CMX: AD NAUSEAM – legendaarisen Kysy-palstan parhaat nyt kirjana

Uutuuskirja CMX: Ad nauseam kokoaa yksiin kansiin CMX-yhtyeen vuonna 2015 hakkeroidun legendaarisen Kysy-palstan parhaat, hauskimmat ja pirullisimmat kysymykset ja vastaukset vuodesta 2009 lähtien. CMX vastaa ainoastaan tämän kirjan sivuilla myös uusiin, fanien vuonna 2018 lähettämiin kysymyksiin. Lisäksi kirja sisältää studiopäiväkirjan Iäti-albumin levytyksestä ja useita kiertuepäiväkirjoja, joita ei enää löydy netistä.

Kestosuosikki, tänäkin vuonna 16. albumillaan Alkuteos listaykköseksi noussut rock-yhtye CMX menetti vuonna 2015 hakkeroinnin seurauksena verkkosivunsa. Sivujen mukana katosi paitsi bändin hardcorefaneja, myös muita nettiaktiiveja hauskuuttanut ja välillä kauhistuttanutkin Kysy-palsta. Vuodesta 1995 asti toimineella huippusuositulla palstalla yhtyeen jäsenet vastasivat tuhansiin mielikuvituksellisiin kysymyksiin, keskustelun aiheet vaihtelivat musiikista politiikkaan ja elämän tarkoituksesta yleiseen haistatteluun.

Jokaisen CMX-fanin kirjahyllyyn kuuluvan Ad nauseamin ovat Kysy-palstan säilyneiltä varmuuskopioilta ja muilta tiedostoilta koonneet CMX:n laulaja-basisti A.W. Yrjänä, kitaristi Janne Halmkrona sekä toimittaja-kirjailija Tuukka Hämäläinen.

Milla Palovaara
Tuottaja
Like Kustannus/Kustannusosakeyhtiö Otava Oy
milla.palovaara@like.fi

Kesän käsityökirjoissa miehet neulovat ja nypläävät18.4.2019 09:37:00 EESTTiedote

Kesän kuumin mies ei olekaan se, joka kokkaa tai kalastaa, vaan se joka neuloo ja nyplää! Suomalaisen pitsinnypläyksen maailmankartalle nostanut Tarmo Thorström on osoitus siitä, mitä voi tapahtua, kun nuori mies astuu ennakkoluulottomasti itselleen täysin vieraalle tontille. Markus Haakana puolestaan avaa neulomisen perustekniikkaa miesten logiikalla teoksessaan Jätkä neuloo. Moreeni julkaisee kevään ja kesän listoillaan yhdeksän käsityökirjaa. Villasukkien lisäksi neulotaan lapasia ja vaatteita, virkataan huiveja ja tutustutaan nypläykseen.

Dosentti Seppo Tiihosen uutuuskirja Vallan kumoukset on väkevä kuvaus valtiojohtamisesta ja Suomen synnystä 1917–19199.4.2019 08:37:00 EESTTiedote

Joulukuun 6. päivänä 1917 julistettu Suomen itsenäinen valtio oli heikko: se oli hallinnollisesti täysin voimaton sitä uhkaavia sisäisiä ja ulkoisia voimia vastaan. Suomalainen kansakunta oli hajalla ja erimielinen. Dosentti Seppo Tiihosen uutuuskirja Vallan kumoukset on vahva kuvaus valtiojohtamisesta ja Suomen synnystä kumousten keskellä.