Budjettiriihi/esitys sivuuttaa ihmisoikeudet – hallitus antanut periksi pelolle

Budjetissa esitetyt muutokset ulkomaalaislakiin ovat hätiköityjä ja harkitsemattomia. Hallituksen päätösten sijaiskärsijöiksi joutuvat maailman hädänalaisimmat pakolaiset ja paperittomien ihmisten auttajat.

Amnesty on pettynyt hallituksen eiliseen budjettiesitykseen. Hallitus on perääntynyt viime hetkellä pakolaiskiintiön nostamisesta ja ehdottaa hätiköityjä kiristyksiä ulkomaalaislainsäädäntöön. Hallitus haluaa kriminalisoida haavoittuvassa asemassa olevien ihmisten auttajat.

Hädänalaiset kärsivät hallituksen hätiköinnistä

Hallitus perääntyi sisäministeri Paula Risikon esityksestä nostaa pakolaiskiintiö aikana, jolloin pakolaisia on maailmassa enemmän kuin koskaan. Naapurimaissa suunta on toinen: Ruotsi suunnittelee korottavansa kiintiönsä ensi vuonna 5 000 pakolaiseen.

”Näyttää siltä, että muut hallituspuolueet ovat antautuneet sinisen eduskuntaryhmän populismin panttivangeiksi”, sanoo Amnesty Internationalin Suomen osaston pakolaisasiantuntija Kaisa Väkiparta.

”Kiintiön kautta Suomeen tulee kaikkein haavoittuvaisimpia pakolaisia, kuten kidutuksen ja väkivallan uhreja, vammaisia, lapsia ja yksinhuoltajaäitejä. He joutuvat nyt hallituksen epäinhimillisen päätöksen sijaiskärsijöiksi”, Väkiparta muistuttaa.

Yli 40 järjestöä ja yli 11 000 allekirjoittajaa vetosi ministeri Risikkoon pakolaiskiintiön korottamiseksi. Risikko vastaanotti vetoomuksen kiitollisena esitykselleen saamasta tuesta elokuussa.

Harkitsemattomat muutokset heikentävät ihmisoikeuksia

Ulkomaalaislakiin on viime vuosien aikana tehty monia pikaisia muutoksia, joiden vaikutusta turvapaikanhakijoiden ja pakolaisten ihmis- ja perusoikeuksien toteutumiseen ei ole arvioitu. Lisää hätiköityjä kiristyksiä ei pidä tehdä ennen, kuin edellisten lakimuutosten seuraukset ovat tiedossa.

”Hallitus ei saa sortua samaan paniikkiin kuin syksyllä 2015, jonka seurauksena turvapaikanhakijoiden oikeuksia on merkittävästi heikennetty. Tarvitsemme harkittua ja inhimillistä päätöksentekoa hätiköinnin ja pelolla ratsastamisen sijaan”, Väkiparta sanoo.

Hallituksen tuoreen esityksen myötä aletaan rangaista ihmisiä, jotka tarjoavat majapaikan paperittomille.

”On täysin käsittämätöntä, että hallituksemme puhuu yhteisistä arvoista ja välittämisestä, mutta on valmis rankaisemaan niitä suomalaisia, jotka epäitsekkäästi auttavat hädässä olevia.”

Muutokset sekä lain että käytäntöjen tasolla ovat heikentäneet turvapaikanhakijoiden oikeusturvaa. Kielteisen turvapaikkapäätöksen saaneet ihmiset ajetaan vastaanottokeskuksesta kadulle tilapäisen oleskeluluvan poistamisen seurauksena.

”Nyt rangaistaan niitä ihmisiä, jotka on hallituksen omalla päätöksellä ajettu ahtaalle. Turvapaikkaprosessia ei korjata kriminalisoimalla avunantajia tai yksittäisiä turvapaikanhakijoita”, Väkiparta sanoo.

Kaisa Väkiparta
Pakolaisasiantuntija
p. +358 40 833 1532
kaisa.väkiparta@amnesty.fi

Milja Komulainen
Tiedottaja
p. +358 44 756 9109
milja.komulainen@amnesty.fi

Kutsumuistutus: Saako Afganistaniin palauttaa? Keskustelutilaisuus ke 22.11. klo 8.3016.11.2017 11:40Kutsu

Milloin: Ke 22.11. klo 8.30–10.00 Missä: Cafe Köket, Kiseleff, Aleksanterinkatu 28, 00170 Helsinki Miten käy turvapaikanhakijoille, jotka palautetaan Kabuliin vasten tahtoaan? Miltä turvapaikkaprosessi näyttää turvapaikanhakijan silmin? Amnestyn mukaan Suomen täytyy keskeyttää palautukset Afganistaniin – miksi? Näihin kysymyksiin etsitään vastauksia Amnestyn Suomen osaston järjestämässä aamukahvitilaisuudessa Helsingissä 22. marraskuuta. Asiantuntijan näkökulman keskusteluun tarjoaa Amnesty Internationalin pakolais- ja siirtolaiskysymyksiin erikoistunut tutkija Anna Shea, joka vierailee marraskuussa Suomessa. Shea on tehnyt Amnestyn tutkimuksen Afganistanin turvallisuustilanteesta ja EU-maista sinne palautettujen turvapaikanhakijoiden kokemuksista ja kohtaloista. Mukana keskustelussa on myös turvapaikanhakija, Stop Deportations -verkoston afganistanilainen aktivisti Mohammad Javid sekä vihreiden kansanedustaja Ville Niinistö. Tilaisuuden juontaa Helsingin Sanomien toimittaja Paavo Teit

Kutsu toimittajille: Saako Afganistaniin palauttaa?8.11.2017 10:59Kutsu

Milloin: Ke 22.11. klo 8.30–10.00 Missä: Cafe Köket, Kiseleff, Aleksanterinkatu 28, 00170 Helsinki Miten käy turvapaikanhakijoille, jotka palautetaan Kabuliin vasten tahtoaan? Miltä turvapaikkaprosessi näyttää turvapaikanhakijan silmin? Amnestyn mukaan Suomen täytyy keskeyttää palautukset Afganistaniin – miksi? Näihin kysymyksiin etsitään vastauksia Amnestyn Suomen osaston järjestämässä aamukahvitilaisuudessa Helsingissä 22. marraskuuta. Asiantuntijan näkökulman keskusteluun tarjoaa Amnesty Internationalin pakolais- ja siirtolaiskysymyksiin erikoistunut tutkija Anna Shea, joka vierailee marraskuussa Suomessa. Shea on tehnyt Amnestyn tutkimuksen Afganistanin turvallisuustilanteesta ja EU-maista sinne palautettujen turvapaikanhakijoiden kokemuksista ja kohtaloista. Mukana keskustelussa on myös turvapaikanhakija, Stop Deportations -verkoston afganistanilainen aktivisti Mohammad Javid. Tilaisuuden juontaa Helsingin Sanomien toimittaja Paavo Teittinen. Keskustelu käydään englannin kielellä.