Budjettiriihen laihat päätökset kasvattavat huolta huomisen hyvinvoinnista

Talouden kestävää kasvua, uudistumista ja työllistymistä tukevat päätökset jäivät hallituksen budjettiriihessä tekemättä. Metsäteollisuus kantaa huolta julkisen talouden raskaan velkaantumisen luomasta kasvavasta epävarmuudesta ja pitkän aikavälin teollisuuspoliittisen linjan puutteesta.

Maamme hallituksen budjettiriihi päättyi odotetun laihoin tuloksin. Hallitus ei kyennyt tekemään ratkaisuja, joilla palautettaisiin uskottavuus vastuulliseen talouspolitiikkaan. Tarvittavat päätökset maamme julkisen talouden tasapainottamisesta, kuten myös aidot työllisyystoimet lykkääntyvät.

- Jatkuva ja voimakas julkinen velkaantuminen heikentää maassamme toimivien yritysten toimintaympäristön ennustettavuutta, Metsäteollisuus ry:n toimitusjohtaja Timo Jaatinen sanoo.

Hallitus ei budjettilinjauksissaan huomioinut vahvaa talouden nousukautta, ja mahdollisuudet tarttua tarvittaviin rakenteellisiin uudistuksiin jätettiin käyttämättä. Todelliset kannusteet työntekoon, yritystoimintaan ja investointeihin jäivät heikoiksi. Sen sijaan julkisella velkarahalla työllistäminen jatkuu.

‍- Nousukaudella tulisi tehdä tarpeellisia rakenteellisia uudistuksia ja vahvistaa työllisyystoimia. Jos edes vahvan nousukauden aikana ei kyetä rahoittamaan valtion menoja ilman pelottavan nopeaa velkaantumista, miten meidän käy uusien talous- tai ympäristöshokkien iskiessä, Jaatinen kysyy huolestuneena.

Budjettiesityksestä puuttuu pitkän aikavälin teollisuuspoliittinen linja. Teollisuus tarvitsee vakaan ja pitkälle kurottavan, kannustavan näkymän tulevaisuuteen. Samalla on pidettävä huoli siitä, ettei teollisuuden kilpailukykyä ja Suomen houkuttelevuutta sijoituskohteena heikennetä.

Myönteisenä talousarvioesityksessä voidaan pitää osaavan työvoiman saatavuuteen esitettäviä parannuksia. Näitä ovat esimerkiksi korkeakoulujen lisäaloituspaikkojen rahoitus, ammatillisen koulutuksen opetushenkilökunnan lisärahoitus sekä ulkomaalaisten osaajien lupajärjestelyjen nopeuttaminen.

Timo Jaatinen

timo.jaatinen@forestindustries.fi

Suomi on maailman suurimpia sellun, paperin ja kartongin tuottajia sekä Euroopan kärkeä sahatavaran tuottajana. Metsäteollisuuden laaja kotimainen arvoketju työllistää noin 100 000 suomalaista ja vastaa noin viidenneksestä maamme tavaraviennistä. Suomalainen metsäteollisuus tunnetaan myös metsävaroja kasvattavasta osaamisestaan sekä uutta luovista innovaatioistaan. Metsäteollisuus ry toimii 72 metsäteollisuusyrityksen elinkeino- ja työmarkkinapoliittisena edunvalvojana.

Finland is one of the world's largest producer of pulp, paper and paperboard in addition to being one of Europe's largest producers of sawn timber. The forest industry directly and indirectly employs approximately 100,000 Finns. The industry's multiplier effects extend broadly into surrounding society. Finland has a unique opportunity to pioneer the bioeconomy thanks to the abundant forest resources, sustainable forestry practices and the first-rate expertise and competence of the forest cluster as a whole.

Metsäalan koulukampanja tulee taas: metsälähettiläät jakavat nuorille tietoa metsäalan tuotteista ja työmahdollisuuksista1.3.2024 09:00:00 EET | Tiedote

Käytämme puupohjaisia tuotteita päivittäin. Samalla metsäteollisuus kehittää jatkuvasti uusia arjen hyödykkeitä, joilla voidaan korvata fossiilisista raaka-aineista valmistettuja tuotteita. Näistä tuotteista ja alan opiskelu- ja työmahdollisuuksista kertoo metsäalan yhteinen työnantajamielikuvakampanja, joka pyörähtää käyntiin jo 11. kertaa.