044 308 4567
Karis FBK: Stefan Skogberg, 040 7252228
Pihtiputaan PVPK: Kim Suokas, 045 8560404
Isnäs FBK: Tero Paavilainen, 0400 422771

En Dag På Brandstationen evenemanget inleder den årliga Brandsäkerhetsveckan som ordnas i månadsskiftet november–december. Brandsäkerhetsveckan koordineras av Räddningsbranschens Centralorganisation i Finland i samarbete med inrikesministeriet, Sotningsbranschens Centralförbund, räddningsverken, Finlands Brandbefälsförbund, Finansbranschens Centralförbund, räddningsförbunden, EHYT rf, Fastighetsförbundet och Finlands Egnahemsförbund och den finansieras av Brandskyddsfonden. LokalTapiola är samarbetspartner för En Dag På Brandstationen evenemanget.

Sami Sallinen
Riskhanteringschef
Företagsansvar och samhällsförbindelser
LokalTapiola Ömsesidigt Försäkringsbolag
Norrskensgränden 1, 02100 Esbo
sami.sallinen@lahitapiola.fi

Juha Hassila
Informationschef
Räddningsbranschens Centralorganisation i Finland
Banmästargatan 11, 00520 Helsingfors
juha.hassila@spek.fi

Tulitöiden aiheuttamat suurpalot ovat romahtaneet 30 vuodessa – Tulityökoulutusta pidetään tärkeänä12.9.2018 13:33:17 EEST | Tiedote

Ennen kuin tulitöiden turvallisuuskoulutus aloitettiin vuonna 1988, tulitöiden tekeminen aiheutti noin 40 prosenttia suurpaloista. Nykyisin hitsaus, laikkaleikkaus ja muut tulityöt aiheuttavat suurpaloista alle viisi prosenttia. Suomen Pelastusalan Keskusjärjestön teettämän kyselyn mukaan tulitöiden turvallisuuskoulutusta pidetään tärkeänä, joskin koulutuksen suhde työelämän realiteetteihin vaatii jatkuvaa kehittämistä.

”Jos kriisi puhkeaa tai sota syttyy” - Riskiviestintä informoi ja herättää epäilyksiä28.8.2018 14:35:24 EEST | Tiedote

Om krisen eller kriget kommer -esite herätti keväällä paljon keskustelua niin julkaisumaassa Ruotsissa kuin Suomessakin. Onko kyseessä vain informaation jakaminen, vai yritetäänkö ihmisten asenteisiin piilovaikuttaa tai suorastaan rivien välistä kertoa jotain, mitä ei ääneen voi sanoa? Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö järjesti maanantaina 27.8. keskustelutilaisuuden, jossa tutkija Minna Lundgren Keski-Ruotsin yliopiston Risk and Crisis Research Center -yksiköstä kertoi ruotsalaisten kotitalouksien varautumisesta ja kotitalouksille suunnatusta riskiviestinnästä.