Bussikaluston laatu nousi ennätystasolle HSL:n kevään 2020 tutkimuksessa

HSL:n keväällä tekemä tutkimus joukkoliikennekaluston laadusta kertoo, että bussien kunto koheni selvästi syksyyn 2019 verrattuna. Myös metrossa ja lähijunissa kirjattiin laatupoikkeamia viime syksyä vähemmän, ja raitiovaunujen kunto pysyi niin ikään hyvänä.

Bussikaluston laatu koheni lähes kaikilla tekijöillä mitattuna syksyyn 2019 verrattuna. HSL tutkii kalustoa havainnoimalla ja mitä enemmän laadussa todetaan poikkeamia, sitä enemmän poikkeamapisteitä kertyy. Koko bussikaluston poikkeamapisteiden keskiarvo oli 19, kun viime syksynä luku oli 34. Kaikkien tutkimuksessa mukana olleiden bussiliikennöitsijöiden kaluston laatu parani viime syksyyn verrattuna.

Metrojunan keskimääräiset poikkeamapisteet olivat keväällä 31, kun viime syksynä pisteitä kirjattiin 49. Laatupoikkeamat olivat samanlaisia kuin ennenkin eli niitä kirjattiin ikkunoihin, ikkunanpieliin, seiniin ja tukitankoihin liittyen.

Lähijunaliikenteessä HSL tutki Sm5-kalustoa, jota on kahta sarjaa. Molempien junasarjojen poikkeamapisteet laskivat viime syksyyn verrattuna ja ero junasarjojen välillä kaventui. Lähijunissa kirjattiin eniten istuimien siisteyteen liittyviä puutteita.

Raitiovaunujen tulos heikentyi hieman viime syksyn ennätyksestä, mutta oli edelleen varsin hyvä. Poikkeamapisteiden keskiarvo oli 11, kun viime syksynä lukema oli 4. Poikkeamien määrää nosti viime syksyyn verrattuna muun muassa istuimien ja lattioiden siisteys ja kunto.

Pandemia ei pysäyttänyt tutkimusta

HSL tutki keväällä 2020 yhteensä noin 4 100 bussin, raitiovaunun ja junayksikön laatua. Havainnointi alkoi tammikuussa ja jatkui toukokuuhun eli tutkimus tehtiin normaalisti koronasta huolimatta.

”Bussien parantunutta tulosta voi selittää muun muassa pandemian aikainen tehostettu siivous”, ryhmäpäällikkö Marko Vihervuori sanoo. ”Myös metrojunien poikkeamapisteet laskivat koronan aikana. Raitiovaunuissa ja junissa poikkeamien määrä sen sijaan kasvoi epidemian puhjettua. On mahdollista, että esimerkiksi istuimien ja lattioiden puutteiden huomaaminen oli entistä helpompaa, kun vaunuissa matkusti tavallista vähemmän väkeä.”

Havainnoinnin tavoitteena on parantaa matkustajien kokemaa laatua. Tuloksia käytetään liikennöitsijöille maksettavien laatubonusten ja niiltä perittävien laatusanktioiden määrittelyyn sekä kaluston laadun kehittämiseen.

Kaluston laatumittauksia täydentävät matkustajien antama asiakaspalaute sekä asiakastyytyväisyystutkimus. Näin muodostuu kaluston laadusta kokonaiskuva, jota HSL ja liikennöitsijät käyvät yhdessä säännöllisesti läpi joukkoliikenteen laadun parantamiseksi.

Ryhmäpäällikkö Marko Vihervuori, HSL, puh. 09 4766 4382
Liikennetutkija Erika Rintamäenpää, HSL, puh. 040 681 3025

HSL: Valtion ja EU:n elpymisrahaston tuki välttämättömiä joukkoliikenteen kriisistä selviämiselle16.9.2020 12:39:43 EESTTiedote

HSL pitää ehdottoman välttämättömänä, että valtio varmistaa koko yhteiskunnalle elintärkeiden joukkoliikennepalveluiden selviytymisen koronakriisin yli joko valtion vuoden 2021 talousarvion tai EU:n elpymisrahaston kautta. Koronakriisi on romahduttanut joukkoliikenteen matkustajamäärät ja lipputulot. Palautuminen ennalleen tulee kestämään pitkään. Joukkoliikenteen rapautuminen on kohtalokasta sekä Helsingin seudun elinkeinoelämän ja asukkaiden että valtakunnallisten ilmastotavoitteiden toteutumisen kannalta.

HSL:n hallituksen päätöksiä 15.9.202016.9.2020 10:10:24 EESTTiedote

Lausunnon antaminen yhtymäkokoukselle tarkastuslautakunnan vuoden 2019 arviointikertomuksen johdosta Hallitus antoi syysyhtymäkokoukselle lausunnon vuotta 2019 koskevasta tarkastuslautakunnan arviointikertomuksesta ja ehdottaa syysyhtymäkokoukselle, että se merkitsee lausunnon tiedoksi. Tarkastuslautakunta esitti vuoden 2019 arviointikertomuksessa HSL:n toimintaa koskevia suosituksia, kehittämisehdotuksia ja havaintoja. Linkki pöytäkirjaan Graafisen suunnittelun puitejärjestelyhankinta Hallitus päätti valita HSL:n graafisen suunnittelun ja tuotannon toteuttajaksi Oy Preesens Ab:n ja visuaalisen konseptoinnin ja suunnittelun toteuttajaksi Kuudes Kerros Helsinki Oy:n. Puitesopimuksen sopimuskausi alkaa 1.11.2020 ja jatkuu 31.10.2022 asti. Sopimusta on mahdollista jatkaa kuuden vuoden optiolla vuoden 2028 lokakuun loppuun asti. Palveluiden arvioitu kustannus on noin 1,6 miljoonaa euroa (+ alv 24 %) sopimuskauden aikana optiot mukaan luettuna. Linkki pöytäkirjaan ITSM-järjestelmän jatkokeh

Kysyimme asiakkailtamme – suurimman osan mielestä joukkoliikenteessä pitäisi käyttää kasvomaskia16.9.2020 07:45:00 EESTTiedote

HSL:n asiakaskyselyyn vastanneista 48 prosenttia kertoi käyttävänsä kasvomaskia aina joukkoliikenteessä. Vastaajat kokivat joukkoliikennematkat sitä turvallisemmiksi, mitä enemmän he matkustavat, ja maskien käyttö lisää turvallisuuden tunnetta entisestään. Teemme kaikkemme turvallisten matkojen eteen, ja voit vaikuttaa turvallisuuteen myös omilla toimillasi.

HSL etsii seuraajaa eläköitymässä olevalle toimitusjohtajalle8.9.2020 12:37:28 EESTUutinen

Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän uuden toimitusjohtajan haku on käynnistynyt. HSL:n perustamisesta lähtien toimitusjohtajan tehtävää hoitanut Suvi Rihtniemi jää eläkkeelle, kun uusi johtaja on valmis aloittamaan tehtävässä. Uusi toimitusjohtaja saa luotsattavakseen Suomen ylivoimaisesti suurimman ja merkityksellisimmän joukkoliikenteen organisaation. HSL:n vuotuinen talousarvio on 750 miljoonaa euroa ja HSL-liikenteessä tehdään vuosittain noin 400 miljoonaa matkaa, joka on 2/3 osa koko Suomen joukkoliikennematkoista.