Budjettiriihi 2021: Kunnat ovat yhteiskunnallisten muutosten keskiössä

Kuntien uudet valtuustot ovat aloittamassa työtään hyvin poikkeuksellisessa tilanteessa. Korona vaikutuksineen ei ole ohi, ja kuntien vahvaa panostusta kriisin akuutin vaiheen sekä pitkäaikaisvaikutusten hoidossa tarvitaan myös jatkossa. Kuntaliitto pitää tärkeänä, että valtion kuntapolitiikka pysyy vakaana ja ennakoitavana ja että sovituista sitoumuksista pidetään kiinni.

Edessä on valmistautuminen sote-uudistuksen nopeaan toimeenpanoon. Kuntien rooli työllisyys- ja elinkeinopalvelujen järjestämisessä sekä ilmastotavoitteiden saavuttamisessa on kasvamassa.

- Kunnilla on keskeinen tehtävä monien yhteiskunnallisten muutosten toteuttamisessa. Budjettiriihessä on varmistettava, että tälle työlle varataan riittävä rahoitus, sanoo toimitusjohtaja Minna Karhunen.

Vaikka kansantalous ja verotulot kasvavat nyt nopeasti, kuntatalouden näkymää haastavat hidastuva talouskasvu, väistyvät koronatuet, valtionosuusrahoitukseen kohdistuvat leikkaukset, laajenevat julkisen sektorin tehtävät sekä paheneva työvoimapula.

- Toimenpiteet talouskasvun vahvistamiseksi, investointien vauhdittamiseksi sekä työllisyyden lisäämiseksi ovat ensiarvoisen tärkeitä niin julkisen talouden kuin kuntataloudenkin kestävyyden kannalta, sanoo hallituksen puheenjohtaja Joona Räsänen.

Koronasta selviytyminen edellyttää kuntien kulujen korvaamista

Terveysturvallisuuteen liittyvät koronakulut on korvattava kunnille täysimääräisesti vuoden 2020 budjettiriihen päätösten mukaisesti. Kuntien valtionosuusrahoituksen tason on seurattava kustannusten ja tehtävien muutoksia.

- Kuntaliitto ei hyväksy kaavailtuja ehdotuksia jättää kustannustenjaon tarkistus tekemättä ja muuttaa työajan pidennyksen vuoksi tehty kiky-leikkaus valtionosuuksiin pysyväksi. Vaikka valtionosuuksia ollaan myös lisäämässä, yhdessä nämä uhkaavat tehdä noin 500 miljoonan euron loven kuntapalvelujen perusrahoitukseen, sanoo varatoimitusjohtaja Timo Reina.

Kuntien taloustilannetta tiukentavat lisäksi vuodelle 2022 esitettävät uudet velvoitteet, joiden rahoitus ei ole riittävää. Kuntaliitto muistuttaa, että kuntia koskeva lainsäädäntö on kaikin puolin valmisteltava yhdessä kuntien kanssa.

Kunnissa ratkaisuja työvoimapulaan ja ilmastokriisiin

Pitkällä tähtäimellä kuntataloudessa näkyvät myös osaavan työvoiman saatavuuteen haasteet sekä ilmastonmuutoksen hillintään ja sopeutumiseen liittyvät toimet.

Kuntaliitto edellyttää, että kuntiin kohdistuvissa kansallisissa ja EU-tason vihreän siirtymän velvoitteissa noudatetaan rahoitusperiaatetta.

Työvoiman saatavuuden turvaaminen vaatii sektorirajat ylittävää laajaa ohjelmaa, jonka laatimiseen on sitouduttava budjettiriihessä.

- On tärkeää, että työvoimapulasta kärsivien alojen koulutustarjontaa vahvistetaan. Kotouttamispalveluihin, moniammatillisiin osaamiskeskuksiin, ohjaus- ja neuvontapalveluihin sekä maahanmuuttajien palvelujen järjestämiseen on osoitettava kunnille riittävät resurssit, muistuttaa varatoimitusjohtaja Hanna Tainio.

Joona Räsänen, hallituksen puheenjohtaja, p. 050 547 5590

Minna Karhunen, toimitusjohtaja, p. 09 771 2000

Timo Reina, varatoimitusjohtaja, p. 09 771 2700

Hanna Tainio, varatoimitusjohtaja, p. 09 771 2006

Kunnat luovat perustan asukkaiden hyvälle elämälle. Kuntaliitto tekee työtä, jotta kunnat onnistuvat tehtävässään.

Suomen Kuntaliitto on kaikkien maamme kuntien ja kaupunkien kaksikielinen etujärjestö, kunnallisten palvelujen asiantuntija ja kehittäjä. Kuntaliitto.fi on kuntatiedon keskus internetissä.

Långsiktigt och systematiskt marknadsföringsarbete gav Idensalmi första pris i FM i kommunal marknadsföring15.9.2021 15:50:00 EEST | Tiedote

I FM i kommunal marknadsföring deltog sammanlagt fyrtiosex (46) bidrag. Tretton (13) bidrag kortlistades. Av dessa utsågs tre (3) vinnare och rentav sju (7) hedersomnämnanden. Av tävlingsbidragen kunde man se att kommunmarknadsföringen håller på att utvecklas till en allt viktigare faktor i stödjandet och främjandet av kommunernas strategi. Flera av bidragen uppvisade långsiktig planmässighet som framskrider från strateginivån till praktiska marknadsföringsåtgärder.

Pitkäjänteinen ja systemaattinen markkinointityö toi Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailussa kullan Iisalmeen15.9.2021 15:50:00 EEST | Tiedote

Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailuun osallistui neljäkymmentäkuusi (46) kilpailutyötä. Kilpailutöistä valittiin kolmetoista (13) shortlistalle, joista kolme (3) palkittiin ja peräti seitsemän (7) ansaitsi kunniamaininnan. Kilpailutöistä näki selvästi, että kuntamarkkinointi on kehittymässä vahvemmin strategiaa tukevaksi ja edistäväksi toiminnaksi. Moni kilpailu työ sisälsi pitkäjänteistä suunnitelmallisuutta, joka etenee strategiatasolta aina käytännön markkinointitekoihin.

Budgetförhandlingarna 2021: Kommunerna står i centrum när samhället förändras26.8.2021 13:01:25 EEST | Tiedote

Kommunernas nya fullmäktige håller på att inleda sitt arbete i ett exceptionellt läge. Coronqkrisen och dess konsekvenser är inte förbi, och det kommer också i fortsättningen att krävas stora insatser av kommunerna i fråga om både det akuta skedet och långtidsverkningarna. Kommunförbundet anser det vara viktigt att statens kommunpolitik hålls stabil och förutsägbar och att staten håller fast vid det som utlovats.