Caj Westerbergin uusin runokokoelma ilmestyy Basam Booksin Puhuttava runo -sarjassa!

Westerberg on moninkertaisesti palkittu runoilija ja hän on saanut tunnustusta myös muun muassa Tomas Tranströmerin, Samuel Beckettin ja Tua Forsströmin suomentajana.

Ennen ja jälkeen (Basam Books 2022).
Ennen ja jälkeen (Basam Books 2022). Kannen kuva: Marjatta Nuoreva, Kevätesikko, kuivaneula (1993), Äppelö, Ahvenanmaa.

Palkitun runoilijan ja suomentajanakin tunnetun Caj Westerbergin Ennen ja jälkeen -runokokoelmassa vuorottelevat luonto, rakkaus ja suru. Mielleyhtymät ja vapaa liikehdintä ovat keskeisessä osassa kokoelman rakentumista.

Runokokoelma muodostuu kolmesta osasta. Ensimmäinen osa koostuu pääasiassa haiku-henkisistä pienistä luontoaiheisista runoista. Yksittäiset runot eivät ole kerronnallisesti sidoksissa keskenään, vaan vapaassa liikkeessä ihmismielelle ominaiseen tapaan.

Toisessa osassa runot saavat lisää pituutta. Aihepiiri pysyttelee luonnossa, tällä kertaa enimmäkseen runoilijan pihapiirissä. Mukaan mahtuu myös muutama muualta lähtöisin oleva runo – paikallisesti kauempaa tai muistumana menneiltä ajoilta.

Viimeinen osa koostuu viidestä runosta, joissa ääneen pääsevät rakkaus ja suru.

Caj Westerberg (s. 1946) debytoi vuonna 1967 runokokoelmalla Onnellisesti valittaen (Otava). Hän on julkaissut 20 runoteosta ja suomentanut runsaasti pääasiassa runoutta ja proosaa ruotsista ja englannista sekä hiukan myös ranskasta.

Ennen ja jälkeen (Basam Books 2022).