Brexit tuo kasan kysymysmerkkejä finanssialan EU-sääntelyyn

Finanssipalvelut eivät ole mukana EU:n ja Britannian jouluaattona tekemässä kauppa- ja yhteistyösopimuksessa. Britannian finanssimarkkinoilla on ollut merkittävä rooli EU:n finanssiyhtiöiden rahoitusjärjestelyissä ja palveluiden infrastruktuurissa.

Vasta ehkä lähivuosien aikana nähdään, mihin suuntaan Britannian finanssisääntelyä ollaan kehittämässä. Pääministeri Boris Johnsonin mukaan Britannia aikoo soveltaa vapauttaan poiketa EU-sääntelystä. Ei ole tiedossa, miten ja missä asioissa, ja se voikin aiheuttaa runsaasti epävarmuutta. Finanssialan toiminnan edellytyksiä ja vakavaraisuutta koskevan sääntelyn kehitys on siis pitkälti kysymysmerkki. Tulevina vuosina myös nähdään, miten EU haluaa vastata omassa sääntelyssään mahdolliseen Britanniasta tulevaan kilpailuun.

”Miten Britannia päättää seurata vaikkapa ensi vuonna annettavaa komission ehdotusta vakuutusyhtiöiden vakavaraisuutta koskevasta Solvenssi II -sääntelystä? Tai miten Britannia panee ensi vuonna täytäntöön pankkien vakavaraisuussääntelyä uudistavan Basel III -paketin?”, toteaa Finanssiala ry:n EU-asioista vastaava johtaja Mari Pekonen-Ranta.

Välttämättömästä sääntelystä luodaan EU:n ja Britannian välille vastaavuussäännöksiä eli niin sanottuja ekvivalenssipäätöksiä. Mekanismissa molemmat osapuolet toteavat, että lainsäädäntö on riittävän samankaltaista, jotta finanssipalvelut saavat liikkua EU:n ja Britannian välillä sisämarkkinoiden kaltaisesti. Tällainen ekvivalenssipäätös on jo tehty määräaikaisena esimerkiksi johdannaisten selvityksestä. Iso osa EU:n finanssiyhtiöiden johdannaiskaupasta selvitetään Lontoossa, eikä korvaavia järjestelmiä täysin vielä ole EU:ssa. Järjestely on siis nähty välttämättömäksi markkinoiden vakaudelle ja toiminnalle. Tämänkin vastaavuuspäätöksen jatko on kuitenkin ratkaistava tänä vuonna.

”Ekvivalenssipäätösten ongelmaksi on nähty, että kumpikin osapuoli voi purkaa päätöksen milloin tahansa. Tämä aiheuttaa epävarmuutta sääntely-ympäristöön. Lisäksi ekvivalenssipäätöksiä ei suinkaan olla tekemässä kaikista direktiiveistä vaan vain vakauden kannalta välttämättömistä toimista. Sääntelystä tulee siis tilkkutäkki.”

Ekvivalenssipäätöksistä tehdään maaliskuussa yhteinen pöytäkirja, joka saattaa tuoda asioihin selvyyttä. Pekonen-Rannan mukaan kokonaisuus on kuitenkin niin massiivinen, ettei koko ekvivalenssikenttää voida maaliskuuhun mennessä ratkaista.

Vaikutuksia myös asiakkaille

Brexit vaikuttaa myös Britanniassa vakituisesti asuvien, mutta suomalaisia finanssipalveluita käyttävien asiakkaiden elämään. Suomalaiset finanssiyhtiöt eivät enää voi automaattisesti tarjota palveluitaan Britanniaan. Sama koskee brittiläisten yhtiöiden palveluita EU-maihin. Jos suomalainen finanssiyhtiö aikoo tarjota toimilupaa edellyttäviä palveluita Britanniassa, sen on hankittava erillinen toimilupa.

Tämänhetkisen käsityksen mukaan ennen siirtymäajan päättymistä suomalaisessa pankissa avatut pankkitilit maksukortteineen toimivat myös jatkossa, samoin, kuin ennen siirtymäaikaa myönnetyt asuntoluottosopimukset jatkunevat normaalisti.

Kaikille finanssipalveluille tilanne ei kuitenkaan ole sama. Osa suomalaisista pankeista on jo viestinyt asiakkailleen siitä, että luottokortin myöntäminen loppui Britanniassa vakituisesti asuville asiakkaille 1. tammikuuta, ja sama koskee monia sijoituspalveluita. Myös vakuutuksiin voi tulla muutoksia. Tarkemman tiedon saamiseksi kannattaa kääntyä oman pankin tai vakuutusyhtiön puoleen.

