Business Finland on myöntänyt Mobidiagille lisärahoitusta verestä suoraan tehtävän sepsistestin kehittämiseen

Mobidiag Oy, suomalainen molekyylidiagnostiikkayhtiö, ilmoitti tänään, että se aloittaa uuden, nopean sepsis (vakava yleisinfektio) diagnostiikkaan keskittyvän testin kehittämisen Novodiag®-laitteelleen. Business Finland (aiemmin Tekes) on myöntänyt tälle suoraan verestä tehtävälle testille 1,5 miljoonan euron lainan ensimmäiselle projektivuodelle. Yhdistämällä oma asiantuntemus ja ainutlaatuiset patentoidut tekniikat, Mobidiagilla on nyt keino kehittää vallankumouksellinen testi sepsistä aiheuttavien mikrobien ja niiden antibioottiresistenssien havaitsemiseksi suoraan verestä.

Sepsis on suuri uhka maailman terveystilanteelle. Se koskettaa yli 30 miljoonaa ihmistä ympäri maailmaa joka vuosi ja sen on hoitamattomana arvioitu aiheuttavan yli 6 miljoonaa kuolemaa vuosittain1. Tällä hetkellä on todellinen tarve luotettavammalle ja nopeammalle diagnostiikalle sepsiksen havaitsemiseksi mahdollisimman varhaisessa vaiheessa potilaan oikean hoidon ja turvallisuuden varmistamiseksi.

“Jo perustamisestaan lähtien, Mobidiag on ollut mukana sepsisdiagnostiikan kehittämisessä. Historiallinen Prove-it Sepsis -tuotteemme havaitsi noin 80 mikrobia samanaikaisesti muutamassa tunnissa veriviljelystä. Uudella Novodiag-järjestelmällä, joka mahdollistaa oireenmukaisen lähestymistavan (oireenmukainen diagnostiikka) pystymme tuomaan vielä nopeampia, yksinkertaisempia ja luotettavampia testejä sovelluksiin, joissa aika on ratkaiseva. Business Finland on jo aiemminkin tukenut meitä voimakkaasti, ja olemme erittäin iloisia siitä, että he seuraavat edelleen mukana meidän pitkäaikaisessa menestyksessämme ", sanoo Mobidiagin toimitusjohtaja Tuomas Tenkanen. "Kun yhdistämme tämän viime viikolla julkistettuun menestyksekkääseen rahoituskierrokseen, [katso lehdistötiedote], Mobidiagin on erittäin mukava jatkaa tehtäväänsä tartuntatautien torjumiseksi ja antibioottiresistenssien leviämisen estämiseksi", hän jatkaa.

"Yksi kansallisen kasvupolitiikan painopisteistä on nopeuttaa terveyssektorin kasvua ja terveysteknologia on ollut yksi Suomen nopeimmin kasvavista korkean teknologian vientisektoreista. Strateginen päämäärämme on tukea yritysten maailmanlaajuista kasvua, ja suomalaisten high-tech-diagnostiikkatuotteiden vientiä. Tämän uuden rahoituksen ansiosta Mobidiag voi kehittää kertakäyttöistä kasettia sepsiksen diagnostiikkaan uuteen Novodiag-järjestelmäänsä, sanoo Raimo Pakkanen, Business Finlandin Chief Advisor.

Tietoja Mobidiagista

Vuonna 2000 perustettu Mobidiag kehittää ja markkinoi innovatiivisia ratkaisuja tartuntatautien diagnosoinnin edistämiseksi ja on palvellut Euroopan kliinisiä diagnostiikkamarkkinoita vuodesta 2008 lähtien. Mobidiagin pääkonttori sijaitsee Espoossa ja tytäryhtiöt Ranskassa, Isossa-Britanniassa sekä Ruotsissa.

Yhdistämällä Amplidiag- ja Novodiag-ratkaisut Mobidiag tarjoaa kattavan tuotevalikoiman nopeille, luotettaville ja kustannustehokkaille diagnooseille tartuntatauteja ja antibioottiresistenssejä vastaan. Mobidiag pystyy kattamaan kaikki laboratoriotarpeet riippumatta niiden koosta, volyymista ja keskitetystä / hajautetusta sijainnista. Lisätietoja osoitteessa www.mobidiag.com

Tietoja Business Finlandista

Business Finlandin, muodostunut Tekesin ja Finpron sulautuessa yhteen, tarkoituksena on luoda uutta kasvua tukemalla yrityksiä niiden kansainvälistymisessä. Parhaimmat asiantuntijamme nopeuttavat liiketoimintamahdollisuuksien tunnistamista kaikkialla maailmassa ja auttavat niitä muuttumaan globaaleiksi menestystarinoiksi. Business Finland tukee yrityksiä seuraavilla palveluilla: rahoitus, verkostojen rakentaminen, mahdollisuuksien löytäminen, innovaatiot, markkinoiden avaaminen, liiketoiminnan skaalaus.

1 http://www.who.int/sepsis/en/

Mobidiag Oy
Tuomas Tenkanen, +350 50 553 4980
tuomas.tenkanen@mobidiag.com