Clevry

Clevry demokratiserar bedömningen av soft skills i arbetslivet

Människors personliga egenskaper, eller ”soft skills”, är avgörande både vid rekryteringar och för att lyckas i jobbet. Och just att identifiera och utveckla mjuka kompetenser är soft skills-företaget Clevrys nya strategiska inriktning mjuka kompetenser är soft skills-företaget Clevrys nya strategiska inriktning för en mer hållbar arbetsmarknad. Samtidigt ger Clevry fri tillgång till sin tjänst för bedömning av arbetslivsfärdigheter.

När både arbetstagare och arbetsgivare identifierar en persons soft skills så lyckas man med både rekryteringen och själva jobbet, säger doktor Alan Redman, forsknings- och utvecklingsdirektör på Clevry.

Nu kan personer som inte sedan tidigare är bekanta med terminologin kring soft skills i samband med jobb och rekrytering själva ta reda på sina styrkor via en öppen testplattform. Clevry har nämligen tagit fram testplattformen Joy at Work, med vilken vem som helst kan testa och identifiera sina egna främsta soft skills.

- Mätning och bedömning av mjuka kompetenser, så kallade soft skills, har i rekryteringsbranschen ansetts vara svårt och dyrt. Men eftersom vi har lång erfarenhet både av teknisk produktutveckling och bedömning har vi skapat ett test som är lätt att använda och som hjälper människor att förstå vad de är bra på, förklarar Clevrys verkställande direktör Lucas Geisler.

Clevry kommer nu att rikta in sig på soft skills inom arbetslivet. Clevrys idé är att demokratisera verktygen som rekryteringsbranschen använder för att identifiera soft skills, så att alla får tillgång till dem. Den bakomliggande filosofin är att människor kan bli bättre på sitt arbete, främja sin karriär och utveckla sig själva när de kan identifiera sina styrkor och svagheter i arbetslivet. Det hjälper dem också att utföra sina arbetsuppgifter på det mest optimala sättet.

Företagets forsknings- och utvecklingsdirektör Alan Redman påminner även om att man många gånger uppfattar mjuka kompetenser i arbetslivet som ett alltför snävt begrepp.

- Man bör komma ihåg att till exempel tidshantering, övertygelseförmåga och inlärningsförmåga är soft skills. Olika yrkesroller betonar olika slags soft skills, säger han.

Clevry är ett nytt företag inom HR-branschen som bildades genom en fusion av det nordiskt ledande konsult- och rekryteringsföretaget Studentwork och Sharper samt det brittiska företaget Criterion och dess testplattform Psycruit. Det nya varumärket förenar gedigen rekryteringskompetens och psykometrisk kompetens.

MER INFORMATION:

Tomas Valkama, tomas@clevry.com, +358 (0) 44 255 4436

Mera om Clevry: clevry.com

I över 30 år har Clevry varit en game changer för ett mer soft skills-drivet arbetsliv.

Företagets kontor i Helsingfors, Stockholm och Brighton betjänar kunder globalt, från Nordamerika till Singapore och från Nederländerna till Sydafrika.

Clevrys över 150 soft skills-certifierade rekryterare, affärspsykologer och experter är alltid beredda att lösa utmaningar som gäller rekrytering av personal, bedömning och utveckling.

Alan Redman, forsknings- och utvecklingsdirektör på Clevry
Lucas Geisler, Clevrys VD