Chiharu Shiotan lankalabyrintti kutsuu katsojat matkalle omiin muistoihin ja syvälle sisimpäänsä. Maailmankuulun taiteilijan teos on suunniteltu varta vasten EMMAn näyttelytilaan

Chiharu Shiotan (s. 1972) teos Äärirajoilla (Tracing Boundaries) muuntaa EMMAn avaran, betonin hallitseman näyttelytilan intensiivisen punaiseksi lankalabyrintiksi. Shiota on luonut installaation osana Saastamoisen säätiön ja EMMAn yhteistä komissionäyttelyiden sarjaa ja se liitetään osaksi säätiön taidekokoelmaa. Teoksen lankaverkosto muodostaa taiteilijalle tyypillisen tilan tilassa – oman maailmansa – joka houkuttelee katsojan oman elämänsä merkitysten ja muistojen polulle. Äärirajoilla on esillä EMMAssa 27.10.2021–27.11.2022.

Chiharu Shiota, Äärirajoilla (Tracing Boundaries), 2021. © Paula Virta / EMMA – Espoon modernin taiteen museo.

Näyttely esitellään medialle tiistaina 26.10. klo 10. Tiedotustilaisuus järjestetään samanaikaisesti verkossa sekä paikan päällä EMMA – Espoon modernin taiteen museossa. Taiteilija on läsnä tiedotustilaisuudessa. Ilmoittautuminen ja haastattelupyynnöt osoitteeseen: iris.suomi@emmamuseum.fi. Osallistu etänä tästä linkistä. Tiedotustilaisuuden kielet ovat suomi ja japani.

Chiharu Shiota on kansainvälisesti tunnettu Berliinissä työskentelevä japanilaissyntyinen taiteilija, joka tunnetaan suurikokoisista, katsojan sisäänsä sulkevista lankainstallaatiostaan. Hänen EMMAn näyttelytilaan suunnittelemansa teos Äärirajoilla rakentuu punaisista langoista, jotka on pingotettu ristiin rastiin labyrinttimaiseksi kokonaisuudeksi. Lankojen lomaan on sijoitettu vanhoja ovia, jotka muodostavat tilallisen teoksen sisään useita reittejä. Kukin tilaan astuja saa valita labyrinttimaiseen tilaan saapuessaan oman tiensä, eikä teoksessa ole yhtä ainoaa oikeaa suuntaa tai reittiä.

“Lankainstallaatioiden lähtökohta liittyy usein taiteilijan omiin kokemuksiin tai muistoihin, mutta olennaisen ulottuvuuden niihin tuo jokaisen kävijän oma kokemus ja tulkinta. Pingotetut, venytetyt, solmuun menneet tai sotkeutuneet langat kuvaavat Shiotan mukaan myös ihmisten välisiä yhteyksiä ja ihmissuhteiden monimutkaisuutta”, kertoo näyttelyn kuraattori Arja Miller. “Shiotan vangitsevien teosten kautta on mahdollista tavoittaa sellaisia tunteita tai muistoja, joihin ei kenties ole tietoisesti pääsyä.”

”Chiharu Shiota on osaltaan myös performanssitaiteen perinteen jatkaja. Siksi uskaltaa ehkä sanoa, että hänen teoksessaan kukin meistä tekee oman uniikin performanssinsa, jota kukaan ulkopuolinen ei näe eikä arvioi. Samalla kun meillä on vapaus valita oma reitti, meillä on myös vapaus kohdata itsemme matkalla Shiotan teoksessa”, kuvailee Saastamoisen säätiön taidevaliokunnan puheenjohtaja Päivi Karttunen

Teoksen lankojen omaperäinen punontatekniikka on taiteilijan itse kehittämä, ja Shiota onkin käyttänyt lankaa taiteessaan jo opiskeluajoistaan asti. Hän opiskeli aluksi maalaustaidetta, mutta koki jo varhain maalauspohjien ja paperin rajoittaviksi. Vähitellen hän siirtyi kohti kehollisempaa ja kokonaisvaltaisempaa ilmaisua ja alkoi luoda yhä laajempia, tilallisia teoksia, joista hänet tänä päivänä tunnetaan. Taiteilija on ollut yhä voimakkaammassa kansainvälisessä nosteessa edustettuaan Japania Venetsian biennaalissa 2015. Hänellä on ollut lukuisia näyttelyitä kansainvälisissä museoissa ja taidebiennaaleissa Euroopassa, Etelä-Amerikassa sekä Kaakkois-Aasian ja Tyynenmeren alueella.

