Chaîne des Rôtisseurs Suomi vetoaa ravintola-alan puolesta

Chaîne des Rôtisseurs Suomi vetoaa hallitukseen ja eduskuntaan vaikeuksissa olevien ravintola- ja matkailuyritysten tukemiseksi, alan työpaikkojen säilyttämiseksi ja suomalaisen ruokakulttuurin suojelemiseksi.

Ravintola- ja matkailuala on yksi suurimmista kärsijöistä koronakriisissä johtuen hallituksen asettamista tiukoista rajoituksista ihmisten kokoontumisiin ja ravintoloiden aukioloihin. Tilanteen pitkittyessä alan yritykset ajautuvat yhä syvempään taloudelliseen kriisiin.

Chaîne des Rôtisseurs kannattaa Matkailu- ja ravintolapalvelut MaRan vaatimusta vähintään 350 miljoonan euron tukipaketista. Vetoamme myös, että anniskelulupa- ja valvontamaksuista tältä vuodelta luovuttaisiin kokonaan, pelkkä maksuajan pitkittyminen ei ole riittävä toimenpide.

Koko suomalainen ruokakulttuuri vaarassa

"Ruoka on merkittävässä roolissa suomalaisessa kulttuurissa ja identiteetissä. Ravintolat ovat olennainen tekijä suomalaisen ruokakulttuurin kehittämisessä ja laadukkaiden raaka-aineiden saatavuudessa", Chaîne des Rôtisseurs Suomen valtavouti, puheenjohtaja Johanna Hornborg-Ojala toteaa. Ravintoloiden sulkemisen myötä myös raaka-ainetuottajat ja esimerkiksi pienpanimot kärsivät huomattavat vahingot. Pahimmillaan seurauksena on konkurssiaalto, joka vie pohjaa ruokakulttuurimme kehityksestä pitkällä aikavälillä.

Johanna Hornborg
Bailli Délégué Finlande,
Suomen valtavouti
Chaîne des Rôtisseurs Suomi

johanna.hornborg@gmail.com

La Confrérie de la Chaîne des Rôtisseurs Finlande on Suomen merkittävin kansainvälinen gastronominen järjestö. Järjestön tavoitteena on kehittää Suomen ruoka-, juoma- ja ravintolakulttuuria yhteistyössä ammattilaisten ja harrastajien kanssa sekä kannustaa nuorten ammattilaiskokkien ja viiniammattilaisten kehittymistä. Kansainväliseen järjestöön kuuluu yli 25 000 jäsentä yli 80 maassa. Suomessa jäseniä on yli 2 000, joista 60 % on harrastajia ja 40 % ammattilaisia. www.rotisseurs.fi

Valtteri Paltamaa uusi tulevaisuuden lupaus keittiöalalla – selvä voitto nuorten kokkien suomenmestaruuskilpailussa15.2.2020 19:35:11 EETTiedote

Alle 27-vuotiaiden kokkien suomenmestaruuskilpailuissa Jyväskylässä kahdeksan nuorta keittiöalan ammattilaista ottivat mittaa toisistaan valmistamalla kolmen ruokalajin menun. Kilpailun voittaja Valtteri Paltamaa lähtee seuraavaksi taistelemaan voitosta kansainvälisiin kilpailuihin. Syyskuussa maailman parhaat nuoret kokit kilpailevat Ranskan Pariisin Cordon Bleu -koulussa.

Niko Tähti uusi tulevaisuuden lupaus keittiöalalla – selvä voitto nuorten kokkien suomenmestaruuskilpailussa2.2.2019 22:00:00 EETTiedote

Alle 27-vuotiaiden kokkien suomenmestaruuskilpailuissa Tampereella viisi nuorta keittiöalan ammattilaista ottivat mittaa toisistaan valmistamalla kolmen ruokalajin menun. Kilpailun ykkönen Niko Tähti Torniosta lähtee seuraavaksi taistelemaan voitosta kansainvälisiin kilpailuihin. Syyskuussa maailman parhaat nuoret kokit kilpailevat Kanadan Calgaryssa.