Jyväskylän yliopisto

Business Finlandilta tuntuva rahoitus monikanavaisen kuluttajakäyttäytymisen tutkimukseen

Jaa

Yritykset palvelevat asiakkaitaan usein monikanavaisesti, niin digitaalisten kuin perinteisempien palveluiden muodossa. Myös kuluttajat hyödyntävät käyttäytymisessään monia kanavia, etsien esimerkiksi joululahjaostoksiin liittyvää tietoa verkkokaupoista, mutta tehden joululahjaostoksensa kivijalkakaupoista.

Kivijalkakauppaan astuessa ostopäätös on saatettu tehdä jo verkkokauppaa selatessa. Jyväskylän yliopiston hankkeen tavoitteena on lisätä ymmärrystä kuluttajakäyttäytymisestä fyysisen ja digitaalisen palveluympäristön muodostamassa kokonaisuudessa. Kuva: Mostphotos
Kivijalkakauppaan astuessa ostopäätös on saatettu tehdä jo verkkokauppaa selatessa. Jyväskylän yliopiston hankkeen tavoitteena on lisätä ymmärrystä kuluttajakäyttäytymisestä fyysisen ja digitaalisen palveluympäristön muodostamassa kokonaisuudessa. Kuva: Mostphotos

Miten tässä palveluympäristössä asiakkaan kokemukset ja sitoutuminen muodostuvat verkko- ja kivijalkakaupan kokonaisuutena?

Muun muassa tähän kysymykseen aiotaan vastata ”Data-analytiikkapohjainen kokonaisvaltainen asiakasymmärrys monikanavaisessa palveluympäristössä” (DAWN_CI) -projektissa. Jyväskylän yliopistossa tammikuussa 2021 käynnistyvän ja Business Finlandin rahoittaman tutkimusprojektin budjetti on noin 450 000 €. Projektin vastuullisena johtajana toimii yliopistotutkija, dosentti Lauri Frank informaatioteknologian tiedekunnasta.

Hankkeen tavoitteena on lisätä ymmärrystä kuluttajakäyttäytymisestä fyysisen ja digitaalisen palveluympäristön muodostamassa kokonaisuudessa. Tässä tarkastelun kohteena ovat erityisesti asiakaskokemuksen ja -sitoutumisen muodostuminen sekä vastuullinen kuluttaminen. DAWN_CI-hankkeessa tehtävällä tutkimuksella saadaan tietoa siitä, kuinka yritykset voivat palvella ja sitouttaa asiakkaitaan paremmin esimerkiksi data-analytiikan ja palvelumuotoilun keinoin.

– Aiemmassa tutkimuksessamme olemme tuottaneet tietoa kuluttajakäyttäytymiseen sekä data-analytiikkaan liittyen digitaalisissa kanavissa (Business Finlandin TRIP-hankekonsortio). Sekä yritysten että kuluttajien toimiessa yhä enemmän monikanavaisesti, eri kanavien tietojen yhteiskäyttö on olennaista esimerkiksi asiakaskäyttäytymisen ymmärtämiseksi. Myös vastuullisen kuluttajakäyttäytymisen analytiikka sekä sen ymmärtäminen monikanavaisessa ympäristössä ovat vielä vähemmän tunnettua, vaikka vastuullisuus on erityisen ajankohtainen teema, Frank kertoo.

Tutkimus toteutetaan osana IT-tiedekunnan CPSS-tutkimusryhmän toimintaa. Tutkimusta tullaan toteuttamaan myös kansainvälisenä yhteistyönä, jonka myötä tietoa saadaan kotimaisten kuluttajien lisäksi myös kansainvälisiin markkinoihin liittyen.

Kaksivuotinen Dawn-hanke on toimintamalliltaan Business Finlandin Co-Innovation -hanke, jossa yritykset ja tutkimuslaitokset toimivat yhteistyössä hankekonsortiona. Konsortioon osallistuu Jyväskylän yliopiston lisäksi viisi yritystä: Custobar Oy, Digia Oy, Nordic Morning Finland Oy, Paytrail Oy ja Pulse247 Oy.

Lisätietoja:

Yliopistotutkija, dosentti, KTT Lauri Frank, lauri.frank@jyu.fi, p. +358503761208

CPSS-tutkimusryhmän verkkosivut

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kirke Hassinen
viestinnän asiantuntija

kirke.m.hassinen@jyu.fi, p. 050 462 6920

Kuvat

Kivijalkakauppaan astuessa ostopäätös on saatettu tehdä jo verkkokauppaa selatessa. Jyväskylän yliopiston hankkeen tavoitteena on lisätä ymmärrystä kuluttajakäyttäytymisestä fyysisen ja digitaalisen palveluympäristön muodostamassa kokonaisuudessa. Kuva: Mostphotos
Kivijalkakauppaan astuessa ostopäätös on saatettu tehdä jo verkkokauppaa selatessa. Jyväskylän yliopiston hankkeen tavoitteena on lisätä ymmärrystä kuluttajakäyttäytymisestä fyysisen ja digitaalisen palveluympäristön muodostamassa kokonaisuudessa. Kuva: Mostphotos
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Jyväskylän yliopisto
PL 35
40014 Jyväskylä

http://www.jyu.fi

Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme