Break the Fight Oy

Break the Fight! on kehittänyt uuden Taidenuorisotyön mallin koulunuorisotyöhön sovellettavaksi

Break the Fight! on palvelumuotoillut aivan uudenlaisen koulukiusaamista hiphop-kulttuurin keinoin ennaltaehkäisevän koulunuorisotyön mallin.
Break the Fight! hiphop- tapahtuma Stoassa 20.9.2019. Kuva: Paola Figueroa

BTF-taidenuorisotyömallissa kuntien omia ammattitaiteilijoita, hiphop-kulttuurin ammattilaisia ja nuorisotyöntekijöitä koulutetaan taidenuorisotyöntekijöiksi koululaisten arkeen koulupäivän sisälle sekä nuorisotaloille kuin myös muihin tiloihin kuten kauppakeskuksiin. Palvelumuotoilua on tehty kolmivuotisessa Helsingin kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan rahoittamassa Break the Fight! BTF- Mahdollisuus kuulua -hankkeessa, jossa haetaan uusia innovatiivisia keinoja nuorten osallistamiseen ja matalankynnyksen harrastamisen saavutettavuuteen.

Break the Fight! lyh. BTF -taidenuorisotyöntekijät ja taidekummit jalkautuvat kunnan nuorisotoimen kautta kouluille ohjaamaan mm. Suomen mallin mukaisia maksuttomia matalankynnyksen harrastetoimintoja koulupäivän aikana.

BTF- taidekummi / -taidenuorisotyöntekijä kehittää koulua kasvuympäristönä yhdessä muiden koulun toimijoiden kanssa, osallistuu tiedollisen ja taidollisen oppimisen vahvistamiseen tarjoamalla liikunnallisia ja taiteellisia oppimisen paikkoja, sekä tukee koulun arkea yhteisöä rakentavalla tavalla, esimerkiksi tukemalla ryhmäprosesseja. BTF-taidekummi / -taidenuorisotyöntekijä on helposti lähestyttävä aikuinen, jolle nuoret voivat tulla kertomaan omasta elämästään ja ajatuksistaan myös taidetyöpajojen ulkopuolella. Toiminnoissa jokainen oppilas osallistuu, pystyy ja osaa – työpajat sopivat kaikille taustasta tai aiemmasta taitotasosta riippumatta.

Break the Fight! aloitti 1.3.2021 uuden BTF-taidekummitoiminnan Kontulan ala-asteella ja Vesalan peruskoulussa. Kouluilla on omat BTF-taidekummit, jotka juurtuvat kouluyhteisöön pidemmällä aikavälillä ja näin edesauttavat BTF-taideohjaajien tutuksi tulemista kouluilla.

Koulutoimintojen ytimessä on koulukiusaamista ennaltaehkäisevien toimintamallien kehittäminen yhdessä koulun oppilaiden, henkilökunnan ja BTF-taidekummien kanssa. "Taiteen avulla on mahdollista saavuttaa jotain sellaista, mitä muutoin koulunuorisotyössä ei koululaisten kanssa tavoiteta." - Tiili kertoo.

Taidetoiminta tarjoaa onnistumisen hetkiä sekä mahdollisuuden rikkoa vakiintuneet roolit. BTF-taidekummit toimivat samaistumispintana nuorille, sillä myös he puhuvat avoimesti omista kokemuksistaan koulukiusattuina. Samalla heillä on koulutus ymmärtää nuoria ja ohjata heitä tarvittaessa muiden palvelujen (mm. koulukuraattori, psykologi) ääreen.

Työpajatoiminta toimii ryhmäyttämisen tukena ja liikunnallisen elämäntavan innostajana. Yläkoulun päättäville 9-luokkalaisille työpajat toimivat itsetuntemuksen vahvistajina ja vuorovaikutustaitojen kohentajina, kohti seuraavia opintopolkuja.

Tarjoamme BTF-Taidenuorisotyöhön kouluttautumista kuntien nuorisotoimien nuorisotyöntekijöille kuin myös kuntien omille ammattitaiteilijoille ja hiphop-kulttuurin ammattilaisille.

Yhteisöllinen tekeminen tuo turvallisuuden tunnetta. Usein koulukiusaamiseen puututaan vasta, kun asiat ovat edenneet jo pitkälle. Meidän toimintamme on ennaltaehkäisevää — sellaista, joka luo hyvää fiilistä ja yhteisöllisyyttä sekä ennakoi asioita ja pystyy puuttumaan niihin”, Tiili sanoo.

