Clare Mackintosh saapuu Dekkarifestivaalille syyskuussa – tapahtuman ennakkolipunmyynti avautuu tänään

Dekkarifestivaalin 2021 ensimmäiset esiintyjät on julkistettu. Tänä vuonna tapahtuman ohjelma järjestetään kokonaisuudessaan verkossa lauantaina 18. syyskuuta. Festivaalin keskusteluissa kohtaavat kotimaisten dekkaristien parhaimmisto sekä kiinnostavat kansainväliset tähdet.

Brittiläinen Clare Mackintosh saapuu syyskuussa vierailulle Suomeen ja esiintyy Dekkarifestivaalilla. Entisen poliisin ja kotimaassaan palkitun rikoskirjailijan uusin teos Panttivanki (engl. alkuteos Hostage) ilmestyy suomeksi kesällä.

Ruotsalainen Viveca Sten tunnetaan Tukholman saaristoparatiisiin sijoittuvasta Sandhamnin murhat -sarjastaan. Dekkarifestivaalilla hän kertoo syyskuussa ilmestyvästä Lumen uhrit -romaanistaan, joka aloittaa Åren tunturimaisemiin sijoittuvan sarjan.

Kotimaisten rikoskirjailijoiden parhaimmistosta Dekkarifestivaalilla mukana ovat muun muassa kansainvälisen läpimurtonsa tehnyt Max Seeck, festivaalin suojelija Leena Lehtolainen, ylistetyn Vaiettu-romaanin juuri julkaissut Arttu Tuominen sekä uutta verta suomalaiseen rikoskirjallisuuteen tuovat Saija Kuusela ja Martta Kaukonen. Tapahtuman ohjelma täydentyy ja uusista esiintyjäkiinnityksistä tiedotetaan elokuussa.

Dekkarifestivaali on järjestetty aiemmin kuusi kertaa. Viime vuonna tapahtuma teki uuden yleisöennätyksensä, kun yli 5000 ihmistä eri puolilta Suomea seurasi kirjailijoiden verkkokeskusteluja yhden iltapäivän aikana.

”Viime vuosi osoitti, ettei pandemia lannista Dekkarifestivaalia. Myös tänä vuonna me kirjailijat tulemme ruutujen välityksellä lukijoiden luokse ympäri Suomea. Liity mukaan jännittäviin kohtaamisiin”, kannustaa Dekkarifestivaalin suojelija Leena Lehtolainen.

Dekkarifestivaalin järjestää Tammi. Tapahtumaan omat dekkaritähtensä tuovat Tammen lisäksi Aula & co., Bazar, Gummerus, CrimeTime, Siltala, Kustantamo S&S ja WSOY.

Ennakkolipunmyynti alkaa tänään keskiviikkona Tiketin kanavissa. Dekkarifestivaalin ohjelma ja tarkka aikataulu julkaistaan kokonaisuudessaan tiistaina 10. elokuuta festivaalin sivustolla.

Dekkarifestivaali 2021 (ohjelma täydentyy)

Clare Mackintosh (Gummerus), Viveca Sten (WSOY), Leena Lehtolainen (Tammi), Max Seeck (Tammi), Arttu Tuominen (WSOY), Saija Kuusela (Tammi), Jarkko Sipilä (CrimeTime), Martta Kaukonen (WSOY), Tuire Malmstedt (Aula & co.), Max Manner (Bazar)

Dekkarifestivaalin ohjelmajohtaja Outi Mäkinen
outi.makinen@tammi.fi | 040 8344 404

Tammi julkaisee kirjan ja levyllisen uutta lastenmusiikkia – Muumiperhe laulaa, OHOI! on tuleva klassikko, joka vie merellisiin tunnelmiin10.5.2021 13:54:36 EEST | Tiedote

Tammi julkaisee kirjana ja digiäänitteenä uutta, odotettua lastenmusiikkia. Maanantaina 10.5.2021 ilmestyvä Muumiperhe laulaa, OHOI! on Hannele Huovin sanoittama ja Soili Perkiön säveltämä 17 uuden muumilaulun kokonaisuus, joka julkaistaan huippuartistien esittämänä kaikilla keskeisimmillä jakelualustoilla. Kirja sisältää laulujen sanat, nuotit ja laululeikkivinkkejä. Kirjan kuvituksen ovat luoneet Riina ja Sami Kaarla.

Tammen syksyn 2021 kirjat on julkistettu13.4.2021 12:52:25 EEST | Tiedote

Suomalaisen kirjallisuuden maailmantähden Max Seeckin syyskuussa ilmestyvä romaani Kauna on trilleri yritysjohtajan murhasta. Leena Lehtolaisen Ilvesvaara on viides romaani henkivartija Hilja Ilveskerosta kertovassa sarjassa. Timo Parvela ja Pasi Pitkänen aloittavat lokakuussa maailmanvalloituksen uudella Varjot-sarjalla. Renny Harlin kertoo elämäkerrassaan ainutlaatuisen tarinansa Hollywoodin parrasvaloissa ja showbisneksen karuissa kulisseissa. Kansainvälisiä huippuja listalla edustavat nobelisti Kazuo Ishiguro odotetulla romaanillaan Klara ja aurinko sekä nuori yhdysvaltalaisrunoilija Amanda Gorman.

Spoken word runouden -taitajat yhdistävät voimansa Amanda Gormanin suomennoksissa9.4.2021 12:15:11 EEST | Tiedote

Amanda Gormanin teokset kääntää suomeksi työpari Laura Eklund Nhaga ja Aura Nurmi. Äänikirjoiksi ne tulkitsee artistinimellä Yeboyah tunnettu Rebekka Kuukka. Kaikkiaan Gormanilta suomennetaan tänä vuonna kaksi teosta, toukokuussa lahjakirja Vuori jota nousemme ja syyskuussa Loren Longin kuvittama lastenkirja Muutos nousee ja soi. Gormanin runojen laajempi kokoelma ilmestyy vuonna 2022.

Eeva-Liisa Mannerin syntymästä 100 vuotta – juhlavuoden kunniaksi Tammi julkaisee elämäkerran ja kootut teokset15.3.2021 15:03:26 EET | Tiedote

Eeva-Liisa Manner (1921–1995) on yksi merkittävimmistä sodanjälkeisistä kirjailijoistamme: monipuolinen runoilija, prosaisti, näytelmäkirjailija, esseisti, suomentaja ja kriitikko. Tänä vuonna hänen syntymästään tulee kuluneeksi sata vuotta. Juhlavuoden kunniaksi Tammi julkaisee uuden, Marja-Leena Tuurnan kirjoittaman Manner-elämäkerran sekä uusintapainoksen Mannerin kootuista runoista. Juhlavuoteen sisältyy myös seminaari ja Suomen Kirjailijaliiton jakama runouspalkinto.