Byggnadsförbundets Harjuniemi i Vasa: Finlands uppsägningsskydd är anspråkslös

-När man jämför Finlands uppsägningsskydd internationellt är det anspråkslös, sade Byggnadsbörbundets ordförande Matti Harjuniemi i Vasa.

-Man borde enligt den danska modellen binda det till den höga nivån av arbetslöshetsskyddet. I Finland har man valt den andra linjen: Det är lätt att sparka ut en människa som får det ringa arbetslöshetsskyddet och som en avgångsgåva den långa karensen.

-Att få arbete och arbetare bemöta varandra. Under högkonjunkturen är uppgift inte helt omöjligt. Man har möjlighet att nedsätta arbetslöshetsprosent från nuvarande 8 prosents nivå. Det är dock modernt att kritisera de gamla metoderna, men de fungerar oftast bra. Vi i fackföreningsrörelsen har varit alltid aktiva med de åtgärder som hjälper till att så snabbt som möjligt man återkommer tillbaks till arbetslivet. Desto längre arbetslöshetsperioden tar att desto svårare blir det att övervinna läget.

Enligt Harjuniemi erfarenhet från Sverige och Danmark visar att bra och stark arbetskrafts politik är nyckeln till en bra sysselsättning. -Marknaden är inte lämplig till allting, vi behöver en stark roll för myndigheter, också för övervakning av serviceföretagsverksamhet.

-Just nu är meddelandet för ungdomar särskilt ovänlig när utmaning för Finland är låg nativitet. Den åldrande nationen skulle behöva framtidstron så att de unga människorna skulle vara modiga och våga skaffa familjer. Så skulle landet bli full med ägare av nya första maj-ballonger.