Budjettiriihessä tartuttava kriisiytyvän oikeudenhoidon ongelmiin

Suomen Lakimiesliitto vaatii hallituksen budjettiriihessä huomiota oikeudenhoidon ongelmille. Oikeudenhoidon vuotuista perusrahoitusta on kasvatettava 50 miljoonalla eurolla siitä, mitä valtiovarainministeriö nyt esittää. Vaatimus perustuu esimerkiksi tuomioistuimien ruuhkautumiseen. Summalla tulisi ennen kaikkea palkata lisää henkilökuntaa. Nyt ongelmia on niin oikeusturvan saatavuudessa kuin henkilöstön työhyvinvoinnissa.

– Elämme monin tavoin vaativassa ajassa niin kotimaassa kuin kansainvälisesti. Siksi yhteiskunnan perusrakenteiden toimivuus on turvattava. Toimiva oikeusvaltio on tärkeimpiä turvallisuus- ja huoltovarmuustekijöitämme, toteaa Lakimiesliiton hallituksen puheenjohtaja Marika Valjakka.

Lakimiesliitto vaatii rahoituksen kohdistamista ennen kaikkea oikeudenhoidon lisärekrytointeihin. Lisäksi lisärahaa tarvitaan esimerkiksi oikeusapuun. Myös tuomioistuinten keskushallintotehtäviä hoitavan Tuomioistuinviraston toimintaan tarvitaan lisää resursseja.

– Oikeudenhoidon ongelmat ovat täysin ratkaistavissa, jos vain löytyy poliittista tahtoa, Valjakka uskoo.

Hän huomauttaa, että vaikka Lakimiesliitto esittää menolisäyksiä, on lisäkulu valtion kokonaistalouden kannalta erittäin pieni ja tulee takaisin sujuvasti toimivan yhteiskunnan muodossa. Oikeudenhoidon osuus valtion budjetista on vain prosentin luokkaa.

– Vaatimallamme 50 miljoonan euron lisäyksellä oikeudenhoidon vuotuiseen perusrahoitukseen saadaan korjattua pahimmat epäkohdat ja purettua ruuhkat, Valjakka perustelee.

– Olemme tavanneet kuluneen vuoden aikana eduskuntapuolueita ja panneet merkille, että oikeudenhoidon ongelmat tiedostetaan aidosti. Ilmapiirin muutosta on varmasti edesauttanut viimeaikainen runsas julkinen keskustelu oikeudenhoidon ongelmista.

Marika ValjakkaLakimiesliiton hallituksen puheenjohtaja

Puh:050 559 9206

Suomen Lakimiesliitto – Finlands Juristförbund ry on kaikkien lakimiesten ja oikeustieteen opiskelijoiden yhteinen etu- ja palvelujärjestö. Meitä on yhteensä jo 16 000! Rakennamme oikeudenmukaista Suomea, jossa #OikeusKuuluuKaikille.

Lakimiesliitto vaatii oikeudenhoitoon 50 miljoonan kriisirahoitusta12.7.2022 09:30:06 EEST | Tiedote

Onko kansainvälinen oikeus diktaattorien tykinruokaa? Lakimiesliitto mukana SuomiAreenalla8.7.2022 09:49:16 EEST | Tiedote

Raaka sota Euroopassa on pysäyttänyt meidät kaikki. Sodankäynnille on olemassa kansainväliset säännöt, joiden pitäisi suojata esimerkiksi siviilejä. Miksi tämä ei onnistu? Onko kansainvälinen oikeus voimaton tosipaikan tullen? Lakimiesliiton #LainRajat-teemainen SuomiAreena-keskustelu järjestetään Porissa Raatihuoneenpuiston lavalla maanantaina 11.7. klo 14–14.45.

Oikeusguru-kilpailun voitti Jessica Laamanen Helsingin yliopiston Viikin normaalikoulun lukiosta13.12.2021 15:38:43 EET | Tiedote

Kolmatta kertaa lukiolaisille järjestetyn Oikeusguru-kilpailun on voittanut Jessica Laamanen Helsingin yliopiston Viikin normaalikoulun lukiosta. Voittaja ja kisassa toiseksi tullut Jutta Jokisilta Töölön yhteiskoulun lukiosta palkittiin oikeustieteen opiskelupaikoilla. Lakimiesliiton sekä Historian ja yhteiskuntaopin opettajien liiton HYOL järjestämän kilpailun finaali ratkottiin tänään 13.12. etäyhteyksin.