Corex Finland Oy vann Östra Nylands företagspristävling

Östra Nylands handelskammarenhets företagspris 2023 har tilldelats Corex Finland Oy. Det prisbelönta företaget har framgångsrikt främjat energieffektiviteten och infört ett miljövänligare uppvärmningssätt vid sin hylsfabrik i Lovisa.

Årets tema i företagspristävlingen som ordnas av Helsingforsregionens handelskammares Östra Nylands handelskammarenhet var ”Energieffektivitet – som en del av hållbar utveckling”.

”Energikrisen har försatt företagen i en ny situation där de måste hitta nya lösningar för att spara energi på kort tid. Användningsvanorna har förändrats i många företag, oavsett storlek eller bransch. Ansökningarna från företagen som deltagit i tävlingen omfattar små och stora investeringar som har resulterat i både besparingar i energikostnaderna och en omställning i en hållbarare riktning”, säger prisnämndens och Östra Nylands handelskammarenhets ordförande, Brunbergs verkställande direktör Katarina Enholm.

Corex Finland Oy har i samarbete med Lovisa Värme och maskintillverkarna utvecklat ett ekosystem som möjliggör att spillvärmen från produktionen och returvattnet från fjärrvärmesystemet utnyttjas som värmekälla för fastigheten. Genom förändringen har företaget helt blivit av med tung brännolja och energikostnaderna har minskat.

”Vi valde Corex som vinnare eftersom de har skapat ett win-win-system där båda parterna gynnas. Återvinning av spillvärme är genomförbart i många företag inom olika branscher, och genom att belöna Corex vill vi lyfta fram metoden som kanske många andra funderar på”, betonar Enholm.

Corex Finland Oy är en del av den snabbt växande belgiska VPK-koncernens hylsdivision Corex. VPK-koncernen är verksam inom kartongförpackningssektorn och sysselsätter cirka 6 400 personer vid sina 70 fabriker i 20 olika europeiska länder. Corex Finland Oy:s hylsfabrik i Lovisa ligger cirka tre kilometer från Lovisa centrum. Fabriken tillverkar hylsor för pappers- och kartongindustrin av råvaror från Corex kartongfabrik i Björneborg.

”Vårt mål på Corex Finland Oy är att göra en positiv inverkan genom vårt arbete. Vi är engagerade i hållbar utveckling och miljöansvar. Vi arbetar aktivt för att förbättra energieffektiviteten, och ett exempel på detta är omvandlingsprojektet för värmesystemet vid anläggningen i Lovisa”, säger Jaakko Helminen, ekonomi- och operativ chef på Corex.

”Det är fint att Östra Nylands handelskammarenhet värdesatte vårt projekt med ett företagspris. Vi ägnade lång tid åt att fundera över ett alternativ till tung brännolja, och tillsammans med våra samarbetspartner hittade vi till slut en lämplig lösning. Genom ett värmepumpssystem som använder fabrikens spillvärme och fjärrvärmens returvatten som värmekälla, får vi uppvärmningen till fastigheten. Att förbättra energieffektiviteten innebär att ständigt forska och söka efter nya idéer. Denna belöning motiverar oss att fortsätta, för alla små och stora energiåtgärder är viktiga för oss”, säger Maarit Simola, direktör för hylsindustrin i Finland.

Syftet med Östra Nylands företagspris är att årligen lyfta fram företagens betydelse vid uppbyggnaden av samhällets välmående. Östra Nylands Företagspris delades ut redan för 24:e gången vid Östra Nylands handelskammarenhets Näringslivsmorgon den 12.5.2023.

Katarina Enholm, prisnämndens ordförande,
tfn 050 635 44, katarina.enholm@brunberg.fi

Mathias Kivikoski, vice ordförande,
tfn 040 570 5115, mathias.kivikoski@sok.fi

Jaakko Helminen, ekonomi- och operativ chef på Corex,
tfn 040 551 2647, jaakko.helminen@corexgroup.com

Maarit Simola, direktör för Corex hylsindustri i Finland,
tfn 040 511 4194, maarit.simola@corexgroup.com

Följ Helsingin seudun kauppakamari

Senaste pressmeddelandena från Helsingin seudun kauppakamari

Suhdannepulssi: Helsingin seudun yritysten näkymät yhä heikot – reilu kolmannes arvioi poliittisten lakkojen vähentävän mahdollisuuksiaan tarjota töitä3.4.2024 07:00:00 EEST | Tiedote

Yritykset Helsingin seudulla arvioivat seuraavan kolmen kuukauden suhdannenäkymät heikoiksi. Negatiivisiksi ne arvioivat myös yrityksensä liikevaihdon, kannattavuuden ja työvoimatarpeiden kehityksen seuraavan kolmen kuukauden aikana, käy ilmi Helsingin seudun kauppakamarin Suhdannepulssista. Vaimeat suhdannenäkymät eivät ole kohentuneet joulukuusta. Kyselyyn vastanneista alueen yrityksistä 39 prosenttia arvioi, että poliittisten lakkojen suma vähentää niiden mahdollisuuksia tarjota työpaikkoja vuonna 2024.

Uudellamaalla yhä liian vähän korkeakoulupaikkoja alueen tarpeeseen nähden – ”Uusimaalaiset nuoret selkeästi huonommassa asemassa kuin koko Suomessa keskimäärin”13.3.2024 00:10:00 EET | Tiedote

Suomessa on 0,93 korkeakoulun aloituspaikkaa yhtä toisen asteen tutkinnon suorittanutta kohti. Uudellamaalla suhdeluku on 0,76, selkeästi pienempi kuin suurissa tai keskisuurissa korkeakoulumaakunnissa, selvitti Helsingin seudun kauppakamari. Tilanne ei ole korjaantunut edellisestä selvityksestä vuonna 2022.

Helsingin seudun kauppakamari arvioi: Pääkaupunkiseudulla lopetti viime vuonna ennätysmäärä yrityksiä – ”Kaupan alan yritysten määrän väheneminen huolestuttavaa”21.2.2024 07:00:00 EET | Tiedote

Pääkaupunkiseudulla lopetti toimintansa 9 450 yritystä vuonna 2023, arvioi Helsingin seudun kauppakamari Tilastokeskuksen alkuvuoden lukuihin perustuen. Lopettaneita yrityksiä olisi arvion mukaan 17 prosenttia enemmän kuin edellisvuonna. Luvuissa ei ole huomioitu alkutuotantoa ja kiinteistöalan yrityksiä. Kaupan alalla lopettaneiden yritysten määrä on ollut suuri kahtena edellisvuonna. Lopettaneiden kaupan alan yritysten määrä pääkaupunkiseudulla oli suurempi kuin aloittaneiden tammikuusta 2022 syyskuuhun 2023.