Caravan Show -messuilla aiheina tänä vuonna mm.: Suomalaiset automatkalla maailman ympäri, koiraystävällisin leirintäalue ja kaupankäyntiä

Turun Messukeskuksen pihalle leiriytyneiden matkailuautojen ja -vaunujen ikkunoista loistaa tunnelmallinen valo. Caravan Show kerää paitsi halleihin myös messukentällä runsaan joukon automatkailun harrastajia Caravan-treffeille. Turun Messukeskuksen hallit ovat täynnä nähtävää, sillä alan myynti vetää tällä hetkellä hyvin. Messujen erikoisuutena on jo pitkään ollut suosittu Caravan-treffitapahtuma, joka sijoittuu Turun Messukeskuksen piha-alueelle. Tähän SF-Caravan Turku ry:n junailemaan tapahtumaan odotetaan jälleen satoja vaunu- ja autokuntia viikonlopuksi. Talvisen tapahtuman sosiaalinen ulottuvuus on merkittävässä roolissa tapahtumassa.

Caravan Show -tapahtuman järjestävät yhteistyössä SF-Caravan ry. ja Turun Messukeskus Oy. Valtiovarainministeri Petteri Orpo avaa messut perjantaina 11.1. kello 10. Avajaisissa palkitaan myös Vuoden caravan-alueet. Messuilla julkistetaan lisäksi mm. koiraystävällisin leirintäalue.

Messuyleisö pääsee myös maailman ympäri matkailuautolla. Päivi ja Pekka Heiskanen tekivät tämän uskomattoman seikkailun ja tarina kuullaan messuilla. Tänä vuonna messujen ohjelmassa matkataan mm. Ranskaan. Kokemuksiaan kuulijoille kertovat Tuula ja Sakari Lepola. He kertovat matkastaan Ranskan viinitiloille. Messuilta saa vinkit myös matkoille Baltiaan suuntaan. Norjan vuonoista ja tunturiteistä kertoo puolestaan Antti Siljamäki. Messuilla on myös mahdollisuus osallistua C1- ja C1E-ajokorttikoulutukseen.

Erityisen hyödyllinen on varmasti Autoliiton matkailupäällikön Susanna Suokonaukio-Hynnisen puheenvuoro. Siinä tietoa saadaan ympäristövyöhykkeistä, tietulleista, vinjeteistä ja sakkokäytänteistä eri maissa.

Ensimmäistä kertaa Caravan Show -messuilla puhutaan myös ilmastonmuutoksesta ja siitä, mitä karavaari voi konkreettisesti tehdä. Tietoa on jaossa myös turvallisuudesta, ajotaidosta ja siitä miten onnettomuuspaikalla tulee toimia. Viihdettäkin on luvassa, kun lavalle kapuaa Yölintu.

Messuilla nähdään useita uutuuksia ja ensiesittelyjä. Yleisölle esitellään muun muassa WelhoLift-nostin, jonka avulla voidaan nostaa ja siirtää henkilö pyörätuolista matkailuajoneuvoon turvallisesti.

Messujen treffialueelle majoittuvia pääsee seuraamaan myös netin kautta osoitteessa www.caravanshow.fi. Suoria lähetyksiä nähdään perjantaina kello 18-22 ja lauantaina kello 14-18.

Messuilla on useita uutuuksia ja ensiesittelyjä: Messujen uutuudet ja ensiesittelyt:

Caravan Show 11.-13.1. Turun Messukeskuksessa
www.caravanshow.fi

Matkailuaiheista ohjelmaa mm.:

France Passion – matkailuautolla ranskalaisilla viinitiloilla!
Leirintämatkalla Ranskassa.
Tuula ja Sakari Lepola

Matkailuautolla maailman ympäri – Heiskasten uskomaton seikkailu.
Päivi ja Pekka Heiskanen

Norjan vuonot ja tunturitiet kutsuvat.
Antti Siljamäki

Idyllinen Itä-Viro matkakohteena.
Kulttuurikohteita Baltian maissa.
Matkaopas Elina Aro, Tarto, Viro

Kansainväliset karavaanaritapahtumat 2019.
Esittelyssä Europa Rally Kroatiassa, Pohjoismaiset Karavaanipäivät Norjassa ja FICC-Rallyt Ranskassa ja Japanissa.
Olli Rusi, Minna Joensuu, Timo Tarvainen, Kenneth Björkskog, Anne Nieminen

Caravan-matkailu Baltiassa.
Leirintäyrittäjä Markku Lehtonen, Camping Pikseke, Haapsalu, Viro

Automatkalle Eurooppaan.
Ympäristövyöhykkeet, tietullit, vinjetit ja sakkokäytännöt eri maissa.
Matkailupäällikkö Susanna Suokonautio-Hynninen, Autoliitto

Turun Messukeskus Oy, projektijohtaja Tiina Heiskari, puh. 050 487 2015, tiina.heiskari@turunmessukeskus.fi

SF-Caravan ry, toiminnanjohtaja Timo Piilonen, puh. (03) 615 3121,
puh. 050 592 6561, timo.piilonen@karavaanarit.fi