BTF- taidenuorisotyön malli toteuttaa hallituksen linjauksia uudesta koulukiusaamisen vastaisesta toimintamallista sekä toteuttaa Suomen mallin tavoitteita. Lue lisää alla:

Opetus- ja kulttuuriministeriö on valmistellut laajan toimenpideohjelman kiusaamisen, väkivallan sekä häirinnän ehkäisemiseksi kouluissa ja oppilaitoksissa.

Harrastamisen Suomen malli.

Break the Fight! konseptiin kuuluu monialaisesti niin hiphop- kulttuurin ammattilaisten pitämät 12-viikon räätälöidyt koulukurssit kaikille kouluasteille, yksittäiset työpajakokonaisuudet, pitkäkestoiset taidekummitoiminnot kouluilla kuin myös erilaiset tapahtumat ja esittävän taiteen esitykset. Break the Fight! hiphop- tapahtumia ja esityksiä on nähty vuosien saatossa kouluilla, kulttuurikeskuksissa, teattereissa, toreilla, kaduilla, erilaisissa yhteisöjuhlissa ja kauppakeskuksissa. Vastaisuudessa Break the Fight! tapahtumia järjestetään myös isompina kuntien omina koulukiusaamisen vastaisina stadion tapahtumina.

Break the Fight® on tavaramerkkirekisteröity kulttuuripalvelu jo vuodesta 2014 ja se on kansallisessa ja EUIPO- tavaramerkkirekisterissä. Break the Fight! toimintaa on toteutettu sekä tutkittu käytännössä jo vuosia. Tutkimuksiin on investoitu vuosien 2017-2021 välillä jo 150 000 € Nuorisotutkimusverkoston kahden eri tutkimushankkeen kautta. Break the Fight! on tavoittanut jo reilut 20 000 henkeä vuodesta 2014.

Break the Fight! seuranta- ja arviointitutkimukset:

Kohti nuorten kestävää hyvinvointia Itä-Helsingissä, Break the Fight! BTF-Mahdollisuus kuulua- hanke 2018-2021.

Väkivallattomuuden sanomaa yläkouluille hiphop-kulttuurin keinoin, Break the Fight! -Kiertue- ja mallinnushankkeen seuranta- ja arviointitutkimus 2018, toim. Sofia Laine.

Break the Fight Oy tarjoaa BTF-Taidenuorisotyömallin koulutuksia ja käyttölisenssejä kuntien nuorisotoimille. Tarjoamme myös harrastustoimintoja kouluille Suomen mallin mukaiseen toimintaan. Ottakaa rohkeasti yhteyttä, niin suunnitellaan juuri teidän kunnalle koulukiusaamista ennaltaehkäisevä koulutuspaketti ja osallistetaan oman kuntanne ammattitaiteilijat ja hiphop- kulttuurin tekijät mukaan BTF-Taidenuorisotyöhön.

Kouluttajina toimivat BTF-ydintiimin tekijät johtajanaan Break the Fight! konseptin kehittäjä pitkänlinjan tanssitaiteilija ja Break the Fight Oy:n toimitusjohtaja Arja Tiili.

Break the Fight Oy sai kunnian olla mukana Creative Buisness Cupin Suomen finaalissa keväällä 2021. Creative Business Cup kokoaa maailman parhaat luovien alojen bisnesideat ja luovimmat tyypit Kööpenhaminaan 28.-29.6.2021.

Lue myös Creative Finlandin artikkeli Break the Fightista ja sen kehittäjästä Arja Tiilistä ohessa.

Break the Fight! hiphop- tapahtuma Stoassa 20.9.2019. Kuva: Paola Figueroa

Break the Fight Oy

0503756728https://www.breakthefight.com

Arja Tiili Dance Company on koreografi, tanssitaiteilija Arja Tiilin johtama tanssiryhmä, joka tuottaa laadukkaita, omalaatuisia, rohkeita ja yhteiskunnallisesti kantaaottavia teoksia ja työpajoja. Break the Fight! - toiminnassamme taide tukee nuorten osallisuutta, koulukiusaamisen käsittelyä sekä hakeutumista uusien harrastusten pariin. Break the Fight! - toiminta tarjoaa lapsille ja nuorille mahdollisuuksia toteuttaa itseään ja vahvistaa itsetuntoaan katukulttuurin avulla.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Break the Fight Oy

BREAK THE FIGHT! valittiin SuomiAreenaan 2024 pitämään paneelikeskustelu kouluväkivallasta. Mukana BTF-toiminnan kehittäjä tanssitaiteilija Arja Tiili, taideohjaajia, nuorisotyöntekijöitä ja nuoria.8.1.2024 13:01:14 EET | Uutinen

Break the Fight! Breikkaa koulukiusaamista vastaan on mukana Suomen suurimmalla yhteiskunnallisella festivaalilla SuomiAreenassa Porissa kesällä 2024. BTF-toiminnan kehittäjä tanssitaiteilija Arja Tiili ohjaa paneelikeskustelun kouluväkivallasta ja uudesta taidenuorisotyön mallista. Taidenuorisotyö® osallistaa nuoria mukaan kouluväkivaltaa ennaltaehkäisevään taidetoimintaan.

