Broileri ohittaa ensimmäistä kertaa possun, kasvisvalmisruuissa huikea kasvu – S-ryhmän tilastot paljastavat 10 ruokakaupan ilmiötä, jotka näkyvät nyt suomalaisten ruokakoreissa
– Poikkeuksellisen korona-ajan jälkeen ruokakauppa on alkanut normalisoitua vuoden alusta. Selkeät valtatrendit ovat pitäneet pintansa ja osin vahvistuneet. Kaiken taustalla näkyvät myös korona-aikana vahvistunut kotimaisen ruoan arvostus ja toisaalta sen pohdinta, millainen ruoka on paitsi itselle myös ilmastolle fiksua. Ruoan hinta on myös monelle tärkeä valintaperuste. Ruokakaupan digitalisoituminen jatkuu edelleen vahvana ja olimme tänä vuonna jo elokuussa toimittaneet yli miljoona ruoan verkkokauppatilausta vuoden alusta. Etunamme on, että toimimme koko Suomessa. Tavoitteenamme on tuoda ruoan verkkokauppa mahdollisimman monen suomalaisen ulottuville joko kotiinkuljetuksilla tai noutopisteenä arjen matkojen varrelle, kertoo S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja Sampo Päällysaho.
Suomalaiset arvostavat yhä enemmän helppoutta ja yksilöllisyyttä, minkä lisäksi ruokailuun haetaan myös elämyksellisyyttä, kuten ravintolatasoisia grocerant-tuotteita. Myös hyvinvoivaan elämäntapaan ja kasvisruokailuun panostaminen korostuu ostoskorien sisällöissä.
–Selkeä enemmistö eli peräti 84 % asiakkaistamme kertoo hakevansa elämyksiä ruoasta. Kokeilunhaluisuus näkyy myös siinä, että uutuustuotteet kiinnostavat selvästi ja erityisesti ravintolatasoiset valmisruoat ovat olleet selkeitä myyntihittejä. Tämän vuoden Suomalainen menestysresepti -kilpailun finaalissa oli useampi keittiömestari ja voittajatuote, ravintolatasoinen härkäpapufalafel Fallero nousikin lanseerausviikoilla myydyimmäksi valmisruoaksi. Myös lokakuussa myyntiin tulleet Amarillo-valmisruoat ovat uutuustuotteina löytäneet tiensä ostoskoreihin poikkeuksellisen hyvin, iloitsee S-ryhmän päivittäistavarakaupan myyntijohtaja Antti Oksa.
10 ajankohtaista ruokailmiötä, jotka kuvaavat nyt suomalaisten ostokäyttäytymistä
Leivontabuumi vakiintuu
Suomalaisten leivontabuumi lähti vuonna 2020 todelliseen nousuun ja jauhojen myynti kasvoi korona-aikana 14 %. Kovin buumi alkaa tasaantua. Leivonnassa makeutetaan entistä enemmän makeutusaineilla, joiden myynti on kasvanut 36 %. Suomalaisten suosituin makeiden leivonnaisten resepti* on kuluvana vuonna ollut mustikkapiirakka. Mustikka on myös vuoden 2021 suosituin pakastemarja.
Juomakauppa 2.0 – valikoima monipuolistuu
Juomakaupassa on nähtävissä harppaus seuraavalle tasolle.Lifestylejuomien, kuten vitamiinivesien ja kombucha-juomien sekä alkoholittomien juomien suosio on kasvanut selkeästi. Erityisesti alkoholittomat panimojuomat (+53 %) ja kalorittomat panimojuomat (+29 %) ovat huomattavassa kasvussa edelliseen vertailujaksoon verrattuna.
Kala jatkaa suosiotaan
Suomalaiset ovat innostuneet käyttämään ruoanlaitossa tuoretta kalaa (+27 %), joista lohi säilyttää kärkipaikkansa suosikkina. Eniten kalaa syötiin Satakunnan alueella S-ryhmän keskiarvoon verrattuna. Sushin myynti ruokakaupassa on kirjaimellisesti räjähtänyt (+1 853 %). S-ryhmän myymälöihin ympäri Suomen on viimeisen kahden vuoden aikana avattu lähes 100 uutta sushin myyntipistettä. Korona-aikana myös ravintoloiden sulkeminen osaltaan lisäsi sushin ostamista kaupasta.
