Business Jyväskylä Kasvupolun voittajiksi Ekolet ja Pengon

Business Jyväskylä Kasvupolun lupaavimmaksi kasvajaksi on Kasvu Openin sparrausprosessin jälkeen valittu Ekolet Oy. Kunniamaininnan sai Pengon Oy. Yritykset etenevät valtakunnalliseen finaaliin 100 parhaan kasvuyrityksen joukkoon. Tästä sadan joukosta valitaan Startup ja Start Again -sarjojen parhaat yritykset valtakunnallisessa finaalissa lokakuussa.
Kuvassa vasemmalta: Joni Borgström (Pengon), Kalle Ylösjoki (Ekolet), Herkko Pirskanen (Zaibatsu Interactive).

Valinnat tehtiin 20 kasvuhaluisen yrityksen joukosta, jotka seulottiin asiantuntijoiden kahden päivän sparraukseen kaikkiaan 43 hakijasta. Kasvupolun parhaille yrityksille järjestettiin Neste Rally'n yhteydessä "erikoiskoe", jolla he pääsivät pitchaamaan liikeideoitaan sijoittajille. Mukana Kasvupolulla oli EBAN:in (European Business Angels Network) hallituksen jäseniä jakamassa kv-näkemystään. He osallistuivat lisäksi kahdenkeskisiin tapaamisiin.

–Enkelisijoittajat toimivat kuin yrittäjät! He tekevät omaan osaamiseensa ja arvomaailmaansa sopivia sijoituksia, joilla on erityistä vaikuttavuutta eli ns. Impact investments, sanoo kasvupolun fasilitoija Nina Rautiainen.

Kasvupolun voittajaksi valittu Ekolet Oy on vuonna 1990 perustettu ekologiseen sanitaatioon, siis käymälöihin, erikoistunut yhtiö Helsingistä. Sen neljä vuotta sitten kehittämä kompostikäymälä ei tarvitse toimiakseen vettä, sähköä tai viemäröintiä, minkä takia se on omiaan nousevien talouksien markkinoille. Yritys onnistui yllättämään tuomariston erittäin positiivisesti ja sai lisäksi kiitosta tuotteensa skaalautuvuudesta, markkinapotentiaalista sekä tarpeellisuudesta.

–Olin yllättynyt! Mutta tietysti olin toivonutkin, että pääsisimme seuraavaan vaiheeseen, että voisin harjoitella pitchaamista lisää ja saada siinä kokemusta, Ekoletin myyntijohtaja Kalle Ylösjoki sanoi heti palkinnon saadessaan.

Kunniamaininta myönnettiin vuonna 2008 perustetulle jyväskyläläiselle Pengon Oy:lle. Yrityksen tuotteena on data-analyttiikkaa ja tietoa yrityksille tuottava palvelu, jonka tarkoitus on tukea tiedolla johtamista ja tuottaa sitä kautta kilpailuetua asiakkailleen. Tuomaristo piti yrityksen mahdollisuuksia voittojen kasvattamiseen suurena, tiimiä uskottavana ja sen tarjoamaa alustaa erittäin mielenkiintoisena ja tehokkaana.

Tuomaristo antoi vielä ylimääräisen kiitoksen kolmannelle yritykselle Zaibatsu Interactivelle. 2014 perustetun jyväskyläläisfirman alaa on virtuaali- ja lisätyn todellisuuden pelien ja ohjelmien kehittäminen. Kukat olivat kuitenkin epähuomiossa jääneet ostamatta, joten tuomariston Juha Ruokarin luonnehdinnan mukaan palkintona oli sitäkin lämpimämpi kädenpuristus.

Tuomaristo kiinnitti valintoja tehdessään huomiota erityisesti motivaatioon, bisnesideaan, skaalautuvuuteen sekä vientipotentiaaliin.

Asiantuntijoiden kahden päivän maksuttoman sparrauksen saivat myös Centero Oy, DigiprofIT Oy, Jyväskylä City Hack, MPH-Logistics Oy, Nordcloud, Ourmind Oy sekä Zaibatsu Interactive Jyväskylästä, CollectiveCrunch Oy, CuddyCom Security Oy sekä Y3 Milestone Coaching & Consulting Oy Espoosta, Tiliporras Yhtiöt Oy Helsingistä, IS-Technics Oy Mäntästä, Konttimet Oy Nakkilasta, Masinotek Oy Vantaalta, MX Electrix Oy Pälkäneeltä, Startup NoPain Oulusta, TMTV Consulting Oy Kerimäeltä sekä Uudet tuulet kuntoutus Oy Laukaasta.

Tuomaristoon kuuluivat Veli-Pekka Päivänen Keski-Suomen liitosta, Risto Kovala Jyväskylän kaupungista, Tiina Mikkola Jyväskylän Energiasta, Timo Martikainen ja Arto Sampo Elomaticista, Timo Pirinen ja Juha-Pekka Helminen Valmetista, Juha Ruokari CGI:stä, Arto Lahtela Moventaksesta, Marko Penttinen Komasista sekä Tommi Flink Digiasta.

Business Jyväskylä Kasvupolku® on osa Kasvu Openia, jonka valtakunnallinen finaali, Kasvu Open Karnevaali järjestetään 24.–25.10.2018 Jyväskylän Paviljongissa. Finaaliin pääsee kaikkiaan 100 yritystä eri kasvupoluilta, joita järjestetään tänä vuonna eri toimialoilla ja alueilla yhteensä 26.

Lisätietoja

Nina Rautiainen, Kasvupolun fasilitaattori, Kasvun Roihu*, p. 044 044 1111, nina.rautiainen@roihu.com

Kasvu Open on valtakunnallinen sparrausohjelma pk-yrityksille, joka auttaa yrityksiä niiden kasvuhaasteissa. Sparraus on valituksi tulleille yrityksille maksutonta. Vuonna 2018 tavoitteena on antaa ohjausta 450 yritykselle yli tuhannen asiantuntijan voimin. Vuosi huipentuu Kasvu Open Karnevaaliin lokakuussa 2018, jossa 100 finalistin joukosta valitaan Suomen parhaat kasvuyritykset.
--------------------------
Kasvupolun mahdollistavat Jyväskylän kaupungin Business Jyväskylä, Keski-Suomen liitto, Valmet, Moventas, Komas, Elomatic, CGI, Digia, Jyväskylän Energia – sekä valtakunnalliset kumppanit Nordea, Finnvera, Technopolis, Varma, If, Team Finland, BusinessJKL, Keski-Suomen Liitto, Grano, Laukaan kunta, TT-Säätiö, Jyväskylän Messut, Jyväs-Caravan, Isku ja San Francisco Oy.
-------------------------
*Aava & Bang Oy on valtuutettu Kasvu Open -tapahtumien järjestäjä ja voittoa jakamattoman Kasvu Open Oy:n osakas. Muut osakkaat ovat Keski-Suomen kauppakamari, Jyväskylän kaupunki ja Aava & Bang Oy.