Vahvistetaanko pankkiunionia vai etsitäänkö maksumiehiä koronakriisille?18.1.2021 07:00:00 EETTiedote

Piru on, missäpä muuallakaan, kuin yksityiskohdissa. Pankkiunionin tarkoitus on tuoda vakautta EU:n pankkijärjestelmään, ja siihen on myös Suomi ja Suomen pankkisektori sitoutunut. Koko euroalueen yhteiset pelisäännöt ja riskien yhdenmukainen tunnistaminen ovat sinänsä kannatettavia asioita, samoin yhteinen pankkivalvonta ja pankkikriisien ratkaisumekanismi. Nämä ohjaavat pankin mahdollisesta kaatumisesta aiheutuvat tappiot niille, jotka ovat pankkiin sijoittaneet. Pankkiunionirakennelman viimeinen palanen, EU:n yhteinen talletussuoja, voisi kuitenkin tuoda eurooppalaisten pienten ja keskisuurien pankkien ongelmat yhteisesti pankkiunionimaiden pankkien ja viime kädessä koko euroalueen veronmaksajien ratkaistaviksi.

Koronavuosi palkitsi rahastosijoittajan - pääoma ennätykselliset 132 miljardia euroa12.1.2021 12:59:24 EETTiedote

Suomeen rekisteröityihin sijoitusrahastoihin sijoitettiin vuonna 2020 yhteensä 1,2 miljardia euroa uusia pääomia. Rahastopääoma kasvoi myös suotuisan markkinakehityksen ansiosta. Yhteenlaskettu rahastopääoman arvo oli vuoden lopussa 132 miljardia euroa. Rahastoraportti on kesäkuusta lähtien sisältänyt ESG-luokituksen, joka kertoo, miten hyvin rahaston omistuksista on saatavilla vastuullisuuteen liittyvää tietoa.

Silmät suojaan – ilotulitekauppaa rajoittava kansalaisaloite on hukkunut hallinnon rattaisiin30.12.2020 07:00:00 EETTiedote

Kansalaisaloite kuluttajille myytävien ilotulitteiden rajoittamiseksi meni eduskuntaan jo yli vuosi sitten, mutta siitä ei ole sen jälkeen kuulunut mitään. On ymmärrettävää, että esimerkiksi koronaan liittyvät asiat ovat kiilanneet käsittelyjonossa, mutta aloitteesta olisi syytä saada aikaan sääntelyehdotuksia. Viime vuodenvaihteessa ilotulitteet aiheuttivat viisi sairaalahoitoa vaatinutta silmävammaa ja sytyttivät yli sata tulipaloa.

Tunnistusvälineet kuntoon – vuodenvaihteen jälkeen pienikin verkko-ostos saattaa vaatia pankkitunnuksia29.12.2020 07:00:00 EETTiedote

Vuodenvaihteen jälkeen kannattaa vahvaa tunnistusvälinettä, käytännössä pankkitunnuksia, pitää aina mukanaan. Tammikuun alussa päättyy toisen maksupalveludirektiivin (PSD2) korttimaksamisen tunnistautumisen siirtymäaika, ja vahvan tunnistamisen vaatimus koskee sen jälkeen kaikkea sähköisesti tapahtuvaa maksamista. Vahvan tunnistautumisen tarkoituksena on parantaa maksupalveluiden turvallisuutta ja siten kuluttajansuojaa.

Pankkibarometri: Kotitalouksien luotonkysyntä säilyy vilkkaana – yritysten luototuksessa hiljaisempaa15.12.2020 07:00:00 EETTiedote

Finanssiala ry:n tuoreen Pankkibarometrin mukaan kotitalouksien luotonkysyntä on loppuvuoden 2020 aikana vilkastunut selvästi. Koronapandemian vaikutus näyttää jääneen vain tilapäiseksi pudotukseksi. Myös pankinjohtajien odotukset kotitalouksien lähikuukausien lainanottohalukkuudesta ovat hyvät. Sen sijaan yritysten luotonkysyntä on edelleen heikkoa. Loppuvuoden aikana luottoja on myönnetty selvästi vähemmän kuin viime vuonna samaan aikaan. Barometrikysely IV/2020 tehtiin pankinjohtajille marras-joulukuun vaihteessa.

Vetoomus hallitukselle: Suomen on painettava jarrua pankkien yhteisvastuun ja sääntelyn lisäämisessä9.12.2020 10:55:36 EETTiedote

Suomalainen finanssiala vetoaa Sanna Marinin hallitukseen, että Suomi painaisi jarrua EU-pöydissä pankkiunioniin kuuluvien pankkien yhteisvastuun lisäämisessä ja pääomavaatimusten kiristämisessä. Valtiovarainministerien euroryhmä päätti viime viikolla 30.11. laajentaa pankkien kriisinratkaisun yhteisvastuuta aikaistamalla ylimääräisten vakausmaksujen tuomista yhteisen taakanjaon piiriin. Myös eurooppalaista yhteistä talletussuojaa kiirehditään. Pankkien vakavaraisuutta koskevan Basel III:n loppuunsaattaminen nostaisi merkittävästi pankkien pääomavaatimuksia ja voisi kiristää kotitalouksien ja yritysten lainansaantia. Lisäksi kotimaisessa valmistelussa olevat asuntolainojen uudet sääntelyehdotukset voivat vaikeuttaa työvoiman liikkuvuutta ja ensiasunnon hankintaa.