Proteiininlähteet murroksessa
Proteiininlähteistä selkeässä kasvussa on broilerin liha, jonka kulutus tulee tänä vuonna ensimmäistä kertaa ylittämään porsaanlihan kulutuksen Suomessa. S-ryhmän marketeissa broilerin myynti kasvoi 16 % ja porsaanlihan myynti laski 4 % korona-aikana. Pitkäaikainen keskustelu ilmastofiksummasta ruokavaliosta näkyy jo suomalaisten ostokäyttäytymisessä. Vegeproteiinit ottavat entistä vahvemmin paikkansa suomalaisten lautasilla (+24 %) ja erityisesti niitä on ostettu pääkaupunkiseudulla muuhun Suomeen verrattuna.
Heviherkuttelu lisääntyy
Marjojen suosio on vuoden alusta kasvanut vahvasti ja myynnissä on tapahtunut 20 prosentin kasvu. Marjoja ostetaan erityisesti Keski-Suomessa ja Etelä-Suomessa. Tuoreista marjoista suomalaisten suosikkeja ovat mansikat. Muita hedelmäosaston trendaavia tuotteita ovat tänä vuonna olleet hattaraviinirypäleet ja tuoreet smoothiet.
Hyvinvointituotteista lisää energiaa
Hyvinvointiin panostaminen näkyi korona-aikana ravintolisien kategorian kasvuna, erityisesti vitamiinien myynnissä (+48 %). Suomalaiset lisäsivät selkeästi aikaisempaan vertailujaksoon nähden myös superfoodien käyttöä (+14 %). Suosituimpia superfoodeja ovat olleet siemenet, pellavansiemenöljy ja chia-siemenet. Näiden käyttö on korostunut tänä vuonna erityisesti pääkaupunkiseudulla ja Pirkanmaalla.
Valmiit ruokatuotteet hittejä – ravintolatasoista ruokaa kaupasta
Suomalaiset ovat lisänneet valmisaterioiden kulutusta. Vuoden alusta erityisesti ruokatorilta ostettavat valmisateriat ovat kasvattaneet suosiotaan (+9 %). Valmiiden ruokatuotteiden trendissä on nähtävissä myös kasvisruokailmiö, sillä valmiit kasvisateriat ja salaattibaarin ainekset ovat vuoden alusta olleet jopa räjähdysmäisessä kasvussa (+50 %). Perinteisten valmisruokahittien rinnalla valmisruokatrendissä näkyy yhä vahvemmin grocerant-ilmiö. Sushin suosion kasvu liittyy myös tähän ilmiöön.
Irtomyyntituotteet tekevät paluun
Irtomyyntituotteet kokivat korona-aikana selvän myynnin laskun, mutta tänä vuonna kysyntä on lähtenyt jälleen nousuun. Irtokarkkien myynti on vuoden alusta kasvanut 16 % ja paistopistetuotteiden puolestaan 13 %. Paistopistetuotteiden ykkössuosikkina ovat karjalanpiirakat ja välipalatuotteiden ykkösenä on edelleen Suomalainen menestysresepti -kilpailun voittaja vuodelta 2020 eli Rostis.
Ruokaa ostetaan kellon ympäri
24/7-ostamisen trendi ja ruoan ostaminen yöaikaan on yhä suositumpaa ja myymälöiden aukioloajat jatkavat laajenemistaan. Suosituin aika tehdä verkkokauppaostoksia on kello 18–22 välisenä aikana.
Ruokaa ostetaan verkosta yhä enemmän
Ruoan verkkokauppa löysi korona-aikana uusia asiakkaita ja kasvu jatkuu vahvana. Ruoan verkkokaupan myynti on 1,5-kertaisella tasolla vuoden 2020 aiempaan ennätystasoon verrattuna. Yksittäisissä myymälöissä verkkokaupan osuus myynnistä ylittää selvästi yli 10 %. Suomalaiset suosivat verkkokauppatilausten noutoa suhteessa kuljetukseen. Ruoan verkkokaupan tilatuimpia tuotteita ovat myös kivijalassa ostetuimpien joukossa olevat arkituotteet jauheliha, banaani ja laktoositon kevytmaito. Verkossa tehtävä kertaostos vain on keskimäärin selvästi suurempi kuin myymälässä.
