Cannes Lions -tutkimus osoittaa tekoälyn olevan kasvussa myös markkinoinnissa – suomalaiset ottavat vasta ensiaskeleita

Tekoälyn hyödyntäminen on lähes kaksinkertaistunut parin viime vuoden aikana maailman menestyneimpien markkinointikampanjoiden taustalla. Kurion toteuttamassa tutkimuksessa analysointiin yli 1 600 Cannes Lionsissa voittanutta kampanjaa vuosilta 2016 ja 2017. Viime kesän voittajakampanjoista 7 % käytti tekoälyä osana ideaa tai sen toteutusta.

"Koimme, että kotimaan markkinalla tarvitaan nyt konkreettista apua ja onnistuneita esimerkkejä, jotka helpottavat perustelemaan päätöksiä lähteä hyödyntämään tekoälyä markkinoinnissa ja viestinnässä", toteaa Kurion toimitusjohtaja Tommi Opas, joka on väitellyt tekoälyn hyödyntämismahdollisuuksista luovissa prosesseissa Aucklandin teknillisen korkeakoulun tekoälyinstituutissa.

Tutkimuksesta käy ilmi, että suurimmassa osassa tekoälyä hyödyntäneistä kampanjoista AI oli mukana itse toteutuksessa eli kuluttajarajapinnassa, esimerkiksi chatbottien tai IoT-ratkaisujen avulla. Tyypillisin AI:n valjastamisen tapa oli tekoälypohjainen data-analyysi, jota käytti 58 % AI-kampanjoista. Koneoppimista hyödynsi 35 % kaikista AI-voittajista.

"Koimme, että kotimaan markkinalla tarvitaan nyt konkreettista apua ja onnistuneita esimerkkejä, jotka helpottavat perustelemaan päätöksiä lähteä hyödyntämään tekoälyä markkinoinnissa ja viestinnässä", toteaa Kurion toimitusjohtaja Tommi Opas, joka on väitellyt tekoälyn hyödyntämismahdollisuuksista luovissa prosesseissa Aucklandin teknillisen korkeakoulun tekoälyinstituutissa. ”Omista tekoälyprojekteistammekin merkittävin on tehty ulkomaille, Cannes Lions -organisaatiolle. Suomessa on kaikki teknologiset mahdollisuudet ottaa AI:sta kaikki irti – toivon mukaan pian saamme nähdä lisää luovia, ennen näkemättömiä toteutuksia.”

Ensimmäistä kertaa julkaistava World Class Lessons on AI Marketing on osa Kurion ja Cannes Lionsin pitkään jatkunutta yhteistyötä. Raportti sisältää tutkimuksen tulosten lisäksi 40 voittajakampanjan esittelyn.

Lataa raportti:

>> http://kurio.fi/fi/white-papers/

Kurio on sosiaalisen median asiantuntijatoimisto, joka auttaa asiakkaitaan tekemään tuloksellista markkinointia ja viestintää sosiaalista mediaa ja digitaalisia kanavia hyödyntäen.