Bussinkuljettajat eivät jatkossakaan myy lippuja

Korona keskeytti bussinkuljettajien lipunmyynnin, eikä kuljettajilta saa lippuja myöskään sen jälkeen, kun pandemia on ohitse.

Bussinkuljettajat eivät ole koronapandemian takia myyneet lippuja kevään 2020 jälkeen, ja käytäntö jää pysyväksi myös sen jälkeen, kun virus on mennyt menojaan.

Lipunmyynnin päättymiselle on monia perusteita. Bussinkuljettajien myymien lippujen määrä oli ennen korona-aikaa vajaa prosentti kaikista HSL:n myymistä lipuista. Lipunmyynti on kuitenkin viivästyttänyt busseja pysäkeillä, joten matkanteko nopeutuu, kun myynti päättyy.

Lisäksi käytäntö eri kulkuvälineissä yhtenäistyy. Konduktöörien lipunmyynti lähijunissa päättyi kesällä 2017. Raitiovaununkuljettajat myivät viimeiset lippunsa tammikuussa 2018.

Lipun ostamiseksi on lukuisia tapoja

Matkalippujen ostamiseen on lukuisia eri kanavia, joista löytyy sopivia myös turisteille ja muille satunnaisesti matkustaville. Yhä suurempi osa HSL:n lipuista hankitaan mobiilisti älypuhelimeen ladattavalla HSL-sovelluksella, jolla voi ostaa sekä kerta-, kausi-, vuorokausi- että lisävyöhykelippuja. Sovelluksella ostamansa lipun voi maksaa joko korttiin liitetyllä maksukortilla tai puhelinlaskulla.

HSL-kortti on kätevä myös yksittäisten matkojen maksamiseen. Kortille voi ladata netissä, kioskeissa, marketeissa ja automaateilla arvoa eli rahaa, jolla voi sitten maksaa yksittäisen matkan kortinlukijalla.

Kertalippuja voi ostaa automaateista ja Helsingissä myös pysäköintiautomaateista. Kerta- ja vuorokausilippuja voi ostaa myös ennakkoon lukuisista myyntipisteistä, kioskeista ja marketeista.

Myyntipisteistä ennakkoon ostettavat liput ovat voimassa kaksi vuotta ostohetkestä ja niiden voimassaolo alkaa vasta sitten, kun ne leimataan ensimmäisen matkan alussa.

Lipunmyynti on hidastanut bussien kulkua

Lipunmyynti käteisen käsittelyineen saattoi aikaisemmin tehdä jonoa bussien oville etenkin kesäisin turistikaudella.

”Bussinkuljettajat ovat olleet lähes poikkeuksetta tyytyväisiä lipunmyynnin päättymiseen muun muassa liikenteen entistä paremman sujumisen takia”, kuljettajien kouluttaja Hannu Kärki HSL:stä sanoo.

HSL:n hallitus päätti kuljettajien lipunmyynnin loppumisesta vuoden 2020 lokakuussa.

Vaikka lipunmyynti onkin nyt saanut pisteen, busseihin noustaan kuten ennenkin. Pääasiassa busseihin tullaan etuoven kautta ja HSL-kortti on näytettävä kortinlukijalle tai HSL-sovelluksen lippunäyttö kuljettajalle.

Bussinkuljettajat siis kaitsevat myös jatkossa sitä, että asiakkailla on voimassa oleva lippu. Oransseiksi maalattuihin runkolinjojen busseja voi kuitenkin nousta sisään myös keskiovista kuljettajalle lippua näyttämättä.

Viestintä- ja markkinointipäällikkö Sari Kotikangas, puh. 045 657 5767

HSL:n hallituksen päätöksiä 19.1.202119.1.2021 13:54:33 EETTiedote

Liikennöintisuunnitelman hyväksyminen vuosille 2021–2022 Hallitus päätti hyväksyä liikennöintisuunnitelman vuosille 2021–2022 ja valtuutti toimitusjohtajan tekemään siihen vähäisiä muutoksia. Liikennöintisuunnitelma sisältää joukkoliikenteeseen kesäkuun 2021 ja kesäkuun 2022 välille suunnitellut muutokset. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. Linkki pöytäkirjaan Markkinointikampanjoiden mediasuunnittelun ja -ostamisen hankinta Hallitus päätti valita palveluntarjoajaksi Oy Dagmar Ab:n, jonka tarjous oli kokonaistaloudellisesti edullisin. Sopimus on voimassa määräaikaisena vuoden 2022 loppuun asti ja sen jälkeen toistaiseksi voimassa olevana. Linkki pöytäkirjaan Bussiliikenteen ympäristöbonus Y11 -tarjouskilpailun ratkaisu Hallitus päätti, että HSL maksaa päästöjä alentavista biodieselin bioetanolin ja biokaasun käytöstä hyväksyttyjen tarjousten mukaisesti 1 864 323 euroa kolmelle bussiliikennöitsijälle. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. Linkki pöytäkirjaan Lähijunal

HSL:n hallitus: Valtion tukea tarvitaan joukkoliikennepalveluiden turvaamiseen koronakriisissä19.1.2021 10:44:21 EETTiedote

Arvion mukaan HSL:n lipputulot ovat vuonna 2021 vielä ainakin 130 miljoonaa euroa alemmalla tasolla kuin vuonna 2019. Tällä hetkellä joukkoliikenteellä kulkee noin 50 prosenttia normaalista matkustajamäärästä. HSL arvioi, että joukkoliikenne palaa normaalille tasolleen vasta vuoden 2023 jälkeen, mutta myös tähän liittyy epävarmuuksia. Tilanteesta selvitäkseen HSL tarvitsee edelleen valtion tukea.