Tiedot perustuvat S-ruokakauppojen eli Prisman, S-marketin, Sale ja Alepa -myymälöiden sekä Food Market Herkku -ruokakauppojen tilastoihin. Tiedot on koottu lokakuussa 2021. Niissä vertaillaan myyntivolyymeja (kg/l) aikavälillä 3/2018–9/2019 ja 3/2020–9/2021, ellei toisin mainita. Vertailuun on valittu pidempi aikaväli, jotta voidaan seurata pidempää trendiä ja tehdä vertailu aikaan ennen koronapandemiaa. Tiedotteen ohessa tulevasta datapaketista löydät lisää nostoja muun muassa korona-ajan eniten myyneistä tuotteista ja useita Top 5 -listoja.
*Lähde: Yhteishyvä
Kuvat: Lari Lappalainen
Yhteyshenkilöt
Sampo Päällysaho, S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja, SOK, p. 010 768 0665, sampo.paallysaho@sok.fi
Antti Oksa, S-ryhmän päivittäistavarakaupan myyntijohtaja, 010 768 0699, antti.oksa@sok.fi
Kuvat
Liitteet
Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissäja oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 8–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
S-ryhmän myynti kasvoi alkuvuonna – marketkaupan veto jatkui vahvana12.4.2024 07:45:00 EEST | Tiedote
S-ryhmän tammi–maaliskuun veroton vähittäismyynti oli 3 311,6 miljoonaa euroa. Kasvua edelliseen vuoteen verrattuna oli 3,0 prosenttia.
Kampin kansainvälinen huippuhotelli Radisson Blu Royal uudistuu – tavoitteena Helsingin halutuin tapahtumahotelli10.4.2024 07:50:00 EEST | Tiedote
Helsingin Kampissa sijaitseva Radisson Blu Royal Hotel uudistuu. Uudistusten tavoitteena on tehdä Radisson Blu Royalista Helsingin keskustan halutuin tapahtumahotelli. Hotelli sulkeutuu uudistustöiden ajaksi toukokuun alussa ja avautuu uudistettuna syksyllä 2025.
Coop-tuotteita löytyy S-ryhmän myymälöistä jo yli 400 – Coop-simasta kevään hittituote?9.4.2024 07:30:00 EEST | Tiedote
Jo lähes neljäsosa entisistä Rainbow-tuotteista korvautuu kevään aikana laatu-hinta-suhteeltaan erinomaisilla Coop-tuotteilla S-ryhmän myymälöissä ja Coop-tuotesarjaan tuodaan jatkuvasti myös uusia tuotteita. Coop-tuotteita löytyy siis jo osapuilleen saman verran kuin mitä Xtra- tai Kotimaista-tuotesarjoihin kokonaisuudessaan kuuluu. Coopista kasvaa S-ryhmän selvästi laajin oma tuotesarja, johon tulee kuulumaan yli 1500 tuotetta.
Prisman data näyttää: Suomalaisten tapa grillata on murroksessa – nyt halutaan pitkää nautintoa8.4.2024 07:45:00 EEST | Tiedote
Koronavuosina suomalaiset panostivat kalliiden ja hienojen grillien ostamiseen, mutta nyt suunta on kääntynyt, kertoo Prisman tuore myyntidata. Tällä hetkellä suomalaiset hakevat grillauksesta uudella tavalla pitkäkestoisia elämyksiä, mistä kertoo muun muassa savustuslastujen ja erityisesti pitkään hauduttamiseen soveltuvien digitaalisten paistomittareiden myynnin merkittävä kasvu. Ylipäätänsä grillauksen lisävarusteisiin satsataan nyt uudella innolla.
S-ryhmä ja Foodora pilotoivat ruokakaupan pikatoimituksia Kuopiossa ja Oulussa8.4.2024 07:30:00 EEST | Tiedote
Salen valikoiman kotiinkuljetuksia testataan Osuuskauppa Peeässässä ja Osuuskauppa Arinassa kevään ja kesän ajan. Tarkoituksena on testata palvelua avoimin mielin ja nähdä, miten asiakkaat uuteen kotiinkuljetuspalveluun suhtautuvat ja millaista kysyntää palvelulla on.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme