Calefa muuttaa teollisuuden energian hiilineutraaliksi

Leikkaa CO2-päästöt ja säästät samalla reilusti rahaa. Miten se on mahdollista?

”Kaikki energia minkä teollisuus ostaa, muuttuu hukkalämmöksi. Yleensä hukkalämmöstä yritetään päästä mahdollisimman helposti ja halvalla eroon, vaikka nykyteknologialla valtaosa siitä olisi hyödynnettävissä 25-100% pääomantuotolla”, sanoo Calefa Oy:n toimitusjohtaja Petri Vuori.

Suurin osa CO2-päästöistä syntyy uuden energian tuotannosta. Mitä enemmän energiaa uusiokäytetään, sitä vähemmän päästöjä syntyy.

”Lähes jokaiselta teollisuuden toimijalta löytyy kannattavasti hyödynnettävää hukkalämpöä”, Vuori lisää.

Teolliset erikoislämpöpumput pystyvät jalostamaan hyvällä hyötysuhteella +5–70 °C hukkalämpöjä jopa 130-asteiseksi uusiolämmöksi. Calefan toteuttamissa energian uusiokäyttöjärjestelmissä ne ovat isossa roolissa. Teknologiasta hyötyvät niin teollisuus kuin energiayhtiöt.

Puumalassa Suur-Savon Sähkö Oy tuottaa lämpöpumpulla hiilivapaata kaukolämpöä ulkoilmasta ja auringosta. Kiilto Oy hyödyntää joka vuosi 2600 MWh tuotannon hukkalämpöä Lempäälän tehdasalueen lämmittämisessä ja vähentää samalla 500 t CO2-päästöjä. Energialaskussa säästyy vuosittain kuusinumeroinen summa.

”Teollisuudella on tontillaan raaka-aine, jolla pystymme tekemään isoja tekoja CO2-päästöjen vähentämisessä. Hukkalämmön uusiokäytöllä kilpailukyky paranee, koska samat tuotannon tehot saadaan huomattavasti pienemmällä ostoenergian määrällä”, Vuori toteaa.

Kyllä kannattaa. Calefan toteuttamilla järjestelmillä asiakkaat ovat säästäneet 13 miljoonaa euroa energiakuluissa ja vähentäneet samalla 60 000 tonnia CO2-päästöjä.

Askelmerkit hiilivapauteen

1. On ensiarvoisen tärkeää laittaa energia tekemään työ moneen kertaan. Hukkalämpöä kierrättämällä uutta energiaa tarvitsee tuottaa ja ostaa vähemmän.

2. Lisäenergia tuotetaan uusiutuvista energianlähteistä hiilineutraalisti ja tehokkaasti erikoislämpöpumpuilla.

3. Kokonaisjärjestelmä hukkalämmön uusiokäyttöön takaa huolettomuuden. Teetä kartoitus järjestelmätoimittajalla, niin saat realistiset säästö- ja tuottolaskelmat.

Eroon energian kertakäyttöisyydestä. Toimitusjohtaja Petri Vuori.