Break the Fight! ja Arja Tiili Dance Companyn kevätkooste. Olemme mukana Kuopio Tanssii ja Soi 18.6. ja VanDancessa 9.9. Uusi elämyskauppamme on täydessä toiminnassa!15.6.2023 14:42:23 EEST | Tiedote

Ihanaa aurinkoista kesää! Mukana kevätkooste ja tietoa vielä tulevista tapahtumista. Kesäkuussa Break the Fight! suuntaa Kuopio Tanssii ja Soi -festivaaleille ja 9.9. Arja Tiili Dance Company on mukana VanDance -festivaalilla Vantaan Myyrmäessä Break the Fight - Burn the Floor! -teoksella. Van Dance on päivä täynnä tanssia, tule tsekkaamaan! Oletko tutustunut jo Elämyskauppaamme? Tarjoamme ammattinäyttämötoimintaa, tanssia ja työpajoja! Käy heti katsomassa!

Break the Fight! -taidenuorisotyömalli esillä kevään ja kesän aikana tapahtumissa ympäri Suomea!23.3.2023 06:00:00 EET | Tiedote

Break the Fight® lyh. BTF -taidenuorisotyömalli vie väkivallattomuuden sanomaa kouluikäisille Suomessa. Tavoitteena on ehkäistä koulukiusaamista ja edistää yhteisöllistä tekemistä sekä kouluissa että niiden ulkopuolella. BTF -taidenuorisotyössä lapsille ja nuorille tarjoutuu mahdollisuus yhdessä tekemiseen, liikkumiseen, itseilmaisuun ja onnistumiseen. Olemme keväällä ja kesällä mukana monissa tapahtumissa, kuten Nuori2023 -tapahtumassa Jyväskylässä huhtikuussa, Maailma kylässä -festareilla Helsingin Suvilahdessa toukokuussa ja kesäkuussa Kuopio Tanssii ja Soi -festivaaleilla! Edessä on toiminnan kannalta kiireinen ja tapahtumantäyteinen vuosi!

Break the Fight! on mukana Educa-messuilla 27.-28.1.2023!12.1.2023 17:43:48 EET | Tiedote

Olemme mukana Educa-messuilla 27.-28.1.2023! Educa on johtava opetus- ja kasvatusalan tapahtuma. Messuilla on mukana 350 näytteilleasettajaa, 400 esiintyjää ja paikalle odotetaan 20 000 kävijää. Maksuton Educa tarjoilee opetus- ja kasvatusalan uusimmat tuulet sekä polttavimmat puheenaiheet. Messut järjestetään vuoden tauon jälkeen. Break the Fight! ja Arja Tiili Dance Company ovat ylpeitä ollessaan mukana vuoden 2023 messuilla. Messupaikkamme on 6g20. Olemme myös mukana lavaohjelmassa Tulevaisuuden luokkahuoneessa 27.1.2023 klo 17:30-18:00 kertomassa uudesta Taidenuorisotyön täydennyskoulutuksesta. Paneelissa keskustelemassa taidenuorisotyöstä kouluissa sekä koulutusmahdollisuuksista Break the Fight! -toiminnan kehittäjä Arja Tiili, taidekasvattaja ja taidenuorisotyömallin kouluttaja Lauri ”Laxa” Peltonen sekä BTF -toiminnassa mukana olevia lapsia ja nuoria. Aika: 27.1.2023 17:30 - 18:00 Paikka: Tulevaisuuden luokkahuone Esiintyjät: Arja Tiili, Lauri ”Laxa” Peltonen­­­­­­ Messukeskus o

Break the Fight® taidenuorisotyömallin kehittäjä Arja Tiili valittiin kansainvälisen Nordic Pitch Battle 2022 business -kilpailun finaaliin6.12.2022 11:25:38 EET | Tiedote

Break the Fight® -taidenuorisotyömallin kehittäjä Arja Tiili valittiin pohjoismaiden suurimman virtuaalisen startup pitchauskilpailun finaaliin. Kilpailun pitchaustilaisuus järjestetään virtuaalisesti 7.12.2022. Kilpailuun on valittu yhteensä 23 yritystä ympäri maailman. Nordic Pitch Battle 2022 on kansainvälinen startup & rahoitus -konferenssi, johon osallistuu satoja yrittäjiä, sijoittajia, riskipääomasijoittajia ja startup -asiantuntijoita.