Chaîne des Rôtisseurs Suomi vetoaa ravintola-alan puolesta

Chaîne des Rôtisseurs Suomi vetoaa hallitukseen ja eduskuntaan vaikeuksissa olevien ravintola- ja matkailuyritysten tukemiseksi, alan työpaikkojen säilyttämiseksi ja suomalaisen ruokakulttuurin suojelemiseksi.

Ravintola- ja matkailuala on yksi suurimmista kärsijöistä koronakriisissä johtuen hallituksen asettamista tiukoista rajoituksista ihmisten kokoontumisiin ja ravintoloiden aukioloihin. Tilanteen pitkittyessä alan yritykset ajautuvat yhä syvempään taloudelliseen kriisiin.

Chaîne des Rôtisseurs kannattaa Matkailu- ja ravintolapalvelut MaRan vaatimusta vähintään 350 miljoonan euron tukipaketista. Vetoamme myös, että anniskelulupa- ja valvontamaksuista tältä vuodelta luovuttaisiin kokonaan, pelkkä maksuajan pitkittyminen ei ole riittävä toimenpide.

Koko suomalainen ruokakulttuuri vaarassa

"Ruoka on merkittävässä roolissa suomalaisessa kulttuurissa ja identiteetissä. Ravintolat ovat olennainen tekijä suomalaisen ruokakulttuurin kehittämisessä ja laadukkaiden raaka-aineiden saatavuudessa", Chaîne des Rôtisseurs Suomen valtavouti, puheenjohtaja Johanna Hornborg-Ojala toteaa. Ravintoloiden sulkemisen myötä myös raaka-ainetuottajat ja esimerkiksi pienpanimot kärsivät huomattavat vahingot. Pahimmillaan seurauksena on konkurssiaalto, joka vie pohjaa ruokakulttuurimme kehityksestä pitkällä aikavälillä.

Johanna Hornborg
Bailli Délégué Finlande,
Suomen valtavouti
Chaîne des Rôtisseurs Suomi

johanna.hornborg@gmail.com

La Confrérie de la Chaîne des Rôtisseurs Finlande on Suomen merkittävin kansainvälinen gastronominen järjestö. Järjestön tavoitteena on kehittää Suomen ruoka-, juoma- ja ravintolakulttuuria yhteistyössä ammattilaisten ja harrastajien kanssa sekä kannustaa nuorten ammattilaiskokkien ja viiniammattilaisten kehittymistä. Kansainväliseen järjestöön kuuluu yli 25 000 jäsentä yli 80 maassa. Suomessa jäseniä on yli 2 000, joista 60 % on harrastajia ja 40 % ammattilaisia. www.rotisseurs.fi

Chaîne des Rôtisseurs-kilpi on myönnetty kahdelle tasokkaalle ruokakaupalle10.6.2022 09:31:51 EEST | Uutinen

Chaîne des Rôtisseurs -kilpi on tunnettu tasokkaiden ravintoloiden saamasta tunnuksesta. Kevään ja alkukesän aikana kilpi on myönnetty kahdelle hyvin korkeatasoiselle herkkuruokamyymälälle, joiden tuotevalikoima, raaka-aineiden ja henkilökunnan palvelun taso tekee kaupasta käynnistä gastronomiselle kuluttajalle elämyksen. K-Citymarket Pirkkala, Pirkkala ja K-Supermarket Tapiola, Espoo

Otto Hietamies voitti nuorten kokkien Suomen mestaruuden 202213.3.2022 17:58:46 EET | Uutinen

Alle 27-vuotiaiden kokkien suomenmestaruuskilpailut käytiin viikonloppuna 12.3. Turussa. Chaîne des Rôtisseurs- järjestön kilpailu järjestettiin korikilpailuna, jossa kukin kilpailija sai korin, josta oli 30 minuuttia aikaa suunnitella ja 3,5h valmistella kolmen ruokalajin menu korin raaka-aineista. Kilpailun voittaja Otto Hietamies lähtee edustamaan Suomea kansainväliseen Jeunes Chefs Rôtisseurs Competition 2022 -kilpailuun Meksikoon.