Budjettiriihen päätökset vahvistavat tasa-arvoista yhteiskuntaa

Marinin hallitus on esitellyt budjettiriihen tulokset, jonka päätökset ovat tasapuolisia ja tulevaisuuteen katsovia, niin työllisyyden, ympäristön, kuin kuntien talouden kannalta. Merkittävän nuorten syrjäytymistä ehkäisevän oppivelvollisuuden pidentämisen lisäksi, lasten yhdenvertaisuutta tulee lisäämään varhaiskasvatuksen maksujen alentaminen.

”Iloitsemme siitä, että Sanna Marinin johtama hallitus uskaltaa tehdä rohkeita ja yhdenvertaisuutta lisääviä tekoja. Varhaiskasvatusmaksujen alentaminen vaikuttaa lapsiperheiden asemaan merkittävillä tavoilla. Lapsiperheet saavat taloudellista helpotusta ja samalla päätös kannustaa vanhempia, erityisesti naisia, palaamaan työelämään. Päätöksellä on huomattavia työllisyyttä nostavia vaikutuksia,” Demarinaisten puheenjohtaja, ministeri Tytti Tuppurainen kommentoi.

Varhaiskasvatusmaksujen alentaminen on looginen jatkumo lapsiperheiden ja lasten yhdenvertaisuuden parantamiseksi. Tätä linjaa Marinin hallitus on määrätietoisesti harjoittanut koko hallituskauden ajan. Elokuun alusta palautettiin subjektiivinen ja kokopäiväinen varhaiskasvatusoikeus jokaiselle lapselle. Nämä päätökset kokonaisuudessaan tukevat ja helpottavat lapsiperheiden arkea.

”Varhaiskasvatusmaksujen alentaminen on yksi osoitus hallituksen lapsiperhemyönteisestä politiikasta. Meille sosialidemokraateille on tärkeää, että panostamme lapsiin, nuoriin ja heidän yhdenvertaisiin oikeuksiinsa. Suomalainen koulutusjärjestelmä on maailman kärkeä ja haluamme varmistaa, ettei yksikään lapsi jää ulos varhaiskasvatuksen piiristä taloudellisista syistä,” Tuppurainen päättää.

Naisiin kohdistuva väkivalta on saatava loppumaan25.11.2020 09:09:39 EETTiedote

Maailmassa joka kolmas nainen kohtaa elämänsä aikana fyysistä tai seksuaalista väkivaltaa. Joissakin maissa luku nousee jopa 70 prosenttiin. Naisiin kohdistuvan väkivallan yleisin muoto on kotona tapahtuvaa väkivalta. Koronaepidemia ja poikkeusolot ovat pahentaneet tilannetta, kun pääsy terveyspalveluihin ja turvakoteihin heikentynyt. Lähisuhdeväkivallan lisäksi myös muut naisiin kohdistuvan väkivallan muodot, kuten julkisissa tiloissa tapahtuvat väkivaltaiset hyökkäykset ja verkkohäirintä ovat lisääntyneet. Moninainen naisiin kohdistuva väkivalta on yksi vakavimmista uhista naisten oikeuksien toteutumiselle ja tasa-arvon saavuttamiselle kaikkialla maailmassa.

Jokaisella kuntalaisella on oikeus saavutettavaan tiedonsaantiin23.11.2020 11:20:58 EETTiedote

Maailmanlaajuisesti jopa 15 % ihmisistä ei pysty käyttämään verkkopalveluita ja Suomessa yli 1,2 miljoonaa ihmistä tarvitsee niihin lisää saavutettavuutta. Euroopan unioni sääti vuonna 2016 saavutettavuusdirektiivin (2016/2021), jonka siirtymäkausi päättyi syyskuussa 2020. Saavutettavuusdirektiivin tavoitteena on, että jokainen voi käyttää digitaalisia palveluita toimintarajoitteista riippumatta. Direktiivi koskee kaikkia julkisia verkkopalveluita, kuten kuntia ja valtion hallintoa. Kunnissa tämä tarkoittaa digitaalisten palvelujen lisäksi esimerkiksi sitä, että kunnanvaltuuston kokoukset täytyy tekstittää jälkikäteen.

Marinin hallitus puuttuu naisiin kohdistuvaan väkivaltaan entistä laajemmin25.10.2020 05:45:00 EETTiedote

Tämän viikon torstaina julkaistiin Marinin hallituksen hallitusohjelmassa sovittu naisiin kohdistuvan väkivallan torjuntaohjelma. Ohjelmassa painotetaan erityisesti digitaaliseen ja kunniaan liittyvään väkivaltaan puuttumista. Lisäksi keskiössä ovat väkivallan ennaltaehkäisy, viranomaisten kouluttaminen ja tietoisuuden lisääminen. Tilastojen mukaan Suomi on yksi Euroopan vaarallisimmista maista naisille, arvion mukaan joka kolmas nainen kokee lähisuhdeväkivaltaa elämänsä aikana. Seksuaalinen ja verkossa tapahtuva häirintä ovat huomattavasti yleisempää etenkin nuorilla naisilla.

Nuorten mielenterveysongelmiin on puututtava ajoissa10.10.2020 05:30:00 EESTTiedote

Mielenterveyssairaudet ovat Suomessa kasvava kansansairaus. Tällä hetkellä noin joka neljäs nuori kärsii mielenterveysongelmista. Viime vuosina tietoisuus mielenterveyden häiriöistä ja samaan aikaan hoitoon hakeutuminen ovat kasvaneet. Erikoissairaanhoidon käyntimäärät mielenterveydellisistä syistä ovat kasvaneet vuosittain ja erityisen jyrkkää kasvu on ollut 13–17-vuotiailla nuorilla. Nuorilla on aikaisempaa enemmän psyykkistä kuormitusta, joka ilmenee uniongelmina, ahdistus- ja masennusoireina. Mielenterveyshäiriöistä jopa 75 % alkaa ennen 25-ikävuotta. Tämän vuoksi on tärkeää, että ongelmiin puututaan ajoissa.