Näyttely on osa Saastamoisen säätiön ja EMMAn komissioteosten sarjaa, jossa kiinnostavalta ja ajankohtaiselta taiteilijalta tilataan yhteistyössä uusi teos säätiön kokoelmaan. Chiharu Shiotan kohdalla hänen suunnittelemansa teos oli niin kokonaisvaltainen, että päädyttiin tekemään yhden teoksen näyttely. EMMAn vuoden kattoteema on taiteen voima. Näyttely ja teos Äärirajoilla luo aivan uudenlaista suhdetta EMMAn betoniarkkitehtuuriin ja tarjoaa täysin uniikin kokemuksen näyttelytilassa.

In 2022 EMMA turns the spotlight toward visionaries of art and design under the theme Crystal Ball. The title is a metaphor for visions of things to come, creative dreams and artists’ knack for anticipating the future.25.11.2021 11:45:00 EET | Press release

The 2022 exhibition programme at EMMA showcases exciting contemporary practitioners of art and design alongside iconic modernists, all of whom are or were visionaries of their eras. The theme is reflected in the exhibitions as well as in the events programme.

EMMAs tema för år 2022 är Kristallkula och estraden överlåts till konstens och formgivningens visionärer. Kristallkulan är en metafor för visioner av framtiden, kreativa drömmar och konstnärernas särskilda förmåga att förutse det kommande.25.11.2021 11:45:00 EET | Tiedote

Inkommande år presenterar EMMAs program intressanta konstnärer inom samtidskonsten och formgivningen, samt modernismens klassiska konstnärer vars produktion förenas av att de var visionära i sin tid. Temat tar sig uttryck både i utställningarnas innehåll och i EMMAs övriga program.

EMMAn vuoden 2022 teemana on Kristallipallo ja estradi annetaan taiteen ja muotoilun visionääreille. Kristallipallo on metafora tulevaisuuden näyille, luoville unelmille sekä taiteilijoiden erityiselle kyvylle ennakoida tulevaa.25.11.2021 11:45:00 EET | Tiedote

Ensi vuonna EMMAn ohjelmisto esittelee nykytaiteen ja muotoilun kiinnostavia tekijöitä sekä modernismin klassikkotaiteilijoita, joiden tuotantoa yhdistää oman aikansa visionäärisyys. Teema ilmenee niin näyttelysisällöissä kuin EMMAn muussa ohjelmassa.

Chiharu Shiotas trådlabyrint tar oss på en resa in i våra personliga minnen och vårt innersta. Den världsberömda konstnären har gjort verket enkom till EMMA26.10.2021 10:00:00 EEST | Tiedote

Chiharu Shiotas (f. 1972) verk Tracing Boundaries (Gränsöverskridande) förvandlar EMMAs rymliga utställningslokal i betong till en intensivt röd trådlabyrint. Shiota har gjort installationen som en del av Saastamoinen stiftelsens och EMMAs gemensamma utställningsserie, och det kommer att införlivas i stiftelsens samling. Trådnätet bildar ett för Shiota typiskt rum i rummet – en egen värld – som leder betraktaren in på en stig till personliga betydelser och minnen. Gränsöverskridande visas på EMMA 27.10.2021–27.11.2022.

Chiharu Shiota’s labyrinth of yarn invites visitors on a journey into personal memories and hidden depths. The world-famous artist created her installation site-specifically for EMMA26.10.2021 10:00:00 EEST | Press release

Tracing Boundaries by Chiharu Shiota (b. 1972) transforms EMMA’s open concrete gallery space into an immersive labyrinth of red yarn. Commissioned by the Saastamoinen Foundation, the piece is being featured in a special series of exhibitions hosted in collaboration with EMMA. After the exhibition, the installation will become a permanent addition to the foundation’s art collection. The tangled red yarn generates “spaces within space”, a signature hallmark of Shiota’s art, inviting visitors on a journey into inner worlds and personal memories. ‘Tracing Boundaries’ will be on display at EMMA from October 27, 2021 to November 27, 2022.

Utställningen Beröring har fått en ny avdelning, Lyssna till tystnaden, som grubblar över människans inre känslovärld26.10.2021 09:59:00 EEST | Tiedote

I utställningen Beröring som presenterar konst från Saastamoinen stiftelsens konstsamling öppnas en ny omfattande avdelning, Lyssna till tystnaden. Hängningen som presenterar olika konstformer från olika epoker utgår ifrån Juhani Linnovaaras (f. 1934) målning Lyssna till tystnaden. Målningen ackompanjeras av 20 andra konstnärers verk som alla funderar över människans inre värld ur olika synvinklar. Lyssna till tystnaden öppnas som en del av utställningen Beröring onsdagen den 27 oktober 2021.