Byt till vinterdäck före första halkan - Dubbdäck borde tillåtas redan i oktober

Byt till vinterdäck enligt körförhållandena, stirra inte blint på kalendern. Vinterdäcks-tvånget är i kraft i december, januari och februari. Dubbdäck får användas från och med 1.11., och alltid när föret så kräver. För användningen av dubbfria vinterdäck gäller inga restriktioner, vilket innebär att de kan användas redan före den egentliga säsongtoppen.

Polisinspektör Heikki Ihalainen från Polisstyrelsen påminner bilisterna om hur viktigt det är att fästa avseende vid körhastighet och däck.”På hösten är det skäl att bilisterna följer med väderleksprognoserna och förser sig med ändamålsenliga däck anpassade efter växlingarna i körförhållandena. Även attityder och körsätt bör anpassas efter rådande förhållanden”, poängterar Ihalainen.

Som en del av totalrevisionen av vägtrafiklagstiftningen kan det i framtiden ske förändringar i regleringen som gäller användningen av vinterdäck. Lagutkastet var i våras föremål för en omfattande remissbehandling och framskrider till riksdagsbehandling efter bearbetning ännu under denna höst.

Införande av vinterdäckstvång enligt väglag?

Enligt regeringens utkast till vägtrafiklagsproposition skulle vinterdäck vara obligatoriska under perioden november-mars ifall väderleksförhållandena eller föret så kräver. Detta skulle förbättra trafiksäkerheten i november och mars genom att den nuvarande regeln tillåter sommardäck även i halt väglag.

Användningen av vinterdäck skulle krävas när regionens vägar, inklusive vägnätets mindre vägar, är hala eller när halka eventuellt förekommer. Beslutet är bilistens, vilket skulle förverkliga målsättningen om bilisternas eget ansvar i trafiksäkerhetsfrågor. I enskilda fall skulle trafikövervakaren avgöra om förhållandena är sådana att vinterdäck bör användas.

Mångtydighet i lagutkastet

Polisstyrelsen ansåg i samband med remissbehandlingen av lagutkastet att definitionen av ”vinterföre” i enskilda fall skulle kunna medföra meningsskiljaktigheter i tolkningen. ”Polisen borde beakta vägförhållandena också på sidovägarna även om man på huvudvägarna skulle klara sig med sommardäck. Ett vinterdäckstvång i stil med det nuvarande, till tidsperioder bundna kravet vore enklare och klarare ur övervakningssynpunkt”, konstaterar polisinspektör Ihalainen.

Ordförande för däckbranschens tekniska forum Juha Mustakangas anser att förslagsutkastet är alltför mångtydigt. ”Det är för föraren mycket svårt att med ögonmått avgöra om föret kräver vinterdäck eller inte. Dessutom är det omöjligt för honom att på förhand veta om föret medan han kör, plötsligt slår om eller om det på den rutt han kör, kommer att finnas vägandelar som är halare än huvudvägen”.

Däckbranschen rekommenderar en kombinationsmodell

Däckbranschens tekniska forum anser att användningen av vinterdäck borde vara obligatorisk redan under första halkan i oktober vartill kommer att man borde hålla fast vid det till kalendern bundna användningstvånget som gäller från början av december fram till slutet av februari. ”Största delen av bilisterna skulle säkerligen bete sig ansvarsfullt, men en del riskförare skulle kunna äventyra trafiken med sina egna tolkningar av reglerna”, förmodar ordförande Mustakangas.

Däckbranschens tekniska forum föreslår att dubbdäck får användas under perioden 1.10.–30.4. och alltid då vädret eller föret så kräver. Sannolikt skulle vi vara bättre förberedda på vinterföret, ifall dubbdäck i klarare ordalag skulle vara tillåtna hos oss redan i oktober såsom i våra grannländer. I Sverige får dubbdäck användas från och med 1.10. och i Estland från och med 15.10. Även på Åland inleds dubbdäcksperioden 16.10.

Ordförande Juha Mustakangas, däckbranschens tekniska forum, tel. 050 308 4966

Däckbranschens tekniska forum är en expertgrupp inom bildäcksbranschen med uppgift att i centrala frågor dra riktlinjerna för däckbranschens gemensamma information. Gruppen representeras av Bildäcksförbundet r.f., Bridgestone Finland Oy, Continental Rengas Oy, Goodyear Dunlop Tires Finland Oy, Nokian Renkaat Oyj och Oy Suomen Michelin Ab. Som ordförande fungerar Juha Mustakangas från Bildäcksförbundet.

Rengasratsioissa entistä vähemmän huomautettavaa - Teillämme yhä 250 000 huonorenkaista autoilijaa21.9.2017 10:30Tiedote

Viime viikolla järjestetyissä rengasratsioissa huonokuntoisia renkaita oli enää vain 8 prosentilla autoilijoista. Autokantaan suhteutettuna teillämme liikkuu yhä noin 250 000 huonoilla renkailla varustettua henkilö- tai pakettiautoa. Myös talvirenkaiden käyttö kesäkaudella näyttäisi vähentyneen aiemmista vuosista. Sen sijaan rengaspaineissa todettiin puutteita viime syksyistä enemmän.

Allt färre anmärkningar i höstens däckratsior - Uppskattningsvis 250 000 bilister kör med dåliga däck21.9.2017 10:30Tiedote

I däckratsiorna som arrangerades förra veckan konstaterades bristfälliga däck endast hos 8 % av bilisterna. I proportion till hela bilparken innebär detta att antalet person- eller paketbilar som rör sig på våra vägar med dåliga däck, är cirka 250 000. Användningen av vinterdäck tycks också ha minskat i jämförelse med tidigare år. Antalet bilar med brister i däckens tryck hade däremot ökat i jämförelse med fjolårets resultat.