Budjettiesitys luo uskoa tutkimukseen ja tuotekehitykseen

Pysyvä panostus tutkimukseen ja innovaatiotoimintaan antaa toivoa Suomen uudistumiseen, mutta yliopistojen tilanteeseen ei tullut helpotusta.
Kuva: Markus Sommers. Ei julkaisurajoituksia.

Tekniikan akateemiset TEK pitää hallituksen budjettiriihen päätöksiä pääosin myönteisinä. Suomen hallitus päätti lisätä tutkimukseen ja innovaatiotoimintaan 112 miljoonaa euroa. TEK on tavoitellut pitkään 200 miljoonan lisäystä julkisiin T&K-määrärahoihin. Hallituksen tekemä lisäys on askel oikeaan suuntaan ja korotuksen pysyvyys on tärkeä asia.

– Päätös antaa toivoa siihen, että pitkään jatkunut tutkimuksen ja tuotekehityksen alamäki Suomessa voi kääntyä. Toivottavasti valtion esimerkki kannustaa myös suomalaisia yrityksiä investoimaan kotimaahan ja tuotekehitykseen, sanoo Jari Jokinen, TEKin toiminnanjohtaja.

Yliopistojen ja yritysten yhteistyö on tehokas tapa saada uusin tieto ja osaavia ihmisiä yritysten käyttöön. Business Finlandin saama 69 miljoonan euron lisärahoitus antaa mahdollisuuksia tehdä keksintöjä ja tutkimusta, jotka voivat uudistaa suomalaista teollisuutta ja palveluja.

– Olemme olleet pitkään huolissamme VTT:n näivettämisestä ja henkilöstövähennyksistä. Seitsemän miljoonan osoittaminen VTT:n strategiseen tutkimukseen on hyvä merkki, Jokinen toteaa.

Tällä hallituskaudella kovien leikkausten kohteeksi joutuneille yliopistoille budjetti ei tuo helpotusta. TEK pitää valitettavana, että yliopistoindeksin jäädyttämistä ei peruttu budjettiriihessä. Tässä tilanteessa valonpilkahdus on Suomen Akatemian saama 25 miljoonan tutkimuspanostus, joka parantaa erityisesti nuorten tutkijoiden uramahdollisuuksia.

Kuva: Markus Sommers. Ei julkaisurajoituksia.