Cobotit elävöittävät Helsingin Designmuseon Iittala-näyttelyä

“Halusimme cobotit osaksi näyttelyä liikkeen takia. Ilman niitä näyttely olisi kyllä kaunis mutta hieman staattinen”, Florencia Colombo, toinen näyttelyn kuraattoreista sanoo.

Universal Robotsin yhteistyörobotti Designmuseon Iittala-näyttelyssä

Helsingin Designmuseo käyttää yhteistyörobotteja eli cobotteja näyttelyssään legendaarisesta lasivalmistajasta Iittalasta.

4.5 yleisölle avautuneen Iittalan 140-vuotisjuhlanäyttelyn, Iittala - Kaleidoscopen pääaulassa kaksi cobottia elävöittää Timo Sarpanevan, Kaj Franckin, Oiva Toikan ja Gunnel Nymanin lasiesineistä koottua installaatiota.

Toinen Universal Robotsin valmistamista roboteista siirtelee Franckin herkkiä Kartio -kaatimia tasoilta toiselle. Toiseen cobottivarteen istutettu Nikonin kamera taltioi liikkeen.

“Cobotti tukee ihmisen luovuutta”

Universal Robotsin cobotit ovat olleet aiemminkin osana taide-esityksiä. Viimeksi joulukuussa Lontoossa asuva balettitanssija ja fyysikko Merritt Moore toteutti cobotin kanssa poikkeuksellisen tanssiesityksen.

Universal Robotsin myynnin kehityspäällikön Antti Lumpeen mukaan cobotit soveltuvat loistavasti yhteistoimintaan ihmisen kanssa helppokäyttöisyytensä ja turvallisuutensa ansiosta.

“Cobotti antaa tilaa ihmisen luovuudelle ja tukee sen tulemista esiin”, hän sanoo.

Cobottivarret muistuttavat lasinpuhaltajia

Näyttelyn teema keskittyy Iittalaan, joka on yksi Pohjoismaisen muotoilun ikonisimmista suunnannäyttäjistä.

Näyttely luo kaleidoskooppimaisia näkökulmia Iittalan historiaan, yli 10.000 valmistaman esineen kirjoon ja niiden valmistustapoihin. Kuraattorit tuovat näyttelyssä esiin myös pohjoismaisen luontosuhteen ja yhteiskunnan kehitystä sekä vastuullisuutta.

Kaiken ytimessä on kuitenkin lasinpuhaltamisen käsityötaito. Robotit luovat myönteisen, modernin vastakohdan käsityöläisyyteen pohjautuvalle puhallusperinteelle.

Näyttelyn kuratoinnista vastaavat arkkitehti Florencia Colombo ja teollinen muotoilija Ville Kokkonen.

“Kävimme useasti Iittalan tehtaalla katsomassa lasinpuhaltajia. Heidän työskentelynsä muistutti yhteistyörobottien varsien liikehdintää. Cobotit näyttävät lähes inhimilliseltä”, Colombo sanoo.

“Halusimme cobotit osaksi näyttelyä liikkeen takia. Ilman niitä näyttely olisi kyllä kaunis mutta hieman staattinen. Yksi näyttelyn teemoista, maaginen realismi, kiteytyy Universal Robotsin coboteissa.”

Kokkosen mukaan laitteiden asennus oli helppoa ja käyttäjäystävällistä.

“Cobottien ohjelmointi ja liikkeiden ohjaus toimi hyvin intuitiivisesti. Lasivaasien siirtelyssä tarvittavan keinokäden valmisti OTE Robotics muutamassa viikossa”, hän sanoo.

Robotiikka antaa sytykkeitä tulevaisuuteen

Designmuseon kumppanuuksista vastaava Piia Lehtinen kertoo, että verkossa toteutetuissa ennakkotilaisuuksissa, kuten opastetuilla kierroksilla on ollut runsas osanotto.

“Uskallan toivoa, että näyttelystä tulee suosittu”, hän sanoo.

“Haluaisin nähdä lisää robotiikkaa näyttelyissä ympäri maailman, luovasti käytettynä. Muotoilun esittäminen museoissa ei ole vain historiaa. Robotiikan avulla me voimme antaa ihmisille sytykkeitä ajatella ja puhua myös tulevaisuudesta”.

Piia Lehtinen, yhteistyöpäällikkö, Designmuseo, piia.lehtinen@designmuseum.fi, + 358 50 583 1657.

Ville Kokkonen, kuraattori ja teollinen muotoilija, ville@villekokkonen.fi, +358 50 324 3285.

Florencia Colombo, kuraattori ja arkkitehti, fc@florenciacolombo.com, +41 79 217 8300

Designmuseon kumppanuuksista vastaava Piia Lehtinen

+45 89 93 89 89https://try.universal-robots.com/fi/mainsite/

Yritys on osa Teradyne Inc. -konsernia, ja Tanskan Odensessa sijaitsevan pääkonttorin lisäksi sillä on aluetoimistot Yhdysvalloissa, Saksassa, Ranskassa, Espanjassa, Italiassa, Isossa-Britanniassa, Tšekissä, Puolassa, Unkarissa, Romaniassa, Venäjällä, Turkissa, Kiinassa, Intiassa, Singaporessa, Japanissa, Etelä-Koreassa, Taiwanissa ja Meksikossa. Universal Robotsin liikevaihto oli 248 miljoonaa Yhdysvaltain dollaria vuonna 2019.

Tanskaan maailman suurin yhteistyörobottien keskittymä: Mobile Industrial Robots ja Universal Robots sijoittavat 36 miljoonaa dollaria robotiikan kehitystyöhön ja valmistukseen12.2.2020 08:31:50 EET | Tiedote

Tanskan elinkeinoministeri Simon Kollerup on julkaissut suunnitelmat Tanskan robotiikka-alan lippulaivojen, Mobile Industrial Robotsin (MiR) ja Universal Robotsin (UR) tulevasta päämajasta. Yritykset asettuvat yhdessä noin 32 000 m2:n ”cobottikeskukseen” Odensessa, joka on Tanskan nopeasti kasvavan robotiikka-alan keskus.