Budjettiriihi 2021: Kunnat ovat yhteiskunnallisten muutosten keskiössä

Kuntien uudet valtuustot ovat aloittamassa työtään hyvin poikkeuksellisessa tilanteessa. Korona vaikutuksineen ei ole ohi, ja kuntien vahvaa panostusta kriisin akuutin vaiheen sekä pitkäaikaisvaikutusten hoidossa tarvitaan myös jatkossa. Kuntaliitto pitää tärkeänä, että valtion kuntapolitiikka pysyy vakaana ja ennakoitavana ja että sovituista sitoumuksista pidetään kiinni.

Edessä on valmistautuminen sote-uudistuksen nopeaan toimeenpanoon. Kuntien rooli työllisyys- ja elinkeinopalvelujen järjestämisessä sekä ilmastotavoitteiden saavuttamisessa on kasvamassa.

- Kunnilla on keskeinen tehtävä monien yhteiskunnallisten muutosten toteuttamisessa. Budjettiriihessä on varmistettava, että tälle työlle varataan riittävä rahoitus, sanoo toimitusjohtaja Minna Karhunen.

Vaikka kansantalous ja verotulot kasvavat nyt nopeasti, kuntatalouden näkymää haastavat hidastuva talouskasvu, väistyvät koronatuet, valtionosuusrahoitukseen kohdistuvat leikkaukset, laajenevat julkisen sektorin tehtävät sekä paheneva työvoimapula.

- Toimenpiteet talouskasvun vahvistamiseksi, investointien vauhdittamiseksi sekä työllisyyden lisäämiseksi ovat ensiarvoisen tärkeitä niin julkisen talouden kuin kuntataloudenkin kestävyyden kannalta, sanoo hallituksen puheenjohtaja Joona Räsänen.

Koronasta selviytyminen edellyttää kuntien kulujen korvaamista

Terveysturvallisuuteen liittyvät koronakulut on korvattava kunnille täysimääräisesti vuoden 2020 budjettiriihen päätösten mukaisesti. Kuntien valtionosuusrahoituksen tason on seurattava kustannusten ja tehtävien muutoksia.

- Kuntaliitto ei hyväksy kaavailtuja ehdotuksia jättää kustannustenjaon tarkistus tekemättä ja muuttaa työajan pidennyksen vuoksi tehty kiky-leikkaus valtionosuuksiin pysyväksi. Vaikka valtionosuuksia ollaan myös lisäämässä, yhdessä nämä uhkaavat tehdä noin 500 miljoonan euron loven kuntapalvelujen perusrahoitukseen, sanoo varatoimitusjohtaja Timo Reina.

Kuntien taloustilannetta tiukentavat lisäksi vuodelle 2022 esitettävät uudet velvoitteet, joiden rahoitus ei ole riittävää. Kuntaliitto muistuttaa, että kuntia koskeva lainsäädäntö on kaikin puolin valmisteltava yhdessä kuntien kanssa.

Kunnissa ratkaisuja työvoimapulaan ja ilmastokriisiin

Pitkällä tähtäimellä kuntataloudessa näkyvät myös osaavan työvoiman saatavuuteen haasteet sekä ilmastonmuutoksen hillintään ja sopeutumiseen liittyvät toimet.

Kuntaliitto edellyttää, että kuntiin kohdistuvissa kansallisissa ja EU-tason vihreän siirtymän velvoitteissa noudatetaan rahoitusperiaatetta.

Työvoiman saatavuuden turvaaminen vaatii sektorirajat ylittävää laajaa ohjelmaa, jonka laatimiseen on sitouduttava budjettiriihessä.

- On tärkeää, että työvoimapulasta kärsivien alojen koulutustarjontaa vahvistetaan. Kotouttamispalveluihin, moniammatillisiin osaamiskeskuksiin, ohjaus- ja neuvontapalveluihin sekä maahanmuuttajien palvelujen järjestämiseen on osoitettava kunnille riittävät resurssit, muistuttaa varatoimitusjohtaja Hanna Tainio.

Joona Räsänen, hallituksen puheenjohtaja, p. 050 547 5590

Minna Karhunen, toimitusjohtaja, p. 09 771 2000

Timo Reina, varatoimitusjohtaja, p. 09 771 2700

Hanna Tainio, varatoimitusjohtaja, p. 09 771 2006

Kunnat luovat perustan asukkaiden hyvälle elämälle. Kuntaliitto tekee työtä, jotta kunnat onnistuvat tehtävässään.

Suomen Kuntaliitto on kaikkien maamme kuntien ja kaupunkien kaksikielinen etujärjestö, kunnallisten palvelujen asiantuntija ja kehittäjä. Kuntaliitto.fi on kuntatiedon keskus internetissä.

Kuntaliiton viestit EU-vaaleihin: Työperäisen maahanmuuton edistäminen ja vihreässä siirtymässä onnistuminen ovat kohtalonkysymyksiä kuntien elinvoimaisuudelle18.4.2024 15:29:19 EEST | Tiedote

EU-vaaleissa ei määritellä pelkästään Euroopan suuntaa seuraavaksi viideksi vuodeksi vaan myös kuntien tulevaisuuskysymyksiä - siksi EU-vaalit ovat myös kuntavaalit! Kuntaliiton tavoitteena on, että kunnilla on kaikki mahdollisuudet toteuttaa vihreää ja digitaalista siirtymää, houkutella investointeja sekä vahvistaa EU:n tukemana elinvoimaa alueellaan. Tavoittelemme myös työperäisen maahanmuuton ja kotouttamisen voimakasta edistämistä, sillä työvoimapula rajoittaa yritystoiminnan kasvua ja vaikeuttaa julkisten palveluiden tuotantoa.

Ramförhandlingarna hörsammade kommunerna delvis – normerna måste luckras upp snabbt16.4.2024 18:38:49 EEST | Tiedote

Kommunförbundet och kommunerna är lättade över att regeringen vid ramförhandlingarna lovade kompensera åtminstone en del av den statsandelsnedskärning som staten stått i beråd att genomföra till följd av slutnotan för social- och hälsovårdsreformen. Om nedskärningen hade genomförts fullt ut, hade det inneburit att kommunernas statsandelar minskat permanent med 400 miljoner euro. En förbättring av kommunalskattens effektivitet ger på lång sikt också större spelrum i kommunernas ekonomi.

Kehysriihi vastasi kuntien huoliin osittain – normien keventämisessä edettävä ripeästi16.4.2024 16:52:45 EEST | Tiedote

Kuntaliitto ja kunnat ovat helpottuneita, että hallitus lupasi kehysriihessä kompensoida edes osan sote-uudistuksen loppulaskuun liittyvästä valtionrahoituksen leikkauksesta. Jos leikkaus olisi toteutunut täysimääräisesti, se olisi merkinnyt 400 miljoonan euron pysyvää vähenemistä kuntien valtionosuuksiin. Myös kunnallisverotuksen efektiivisyyden parannus tuo pitkällä aikavälillä kuntien taloudenhoitoon lisää liikkumavaraa.