Bridgestone esittelee uudet matalan vierintävastuksen Ecopia-sarjan kuorma-auton renkaat

Uusi Ecopia-valikoima vähentää polttoaineen kulutusta ja hiilipäästöjä tinkimättä renkaan suorituskyvystä

Bridgestone on esitellyt Ecopia-sarjan kuorma-auton renkaat, joiden valmistuksessa on käytetty uutta ekologista kumiseosteknologiaa ensimmäistä kertaa Euroopassa.

Ecopia-sarjan kuorma-auton renkaissa on pienempi vierintävastus kuin Bridgestonen vakiopintamalleissa, minkä johdosta ne vähentävät polttoaineen kulutusta ja hiilipäästöjä. Tämä tuo kuljetusyritykselle suoraan lisäarvoa, sillä Bridgestonen korkeasta suorituskyvystä kestävyydessä, epätasaisessa kulumisessa tai turvallisuudessa märällä ei ole jouduttu tinkimään.

Ecopia-valikoima, joka paljastettiin 2010 IAA Commercial Vehicles -näyttelyssä, koostuu ohjaavista renkaista R249 Ecopia ja R249 EVO Ecopia (korkeampi kantavuus), vetorenkaista M749 Ecopia ja Greatec M709 Ecopia, sekä perävaunun renkaasta R109 Ecopia.

M749 Ecopia ja R109 Ecopia -pintamalleja saa myös pinnoitteena, jonka kilometrisuorite ja vierintävastus ovat samalla tasolla kuin uusissa Ecopia-renkaissa silloin kun käytetään Bridgestone Ecopia-runkoa.

Tärkein uutuusrenkaissa käytetty teknologia on Bridgestonen uusi pinta- ja kylkiseos, joka alentaa vierintävastusta. R249 Ecopia -renkaassa on käytetty myös Bridgestonen patentoitua Nano-Pro TechTM -kumiseosta, joka alentaa vierintävastusta pienentämällä päällimmäisen kumiseoksen energiakatoa rotaatiossa.

Nämä kuorma-auton Ecopia-renkaat hyödyttävät eniten edistyksellisiä, polttoainekulutuksestaan tarkkoja kuljetusyrityksiä, joilla on paljon maantiekuljetuksia. Bridgestonen polttoainetehokkaiden ja kestävien kuorma-auton Ecopia-renkaiden ja -pinnoitteiden sekä Truck Point ja Bandag -jälleenmyyjäverkostojen kustannuksia säästävien rengashuoltopalveluiden avulla kuljetusyritys voi alentaa huomattavasti käyttökustannuksiaan ja ympäristövaikutustaan.
Bridgestonen testit ovat osoittaneet, että vakioperävaunuyhdistelmään asennetut Ecopia-renkaat tuovat keskimäärin 12% pienemmän vierintävastuksen verrattuna aiempiin rengasmalleihin täydellä urasyvyydellä.

Kuorma-auton Ecopia-renkaita ja -pinnoitteita on saatavana syyskuusta 2010 eteenpäin ympäri Euroopan. Lanseerausta varten suunnitellussa markkinointimateriaalissa kerrotaan, kuinka Ecopia-tuote/palvelupaketti auttaa kuljetusyrityksiä "saamaan paremman otteen ekologisuudesta ja kustannuksista". Ecopia-kotisivuilla (www.ecopia.eu) on osio "Your ecological tyre print", jonka laskurilla voi tarkistaa kuljetuskaluston ympäristövaikutukset ja jossa kerrotaan miten vaikutuksia voi pienentää.

- Viestintäpäällikkö Auli Kähkönen, puh. 0207 936 230

Bridgestone Europe NV/SA - jonka Euroopan pääkonttori sijaitsee Brysselissä, Belgiassa - on Bridgestone Corporationin tärkeimpiä divisioonia. Se kehittää ja valmistaa ensiluokkaisia renkaita Euroopassa tytäryhtiöidensä kautta. Renkaita myydään kaikkialle Eurooppaan, myös Itä-Eurooppaan, 20 myyntiyhtiön ja muiden kanavien kautta. Tuotteita viedään myös Euroopan ulkopuolelle, muun muassa Japaniin.