Businesses encourage climate negotiators to increase ambition

The UN climate conference (COP 24) begins in Katowice, Poland on Monday 4 December. Nordic businesses call for stricter goals and greater ambition from the negotiating parties.

- Climate change mitigation creates significant business opportunities, because the decarbonization of industry, transport and energy production entails enormous investments and new innovations, says Jouni Keronen, Executive Director of Climate Leadership Coalition (CLC), a network of leading companies, universities and cities.

It is the responsibility of legislators to create an operating environment that encourages climate action. In Katowice nationally determined contributions and their capacity to meet the requirements set in the Paris agreement will be under review.

- It is already clear that current contributions are not even close to sufficient. According to the IPCC report published this autumn even the goals set in the Paris agreement are not enough, but we need to aim for a maximum temperature increase of 1.5 degrees, Mr Keronen points out.

This summer leading Nordic companies published an appeal for more ambitious EU climate policy. The appeal calls for a target year for carbon neutrality, a binding EU carbon budget and adjusting mid-term emission reduction targets. The appeal has been signed by more than 70 Nordic companies and organizations already, including the Confederation of Finnish Industries.

- Businesses are very clear on what they want: stricter long-term goals and clearer measures to reduce emissions. These will help push forward a market for emission-reducing solutions and create a predictable investment horizon, Mr Keronen says.

Yesterday, the European Commission presented its strategic long-term vision for a prosperous, modern, competitive and climate-neutral economy by 2050. The transition is projected to stimulate growth and jobs, with beneficial GDP impacts up to two percent by 2050.

- This is a very promising proposal, says Mr Keronen.

- We wish Finland’s and EU’s negotiators gumption and a tough negotiating attitude in Katowice!

Climate Leadership Coalition will participate in the UN climate conference as an observer. CLC will be represented by Executive Director Jouni Keronen, Development Director Kaisa Hernberg, Chief Economist Timo Tyrväinen, Expert Sari Siitonen and two representatives from member organizations.

Further information:

Jouni Keronen, Executive Director, CLC
jouni.keronen@clc.fi, 050 453 4881

CLC’s purpose is to improve the competitiveness of businesses and research organisations and their ability to respond to the threats posed by climate change and the scarcity of natural resources, as well as to improve their ability to utilise the business opportunities related to these. The Coalition has approx. 50 members. www.clc.fi

Suomalaisyritykset ehdottavat ”hiililakia” ilmastotavoitteiden ja -suunnitelmien pohjaksi9.10.2018 15:21:32 EESTTiedote

TIEDOTE 9.10.2018. Hallitustenvälisen ilmastopaneelin IPCC:n julkaiseman 1,5 asteen ilmastotavoite -raportin mukaan lämpeneminen saavuttaisi +1,5 astetta vuosien 2030 ja 2052 välillä, jos kasvihuonekaasupäästöt jatkavat kasvuaan nykyisellä tahdilla. Raportti havainnollistaa, että kahden asteen lämpeneminen olisi ihmiskunnan kannalta liian vaarallista ja meidän tulisi ottaa tavoitteeksemme pysäyttää globaali lämpötilan nousu 1,5 asteeseen.

Pohjoismaiset yritykset, finanssisektori ja järjestöt vaativat EU:ta kiireellisesti päivittämään hiilidioksidipäästötavoitteet13.6.2018 14:33:39 EESTTiedote

Pohjoismaiset yritykset, finanssisektori ja järjestöt vaativat julkilausumassaan EU:ta ja sen jäsenvaltioita sopimaan uusista, riittävän kunnianhimoisista ilmastotavoitteista Pariisin sopimuksen vahvistamiseksi. Allekirjoittajat kiirehtivät EU:n johtajia asettamaan nollapäästötavoitteen vuoteen 2050 mennessä tai jo aiemmin, jos IPCC:n (International Panel on Climate Change) esiintuomat tutkimustulokset niin osoittavat. EU:n tulisi myös sopia sitovasta hiilibudjetista jäljellä oleville kasvihuonekaasuille. Myös vuosille 2030 ja 2040 aiemmin asetut tavoitteet tulisi päivittää ja sovittaa yhteen uuden nollapäästötavoitteen mukaan. Pohjoismaat, kaupungit ja yritykset ovat jo asettaneet omat kurssinsa kohti hiilineutraaliutta, jotta vuoden 2050 tavoite toteutuisi. Julkilausuma julkistettiin Suomen Ilmastohuippukokouksessa keskiviikkona 13.6.2018, joka on osa YK:n suosittelemaa Talanoa-dialogi -prosessia. Tilaisuudessa keskeiset päättäjät keskustelivat ilmastotoimenpiteistä. Samana päivänä j

Yritysten viesti ministereille: lisää älyä pohjoismaisille energiamarkkinoille22.5.2018 09:00:00 EESTTiedote

Pohjoismaista pitää kehittää maailman älykkäin vähäpäästöisen energian markkina-alue. Näin vastataan ilmastonmuutoksen haasteisiin sekä rakennetaan Pohjoismaiden tulevaisuuden kilpailukykyä, toteaa yrityksiä, yliopistoja, tutkimuslaitoksia ja kaupunkeja edustava Climate Leadership Coalition ehdotuksessaan Pohjoismaiden hallituksille ja alan toimijoille. Pohjoismaiden energiaministerit kokoontuvat tänään tiistaina 22.5. keskustelemaan yhteisten energiamarkkinoiden kehittämisestä Jorma Ollilan vuonna 2017 laatiman raportin pohjalta. - Pohjoismaat ovat aiemminkin toimineet tiennäyttäjinä rajat ylittävän yhteistyön kehittämisessä energiamarkkinoilla ja hyötyneet yhteistyöstä monin tavoin. Nyt tarvitsemme yhtenäistä visiota Nord Pool -markkina-alueen tulevaisuudesta, Jorma Ollila toteaa. Ollila on CLC:n henkilöjäsen ja on ollut mukana laatimassa ehdotusta. Energiamarkkinoilla on kovat muutospaineet ja lukuisia haasteita, kuten sähkön tuotannon ja kysynnän hallinnointi sääriippuvaisen sähkön

Uusi raportti: Johtavat yritykset kehottavat Pohjoismaita edelläkävijyyteen ilmastonmuutosasioissa12.4.2018 09:50:31 EESTTiedote

Pohjoismailla voi olla merkittävä rooli Pariisin sopimuksen tavoitteiden saavuttamisessa. Siksi pohjoismaiset yritykset kehottavat päättäjiä kehittämään kunnianhimoisia ilmasto-ohjelmia yhteistyössä yritysten ja kansalaisyhteiskunnan kanssa. Näin on mahdollistaa saavuttaa fossiiliton yhteiskunta nopeammin, edistää maailmanlaajuisia ilmastohankkeita ja samalla vahvistaa Pohjoismaiden kilpailukykyä.