Byt till vinterdäck före första halkan - Dubbdäck borde tillåtas redan i oktober

Byt till vinterdäck enligt körförhållandena, stirra inte blint på kalendern. Vinterdäcks-tvånget är i kraft i december, januari och februari. Dubbdäck får användas från och med 1.11., och alltid när föret så kräver. För användningen av dubbfria vinterdäck gäller inga restriktioner, vilket innebär att de kan användas redan före den egentliga säsongtoppen.

Polisinspektör Heikki Ihalainen från Polisstyrelsen påminner bilisterna om hur viktigt det är att fästa avseende vid körhastighet och däck.”På hösten är det skäl att bilisterna följer med väderleksprognoserna och förser sig med ändamålsenliga däck anpassade efter växlingarna i körförhållandena. Även attityder och körsätt bör anpassas efter rådande förhållanden”, poängterar Ihalainen.

Som en del av totalrevisionen av vägtrafiklagstiftningen kan det i framtiden ske förändringar i regleringen som gäller användningen av vinterdäck. Lagutkastet var i våras föremål för en omfattande remissbehandling och framskrider till riksdagsbehandling efter bearbetning ännu under denna höst.

Införande av vinterdäckstvång enligt väglag?

Enligt regeringens utkast till vägtrafiklagsproposition skulle vinterdäck vara obligatoriska under perioden november-mars ifall väderleksförhållandena eller föret så kräver. Detta skulle förbättra trafiksäkerheten i november och mars genom att den nuvarande regeln tillåter sommardäck även i halt väglag.

Användningen av vinterdäck skulle krävas när regionens vägar, inklusive vägnätets mindre vägar, är hala eller när halka eventuellt förekommer. Beslutet är bilistens, vilket skulle förverkliga målsättningen om bilisternas eget ansvar i trafiksäkerhetsfrågor. I enskilda fall skulle trafikövervakaren avgöra om förhållandena är sådana att vinterdäck bör användas.

Mångtydighet i lagutkastet

Polisstyrelsen ansåg i samband med remissbehandlingen av lagutkastet att definitionen av ”vinterföre” i enskilda fall skulle kunna medföra meningsskiljaktigheter i tolkningen. ”Polisen borde beakta vägförhållandena också på sidovägarna även om man på huvudvägarna skulle klara sig med sommardäck. Ett vinterdäckstvång i stil med det nuvarande, till tidsperioder bundna kravet vore enklare och klarare ur övervakningssynpunkt”, konstaterar polisinspektör Ihalainen.

Ordförande för däckbranschens tekniska forum Juha Mustakangas anser att förslagsutkastet är alltför mångtydigt. ”Det är för föraren mycket svårt att med ögonmått avgöra om föret kräver vinterdäck eller inte. Dessutom är det omöjligt för honom att på förhand veta om föret medan han kör, plötsligt slår om eller om det på den rutt han kör, kommer att finnas vägandelar som är halare än huvudvägen”.

Däckbranschen rekommenderar en kombinationsmodell

Däckbranschens tekniska forum anser att användningen av vinterdäck borde vara obligatorisk redan under första halkan i oktober vartill kommer att man borde hålla fast vid det till kalendern bundna användningstvånget som gäller från början av december fram till slutet av februari. ”Största delen av bilisterna skulle säkerligen bete sig ansvarsfullt, men en del riskförare skulle kunna äventyra trafiken med sina egna tolkningar av reglerna”, förmodar ordförande Mustakangas.

Däckbranschens tekniska forum föreslår att dubbdäck får användas under perioden 1.10.–30.4. och alltid då vädret eller föret så kräver. Sannolikt skulle vi vara bättre förberedda på vinterföret, ifall dubbdäck i klarare ordalag skulle vara tillåtna hos oss redan i oktober såsom i våra grannländer. I Sverige får dubbdäck användas från och med 1.10. och i Estland från och med 15.10. Även på Åland inleds dubbdäcksperioden 16.10.

Ordförande Juha Mustakangas, däckbranschens tekniska forum, tel. 050 308 4966

Däckbranschens tekniska forum är en expertgrupp inom bildäcksbranschen med uppgift att i centrala frågor dra riktlinjerna för däckbranschens gemensamma information. Gruppen representeras av Bildäcksförbundet r.f., Bridgestone Finland Oy, Continental Rengas Oy, Goodyear Dunlop Tires Finland Oy, Nokian Renkaat Oyj och Oy Suomen Michelin Ab. Som ordförande fungerar Juha Mustakangas från Bildäcksförbundet.

Kesärenkaiden syyskunto vakiintumassa - Hellekesän vaikutus oletettua vähäisempi27.9.2018 10:00Tiedote

Syyskuun alkupuolella järjestetyissä rengasratsioissa kesärenkaiden syyskunto osoittautui oletettua paremmaksi ennätyksellisen lämpimän kesäkauden jälkeen. Viideltä vertailupaikkakunnalta kerättyjen ennakkotietojen mukaan urasyvyydeltään huonorenkaisia autoja oli lähes 9 prosenttia. Ilmanpaineissa ilmeni puutteita noin 4 prosentilla ja talvirenkailla ajeli noin 5 prosenttia autoilijoista.

Däckratsiorna i början av veckan avslöjar: Andelen dåliga däck på samma nivå som senaste höst13.9.2018 09:30Tiedote

Bilisterna har förberett sig för höstens blötfören och skött om skicket på sina däck förhållandevis väl. Den varma sommarens inverkan på däckens skick verkar vara mindre än väntat. Av resultatet från däckratsiorna, som arrangerades i början av veckan, kan utläsas att andelen bilar med dåliga däck i urvalet på nästan 1 500 kontrollerade bilar var 8,6 procent eller endast en halv procentenhet större än senaste höst på samma jämförelseorter.

Alkuviikon rengasratsiat paljastavat: Huonokuntoisia renkaita viime syksyn tapaan13.9.2018 09:30Tiedote

Autoilijat ovat varautuneet syksyn sadekeleihin ja huolehtineet renkaidensa kunnosta kohtuullisen hyvin. Hellekesän vaikutus renkaiden kuntoon näyttäisi jäävän oletettua vähäisemmäksi. Alkuviikon rengasratsioista kerätyssä lähes 1 500 auton otoksessa huonorenkaisia autoilijoita oli 8,6 prosenttia eli vain puolisen prosenttiyksikköä enemmän kuin viime syksynä samoilla vertailupaikkakunnilla.

Däckratsiorna kör igång i hela landet - Nu kollas mönsterdjup och däckkunskaper10.9.2018 10:00Tiedote

Däckratsia 2018-säkerhetskampanjen inleds idag med däckratsior som arrangeras på olika orter i Finland. Målsättningen med kampanjveckan är att på landsvägarna kontrollera cirka 10 000 däckserier på 40–50 olika orter. Utöver polisens normala trafikövervakning delar de ”vitklädda däckdoktorerna” ut däckinformation och samlar in undersökningsmaterial om däckens höstskick.