Byggnadsförbundets Harjuniemi i Vasa: Finlands uppsägningsskydd är anspråkslös

-När man jämför Finlands uppsägningsskydd internationellt är det anspråkslös, sade Byggnadsbörbundets ordförande Matti Harjuniemi i Vasa.

-Man borde enligt den danska modellen binda det till den höga nivån av arbetslöshetsskyddet. I Finland har man valt den andra linjen: Det är lätt att sparka ut en människa som får det ringa arbetslöshetsskyddet och som en avgångsgåva den långa karensen.

-Att få arbete och arbetare bemöta varandra. Under högkonjunkturen är uppgift inte helt omöjligt. Man har möjlighet att nedsätta arbetslöshetsprosent från nuvarande 8 prosents nivå. Det är dock modernt att kritisera de gamla metoderna, men de fungerar oftast bra. Vi i fackföreningsrörelsen har varit alltid aktiva med de åtgärder som hjälper till att så snabbt som möjligt man återkommer tillbaks till arbetslivet. Desto längre arbetslöshetsperioden tar att desto svårare blir det att övervinna läget.

Enligt Harjuniemi erfarenhet från Sverige och Danmark visar att bra och stark arbetskrafts politik är nyckeln till en bra sysselsättning. -Marknaden är inte lämplig till allting, vi behöver en stark roll för myndigheter, också för övervakning av serviceföretagsverksamhet.

-Just nu är meddelandet för ungdomar särskilt ovänlig när utmaning för Finland är låg nativitet. Den åldrande nationen skulle behöva framtidstron så att de unga människorna skulle vara modiga och våga skaffa familjer. Så skulle landet bli full med ägare av nya första maj-ballonger.

Rakennusliiton Suokas: Paikallinen sopiminen on Ruotsin suuri ongelma11.9.2018 12:55Tiedote

Rakennusliiton varapuheenjohtaja Kyösti Suokas arvioi myös Ruotsin ammattiyhdistysliikkeen virheiden johtaneen ”rasistipuolueen voimaantumiseen”. ”Paikallisesti sovittavat palkat ovat nykypäivänä muuttuneet Ruotsin työmarkkinoiden heikkoudeksi. Työehtosopimuksilla ei ole yleissitovuutta. Jos liitto ei ole läsnä työpaikalla, niin kuin yhä useammin tapahtuu, ulkomailta lähetetyt työntekijät ovat täysin työnantajansa armoilla. Palkka voi olla laillisesti mitä vain, alarajaa ei ole”, kirjoittaa Suokas blogissaan.

Rakennusliiton Suokas: Raskaan työn raatajat romuna ennen eläkeikää28.8.2018 11:08Tiedote

Rakennusliiton varapuheenjohtaja Kyösti Suokkaan aivan liian korkeaan eläkeikään olisi saatava muutos. -Eläkeuudistuksen yhteydessä luotiin niin sanottu työn sankareiden eläke. Pitkän työuran raskaassa työssä tehneille annettiin lupaus päästä helpommin eläkkeelle, kun terveys alkaa pettää. Jo neuvottelujen yhteydessä tiedettiin, että väylä viritetään kapeaksi. Kapea se todella onkin. Tähän mennessä työn sankareiksi koko Suomessa on julistettu 20 henkilöä. Olisikohan pitkän työuran tehneitä terveyttään menettäneitä kuitenkin hieman enemmän?

Rakennusliiton Suokas: Pienipalkkaiset ulkomaalaiset eivät paikkaa huoltosuhdetta13.8.2018 11:12Tiedote

Rakennusliiton varapuheenjohtaja Kyösti Suokas arvostelee voimakkaasti hankkeita, joiden mukaan Suomeen tuotaisiin kymmeniä tuhansia halpatyöntekijöitä ulkomailta. ”Henkilöstövuokrausyritys Baronan tuore toimitusjohtaja vaati äskettäin Talouselämä –lehdessä kymmeniä tuhansia ulkomaisia työntekijöitä Suomeen. Luvat pitäisi saada n. viikossa. Valtion olisi lisäksi kustannettava kielikoulutus työntekijöille ja näiden perheenjäsenille”, kirjoittaa Suokas blogissaan.