Carl Pettersson tillträdde som verkställande direktör för Elo

Carl Pettersson inledde sitt arbete som verkställande direktör för arbetspensionsbolaget Elo torsdagen den 7 oktober 2021.
Carl Pettersson, Elos verkställande direktör. Bild: Karoliina Paatos

– Carl Pettersson har gedigen kompetens inom arbetspensionssektorn och har visat prov på resultatrikt ledarskap. Han tillträder sin post i en situation där Elos verksamhet utvecklas kraftigt för att kunna möta både de förändringar som sker i omvärlden och kundernas förväntningar, berättar Elos styrelseordförande Antti Aho.

– Jag har väntat med stor iver på den här dagen för att få bekanta mig med mina medarbetare på Elo och fördjupa mig i Elos verksamhet från insidan. De stora förändringsfaktorerna i vårt samhälle, till exempel förändringen i arbets- och företagslivet, den åldrande befolkningen, nativitetsminskningen och den långa perioden med låga räntor påverkar vårt arbetspensionssystem avsevärt. Det innebär att vi måste analysera vår omvärld noggrant och hela tiden utveckla vår verksamhet. Elo, liksom många andra arbetspensionsbolag, får ta i av alla krafter för att trygga våra nuvarande och kommande pensionärsgenerationers försörjning. Det känns fantastiskt att få lotsa Elos experter i detta arbete, säger Carl Pettersson.

Pettersson har tidigare arbetat som verkställande direktör för Veritas Pensionsförsäkring från 2017 till våren 2021, och tidigare har han även arbetat på Aktia.

Hanna Hiidenpalo, som tillfälligt innehaft posten som verkställande direktör, har utnämnts till ställföreträdare för verkställande direktören från och med den 7 oktober 2021.

– Jag vill rikta ett varmt tack till Hanna Hiidenpalo, under vars ledning Elos verksamhet har utvecklats stadigt och åtgärder för att utveckla förvaltningen har genomförts i gott samarbete med styrelsen, Finansinspektionen och ett ombud, konstaterar Antti Aho.

Carl Pettersson, Elos verkställande direktör. Bild: Karoliina Paatos

Vi är Elo, ett stort finländskt arbetspensionsbolag. Vi sköter om att våra kunder får den pension som de tjänat in. Vi hjälper våra kundföretag att nå framgång och att svara på de föränderliga utmaningarna i arbetslivet. Vi sköter våra kunders pensionstillgångar på ett inkomstbringande, betryggande och ansvarsfullt sätt. Placeringstillgångarna är välspridda både internationellt och i olika tillgångsklasser. De tryggar pensionerna och skapar en grund för en hållbar avkastning i decennier framåt.

Elos marknadsvärdet på placeringstillgångarna är över 28 miljarder euro. Cirka 500 000 arbetstagare och företagare är försäkrade i Elo. Antalet pensionstagare är cirka 244 000.

Elo bildades genom en fusion mellan LokalTapiola Pensionsbolag och Pensions-Fennia den 1 januari 2014.

Följ Työeläkeyhtiö Elo

Senaste pressmeddelandena från Työeläkeyhtiö Elo

Elos resultat 2023: placeringsintäkterna uppgick till 6 procent och kostnadseffektiviteten var utmärkt16.2.2024 08:40:39 EET | Tiedote

Placeringarnas marknadsvärde översteg 30 miljarder euro. Nettointäkterna av placeringsverksamheten var 6,0 (-3,7) procent, avkastningen för det fjärde kvartalet var 3,3 (1,3) procent. Solvensnivån var 121,3 (121,4) procent och solvensställningen var oförändrad (1,5). Premieinkomsten uppgick till 4,4 (4,3) miljarder euro. Pensioner och andra ersättningar utbetalades till ett något större belopp på 4,5 (4,1) miljarder euro. Kostnadseffektiviteten förbättrades ytterligare och de driftskostnader som täcks med omkostnadsdelen var på rekordlåg nivå på 74,2 (81,6) miljoner euro. Siffrorna är oreviderade och jämförelsesiffrorna inom parentes är siffror per 31.12.2022.

Elon tulos 2023: Sijoitustoiminnan tuotto nousi 6 prosenttiin ja kustannustehokkuus ennätyksellistä16.2.2024 08:30:00 EET | Tiedote

Sijoitusten markkina-arvo ylitti 30 miljardia euroa. Sijoitustoiminnan nettotuotto oli 6,0 (-3,7) prosenttia, neljännen kvartaalin tuotto oli 3,3 (1,3) prosenttia. Vakavaraisuusaste oli 121,3 (121,4) prosenttia ja vakavaraisuusasema säilyi samalla tasolla (1,5). Vakuutusmaksutulo oli 4,4 (4,3) miljardia euroa. Eläkkeitä ja muita korvauksia maksettiin hieman enemmän 4,5 (4,1) miljardilla eurolla. Kustannustehokkuus parani edelleen ja hoitokustannusosalla kustannettavat liikekulut olivat ennätyksellisen alhaisella tasolla 74,2 (81,6) miljoonaa euroa. Luvut ovat tilintarkastamattomia ja suluissa olevat vertailuluvut ovat 31.12.2022 lukuja.