Broilereiden hyvä terveystilanne Suomessa nojaa vahvasti kuiviketurpeen käyttöön

MTK muistuttaa kuiviketurpeen vahvasta kytköksestä siipikarjanlihantuotantoon. Jos energiaturpeen nosto loppuu, se vaikeuttaa myös maatalousturpeen saatavuutta. Erinomaisen terveystilanteen ylläpitäminen suomalaisessa broilerintuotannossa vaarantuu merkittävästi, jos kuiviketurpeen tuotanto muuttuu kannattamattomaksi. Kuiviketurpeen käytön loppumisella on myös kielteinen vaikutus kansanterveyteen.

- Kuiviketurve on muun turpeenoston yhteydessä saatava turvejae, jolla on juuri oikeanlaiset ominaisuudet broilerihallien tarpeisiin. Jos turvejakeen nosto tulee kannattamattomaksi, joudumme pohtimaan, onnistummeko Suomessa ylläpitämään erinomaista eläintautitilannetta broilerinlihantuotannossa. Salmonellavapaus ja antibiootiton broilerinlihantuotanto on maailmanlaajuisen antibioottiresistenssiuhan voittamisessa ominaisuus, josta ei kannata luopua mistään hinnasta, huomauttaa MTK:n liha-asiantuntija Mari Lukkariniemi.

Kuivikkeen laadulla on suuri merkitys broilereiden hyvinvoinnille. Turve on erinomaista kylpymateriaalia linnuille ja toimii myös virikkeenä. Muilla kotieläinsektoreilla käytössä olevat kuivikkeet eivät vastaa ominaisuuksiltaan kuiviketurvetta eivätkä kaikki turvelaadut sovellu kuivikkeeksi. Turvetta hyödynnetään laaja-alaisesti myös muussa maataloustuotannossa, kuten kasvihuoneilla, hevostalleilla, nautaketjussa jne. Täysin korvaavaa biopohjaista raaka-ainetta ei ole olemassa.

- Kotieläintuotannossa yleisesti käytössä olevan kuiviketurpeen imukyky ja happamuus ovat oleellisia ominaisuuksia, joilla on saavutettu suomalaisessa broilerinlihantuotannossa erinomainen eläintautitilanne ja poikkeuksellisen terveet jalkapohjat, mikä on lintujen hyvinvoinnin mittari, toteaa MTK:n asiantuntijaeläinlääkäri Leena Suojala.

Broilerihallien kuiviketurve käytetään tuotantoerän vaihtumisen jälkeen muun muassa maanparannusaineena ja biologisena lannoitteena muussa maataloustuotannossa.

Lisätiedot:
Mari Lukkariniemi, liha-asiamies, MTK:n siipikarjanlihaverkoston sihteeri, MTK, 040 171 9070
Leena Suojala, asiantuntijaeläinlääkäri, MTK, 040 779 2945

What do you want to do ?
New mailCopy

Sade uhkaa viljasatoa – puinnit eivät etene – laatu heikkenee11.9.2020 08:05:03 EESTTiedote

Viljojen kasvukausi on nyt sadonkorjuuvaiheessa, mutta näkymät ovat todella huonot. Suomessa koko kasvukausi on ollut kokonaisuudessaan haasteellinen. Runsaiden sateiden takia sadonkorjuu on nyt monin paikoin täysin pysähdyksissä, ja laatutappioita syntyy, kun sateet hankaloittavat puinteja. Pellot alkavat myös olla pehmeitä. Osa ohran, vehnän ja myös kauran jyvistä on alkanut itää tähkässä. Entuudestaan heikon kannattavuuden kanssa kamppaileva peltokasvisektori on erittäin huolestunut tilanteesta: onko jälleen tulossa heikko vuosi?

MTK:n Elinkeinopolitiikka- ja yrittäjyysvaliokunta huolissaan elinkeinovapaudesta28.8.2020 08:43:49 EESTTiedote

Koronakriisistä toipuminen edellyttää menestyvää yritystoimintaa. Suomen hallituksen tulee kaikin keinoin edistää yritystoiminnan toimintaedellytyksiä. Valiokunta on huolissaan ajatuksista kieltää laillisia elinkeinoja. Valiokunta edellyttää, että elinkeinovapautta puolustetaan, eikä yrittäjyyttä lakkauteta poliittisin päätöksin, sanoo valiokunnan puheenjohtaja Leena Erälinna.

Aktiivista vesiensuojelua maatiloilla27.8.2020 08:09:50 EESTTiedote

Vesiensuojelu on ollut maatalouden ympäristötyön ytimessä vuosikymmenet. Ilmastonmuutoksen arvioidaan lisäävän maataloudesta aiheutuvaa kuormitusriskiä vesiin, ja jatkossa tarvitaankin yhä tehokkaampia ja tarkemmin kohdennettuja vesiensuojelutoimenpiteitä. MTK valmistelee parhaillaan yhdessä SLC:n kanssa järjestöjen vesiohjelmaa, jossa esitetään toimintatapoja maa- ja metsätalouden haitallisten vesistövaikutusten vähentämiseksi.