Vaasan kaupunki - Vasa stad

Chatten inom socialservicen för barn och familjer fick större synlighet

Dela

Inom socialservicen för barn och familjer öppnades en chatt på webbplatsen för sociala tjänster och stöd i vardagen den 24 mars 2020. Nu syns chatten på 15 nya vasa.fi-sidor. Chatten betjänar varje vardag från måndag till fredag kl. 8–16. Frågorna besvaras av Vasa stads familjehandledare.

På grund av situationen med coronaviruset har man varit tvungen att avbryta eller dra ner på vissa socialtjänster. Därför vill man öka rådgivningen och handledningen med låg tröskel via en chattjänst.

– I chatten berättar vi om olika socialtjänster och ger råd i frågor som gäller föräldraskap, barn och unga. Det finns behov av rådgivning och därför har vi breddat synligheten för chatten på webbplatsen för socialservice för barn och familjer så att den nu syns i samband med 16 olika tjänster, säger Carina Nåhls, serviceområdeschef inom servicen för barn och familjer.

Rådgivning i många situationer i vardagen

Chatten inom socialservicen för barn och familjer ger råd och handledning i följande situationer:

  • Du behöver information eller stöd eller vill diskutera frågor som gäller barn och familjer.
  • Du behöver råd i en konkret uppfostringsfråga i vardagen, exempelvis hur du kan tala om coronasituationen med ditt barn eller vad du ska göra om barnet är rädd.
  • Du är osäker på hur socialservicen fungerar i en undantagssituation
  • Du vill ställa anonyma frågor om socialservicen, till exempel
    • vad händer om man gör en barnskyddsanmälan?
    • hur går familjerådgivningen till?
    • vad gör en familjearbetare?
  • Du vill få information om i vilka situationer det är möjligt att få hemservice för barnfamiljer och vad den kostar.
  • Du är orolig för ditt barn eller din familjs situation och vet inte var du kunde söka hjälp.
  • Du är orolig för någon annans barn eller familj och behöver information om hur du ska gå tillväga.

Lättillgänglig anonym rådgivning

– Det gäller att observera att chatten är en anonym tjänst med låg tröskel. Med andra ord behandlar vi inte personuppgifter eller sekretessbelagda uppgifter i chatten. Därför går det inte att boka tider, lämna in ansökningar, ställa frågor om personliga beslut eller göra en barnskyddsanmälan i chatten, påminner familjehandledare Terhi Silvendoin.

Diskussionerna i chatten sparas inte. De anonyma uppgifter som berör serviceanvändningen, såsom hur många som tagit kontakt och varför, lagras endast för statistikföring och utveckling av tjänsten.

Nyckelord

Kontakter

Familjehandledare Terhi Silvendoin, tfn 040 357 5684, terhi.silvendoin@vaasa.fi
Serviceområdeschef, Servicen för barn och familjer, Carina Nåhls, tfn 040 358 2516, carina.nahls@vaasa.fi
Serviceområdeschef, Serviceområdet för barn- och familjesocialarbete, Jussi Björninen, tfn 0400 860 096, jussi.bjorninen@vaasa.fi

Länkar

Om

Vaasan kaupunki - Vasa stad
Vaasan kaupunki - Vasa stad
PL / PB 3
65101 Vaasa

+358 6 325 1111http://www.vaasa.fi

Vasa stad

Alltid soliga Vasa är Nordens energihuvudstad som förenar innovativitet, teknologi, högklassiga tjänster, mångsidigt utbildnings- och kulturutbud och positiv energi.

Följ Vaasan kaupunki - Vasa stad

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Vaasan kaupunki - Vasa stad

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum