Bussikaluston laatu koheni syksyllä 2017, raideliikenteen kalustossa hieman kevättä enemmän puutteita

HSL:n syksyn 2017 laatututkimuksessa bussikalusto oli kevättä paremmassa kunnossa: tarkastetusta kalustosta 65 % oli hyvässä kunnossa, eikä siitä löytynyt poikkeamia HSL:n laatukriteereistä. Keväällä vastaava prosenttiluku oli 59. Myös pitkällä aikavälillä bussikaluston laatu on parantunut. Suurimpana syynä on kaluston uudistuminen: vuodesta 2011 vuoteen 2016 bussikaluston keski-ikä on laskenut 7,2 vuodesta 5,5 vuoteen.

Metro- ja raitiovaunukaluston laatu on hieman laskenut keväästä 2017. Tutkitusta metrokalustosta 74 % ja raitiovaunuista 69 % oli hyvässä kunnossa. Keväällä vastaava luku metrolla oli 70 % ja ratikoilla 73 %. Metrokalustosta oli siis syksyllä hyvässä kunnossa kevättä hieman suurempi osuus, mutta toisaalta kalusto, josta löytyi vikoja, sisälsi niitä kevättä enemmän, joten kokonaisuutena metrokaluston kunto heikkeni hieman. Vikoja oli ikkunoissa, sisäseinissä ja tukitangoissa. Raitiovaunuissa oli eniten erilaisia lattian ja portaiden vikoja kuten töhryjä ja viallisia lattiavaloja.

Myös junakaluston laatu oli hieman heikentynyt. Ensimmäisen kerran HSL tutki sitä keväällä 2016. Syksyllä 66 % tutkitusta kalustosta sisälsi yhden tai useamman laatupoikkeaman. Luku kuulostaa suurelta muuhun kalustoon verrattuna, mutta junakaluston tutkittava yksikkö on pinta-alaltaan suurempi ja tutkittavia laatutekijöitä on enemmän kuin muissa kulkuvälineissä, minkä vuoksi lähijunista löytyy aina enemmän laatupoikkeamia kuin muista liikennevälineistä. Eniten ongelmia junissa on istuinten siisteydessä.

HSL tutkii kaluston laatua kahteen otteeseen vuosittain

HSL tutkii joukkoliikennekaluston laatua havainnointitutkimuksella kahden tutkimusjakson ajan vuosittain. Kummallakin tutkimuskaudella tutkitaan yhteensä lähes 4 000 bussin, raitiovaunun, metrojunan ja lähijunayksikön siisteys ja kunto. Syksyn 2017 havainnoista 74 % on bussiliikenteestä, 7 % raitioliikenteestä, 7 % junayksiköistä ja 12 % metroliikenteestä. Eri liikennemuotojen tulokset eivät ole keskenään vertailukelpoisia, sillä tutkittavat ominaisuudet ja tutkittavien asioiden määrä ovat eri kulkuvälineissä erilaisia.

Kaluston laadunvalvonnan tavoitteena on parantaa matkustamisen laatua. Lisäksi tutkimuksen tuloksia hyödynnetään liikennöitsijöille maksettavien laatubonusten ja heiltä perittävien laatusanktioiden määrittelyssä sekä kaluston laadun parantamisessa. Kaluston laatututkimukset aloitettiin vuonna 2012, minkä jälkeen asiakkaiden tyytyväisyys joukkoliikennevälineiden siisteyteen on parantunut.

Lisätietoja:
Liikennejärjestelmä ja tutkimukset, ryhmäpäällikkö Marko Vihervuori, puh. 040 767 2208
Liikennejärjestelmä ja tutkimukset, liikennetutkija Erika Rintamäenpää, puh. 040 681 3025

HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 380 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain noin 360 miljoonaa matkaa, mikä on 66 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta

Oletko hän, joka liikkuu kuin soreakoipinen kirahvi? HSL julkaisee maailmankuulun luontokuvaajan kuvat Helsingin seudun kävelijöistä14.5.2018 11:05Tiedote

Brittiläinen luontokuvaaja Will Burrard-Lucas kuvasi huhtikuussa kahden päivän ajan ihmisiä luonnollisessa ympäristössään – kävelemässä kotikaupungissaan. Nyt kuvat ovat toukokuun ajan nähtävillä pysäkkijulisteissa, Rautatientorin metroasemalla, Helsingin ydinkeskustan digitauluilla, ratikan ja metron sähköisillä näytöillä sekä HSL:n sosiaalisen median kanavissa.

HSL:n hallituksen päätöksiä 8.5.20188.5.2018 12:00Tiedote

Kokouksen esityslistan voi lukea täältä: http://hsl01.hosting.documenta.fi/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting&id=2018525 Etelä-Espoon bussiliikenteen muutokset Hallitus hyväksyi useita reittimuutoksia ja päätti perustaa neljä suoraa ruuhka-ajan bussilinjaa Espoonlahden alueen ja Kampin välille. Hallitus päätti myös käynnistää kilpailutuksen perustettujen linjojen osalta niiltä osin kuin linjojen perustamisessa ei voida hyödyntää voimassa olevia liikennöintisopimuksia. Suorat bussilinjat Etelä-Espoon ja Kampin välille saadaan liikenteeseen vuoden 2018 aikana. Tavoitteena on metron kuormituksen keventäminen Matinkylän ja Tapiolan välisellä osuudella. HSL seuraa muutosten vaikutuksia kokonaismatka-aikoihin sekä palvelutarjonnan riittävyyttä. HSL selvittää Länsiväylän pohjoispuolen alueiden palvelutasoa sekä varmistaa koululaisliikenteen sujuvuuden näillä alueilla. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. Linkki esityslistaan: http://hsl01.hosting.documenta.fi/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting