Budjettiriihen päätökset vahvistavat tasa-arvoista yhteiskuntaa

Marinin hallitus on esitellyt budjettiriihen tulokset, jonka päätökset ovat tasapuolisia ja tulevaisuuteen katsovia, niin työllisyyden, ympäristön, kuin kuntien talouden kannalta. Merkittävän nuorten syrjäytymistä ehkäisevän oppivelvollisuuden pidentämisen lisäksi, lasten yhdenvertaisuutta tulee lisäämään varhaiskasvatuksen maksujen alentaminen.

”Iloitsemme siitä, että Sanna Marinin johtama hallitus uskaltaa tehdä rohkeita ja yhdenvertaisuutta lisääviä tekoja. Varhaiskasvatusmaksujen alentaminen vaikuttaa lapsiperheiden asemaan merkittävillä tavoilla. Lapsiperheet saavat taloudellista helpotusta ja samalla päätös kannustaa vanhempia, erityisesti naisia, palaamaan työelämään. Päätöksellä on huomattavia työllisyyttä nostavia vaikutuksia,” Demarinaisten puheenjohtaja, ministeri Tytti Tuppurainen kommentoi.

Varhaiskasvatusmaksujen alentaminen on looginen jatkumo lapsiperheiden ja lasten yhdenvertaisuuden parantamiseksi. Tätä linjaa Marinin hallitus on määrätietoisesti harjoittanut koko hallituskauden ajan. Elokuun alusta palautettiin subjektiivinen ja kokopäiväinen varhaiskasvatusoikeus jokaiselle lapselle. Nämä päätökset kokonaisuudessaan tukevat ja helpottavat lapsiperheiden arkea.

”Varhaiskasvatusmaksujen alentaminen on yksi osoitus hallituksen lapsiperhemyönteisestä politiikasta. Meille sosialidemokraateille on tärkeää, että panostamme lapsiin, nuoriin ja heidän yhdenvertaisiin oikeuksiinsa. Suomalainen koulutusjärjestelmä on maailman kärkeä ja haluamme varmistaa, ettei yksikään lapsi jää ulos varhaiskasvatuksen piiristä taloudellisista syistä,” Tuppurainen päättää.

Oppivelvollisuuden pidentäminen on yksi aikamme suurimmista tasa-arvoteoista10.5.2020 07:00:00 EESTTiedote

Jokainen vanhempi ja kasvattaja toivoo jälkikasvulleen vain parasta. Haluamme taata lapsellemme mahdollisimman turvallisen tien tasapainoiseen elämään. Yksi keskeisimmistä lasten ja nuorten elämää tasapainottavista ja turvaa tuovista elementeistä on koulu. Koronasta johtuvana etäaikana olemme huomanneet, miten merkittävä asema koulunkäynnillä on nuorten elämässä. Tasa-arvoinen, maksuton koulutus tarjoaa jokaiselle lähtökohdista riippumatta samanarvoisen koulutuksen ja avaimet oman elämän rakentamiseen.