Chaîne des Rôtisseurs -järjestön vuosittainen päätapahtuma Grand Chapitre kerää Ouluun 340 ruoka-alan harrastajaa

Suomen suurimman gastronomisen seuran, Paistinkääntäjien, suurkapituli alkaa perjantaina 19.8. kaikille avoimella seminaarilla. Perjantai-iltana on Diner Amical (ystävien illallinen) Nallikarissa, Pohjolan Rivieralla ja lauantaina lounas tarjoillaan kuudessa oululaisessa ravintolossa.Juhla päättyy huikeaan illalliseen, jossa Oululaiset keittiöalan ammattilaiset valmistavat 340 hengelle viimeiseen asti hiotun, pöytiintarjoillun menukokonaisuuden.
Kapitulin juhlaillallisella valmistetaan useamman ruokalajin menu 340 vieraalle

Lauantaina iltapäivällä on kaupungintalolla juhlallinen installointitilaisuus, jossa uudet jäsenet saavat käädyt tunnustuksena jäsenyydestään. Käätyjen väri kertoo onko jäsen ammattilainen vai harrastaja.

Oulussa installoijana on Turkin valtavouti, eli puheenjohtaja Mohammed Hammam ja käätyjen luovuttajana Suomen valtavouti Ari Arvonen.

Tapahtuma huipentuu Grand Dineriin – juhlaillalliseen Lapland Hotel Oulassa.Juhlaillallisen menu on ”makumatka Jäämereltä Lapin poikki Ouluun”, ja viikonlopun aikana myö muut oululaiset ravintolat ja gastronomian alan ammattilaiset tarjoavat parastaan.

Kaikille avoin Valkean kaupungin Kalaasien Paistinkääntäjien Suurkapitulinavajaisseminaari

19.8.2016 klo 14.30–16.00 Oulun kaupunginkirjaston auditoriossa

Valkean kaupungin Kalaasien ohjelma alkaa perjantaina seminaarilla "Juhlat ja juomat - ennen, nyt ja tulevaisuudessa". Oulun kaupunginkirjaston auditoriossa pidettävä seminaari on kaikille avoin tilaisuus.

Seminaarin ja koko Suurkapitulin avaa Suomen valtavouti Ari Arvonen (Bailli Delegue, Membre du Conseil Magistral). Hän kertoo lyhyesti myös Paistinkääntäjien kansainvälisen järjestön pitkästä historiasta ja toiminnasta.

Vuotuisjuhlien historiasta ja niiden ruokaperinteistä luennoi ruokahistorioitsija (FT), paistinkääntäjä Reija Satokangas. Luennolla kuullaan mm. miksi pääsiäistä Suomessa kutsutaan pääsiäiseksi, mikä merkittävä osa laskiaispullalla on Suomen historiassa ja miksi aprillipäivänä juodaan kuravettä ja syödään silliä.

Seminaarin toinen esitelmä on ”Tulevaisuuden viinimaailma – Miten ilmastonmuutos vaikuttaa?” – Tri, arkkitehti, Oulun viininystävien puheenjohtajan Kimmo Kuismasen esitys käsittelee ilmastonmuutoksen vaikutusta viineihin eri puolilla maailmaa. Luento perustuu hänen ilmastonmuutosta käsittelevään väitöskirjaansa ja Chilessä, Portugalissa, Ranskassa ja Saksassa käytyihin keskusteluihin lukuisissa viinitiloissa. Esityksessä käsitellään mm. sitä, mikä on viininviljelyn tulevaisuus eri puolilla maailmaa, ketkä ovat voittajia ja häviäjiä, voiko internetin ja viinilehtien tietoihin uottaa ja millaisia viinejä juomme tulevaisuudessa.

Tervetuloa seminaariin!

Anna Paakkari
Bailli de Regional
anna.paakkari@lasaretti.com

Reija Satokangas
Vice-Chargèe de Presse
reija@satokangas.fi

Kapitulin juhlaillallisella valmistetaan useamman ruokalajin menu 340 vieraalle

La Confrérie de la Chaîne des Rôtisseurs Finlande, Paistinkääntäjät ryon Suomen merkittävin kansainvälinen gastronominen järjestö. Järjestön tavoitteena on kehittää Suomen ruoka-, juoma- ja ravintolakulttuuria yhteistyössä ammattilaisten ja harrastajien kanssa sekä kannustaa nuorten ammattilaiskokkien ja viiniammattilaisten kehittymistä. Kansainväliseen järjestöön kuuluu yli 25 000 jäsentä yli 80 maassa. Suomessa jäseniä on noin 1 900, joista 60 % on harrastajia ja 40 % ammattilaisia. www.rotisseurs.fi

Kaksi uutta ravintolaa sai lokakuussa Chaîne des Rôtisseurs -ravintolakilven / Kuokkalan Kartano ja Ravintola OR18.10.2023 15:39:54 EEST | Tiedote

Jyväskylässä sijaitseva Kuokkalan Kartano ja Helsinkiläinen Hotelli Tornissa sijaitseva Ravintola OR ovat saaneet laadukkaasta gastronomiasta, hyvästä palvelusta ja kulinaaristen perinteiden erinomaisesta vaalimisesta kansainvälisen ruokajärjestön Chaîne des Rôtisseurs -kilven. Kilpi on osoitus aidosta intohimosta ruokaan, viineihin ja loistavaan asiakaspalveluun.

Chaîne des Rôtisseurs Finlande 60vuotta23.8.2023 12:51:26 EEST | Tiedote

Chaîne des Rôtisseurs Finlande perustettiin 60 vuotta sitten, juhlakapituli järjestetään Tampereella 25–27.8. Kansainvälisesti suurin ja vanhin gastronominen järjestö Chaîne des Rôtisseurs perustettiin jo vuonna 1248, jolloin Ranskan kuningas Ludvig IX Pyhä antoi nuorten keittiö ammattilaisten tietojen ja taitojen kehittämiseksi julistuksen eri mestarikiltojen järjestämiseksi. Järjestön ensimmäinen suomalainen jäsen oli tamperelainen Jorma Soiro vuonna 1963. Järjestön perustamiseen Suomessa vaikutti erityisesti kolme henkilöä Jorma Soiro, Onni Salo sekä Armas J.Pulla.