Coronapandemin medförde en ökad efterfrågan på hundvalpar: Kennelklubben registrerade nästan 49 000 hundar år 2020

Antalet hundar registrerade i Finska Kennelklubben ökade ifjol, som förväntat. Antalet registrerade hundar ökade med över åtta procent från år 2019. De populäraste hundraserna är i huvudsak samma som förut.
Labrador retriever, bild: Jukka Pätynen/koirakuvat.fi

År 2020 registrerades totalt 48 895 hundar i Finska Kennelklubben medan antalet registreringar år 2019 var 45 111. Antalet registreringar växte med 8,3 procent.

– Ökningen av antalet registreringar kunde förväntas då människor i och med coronapandemin har mera tid att vara hemma med sina hundar, konstaterar Kennelklubbens styrelseordförande Harri Lehkonen.

Labrador retriever fortfarande populäraste rasen

Populäraste hundraserna i topp tre är samma som ifjol. Flest registreringar hade labrador retriever (2471), på andra plats kom jämthunden (1411) och på tredje plats schäfern (1363).

Av de populära hundraserna hade cocker spaniel, jack russell terrier och dvärgschnauzer den största ökningen i antalet registreringar i jämförelse med året innan. Labrador retriever, finsk lapphund, spansk vattenhund, drever, strävhårig vorsteh, schäfer, korthårig vorsteh och tibetansk terrier ökade i popularitet med över hundra registreringar från år 2019.

År 2020 registrerades hundar av totalt 298 olika raser i Kennelklubben. I flera raser är antalet registreringar väldigt små, endast några hundar. Av de raser som finns på topp-tio-listan var det åtta som nådde över tusen registrerade hundar.

En lista på de hundra populäraste hundraserna finns här. Registreringsstatistiken för år 2020 kan ännu ändras något, bland annat på grund av importregistreringar och registeröverföringar.

Luna populäraste smeknamnet

Smeknamnet på fler än 36 000 hundar har nu sparats via Kennelklubbens Omakoira-mobilapp. Vanligaste av dessa är Luna. Andra populära namn är Alma, Helmi, Sulo och Hertta. Största delen av de populäraste smeknamnen är korta och koncisa så att hunden lätt kan förstå sitt namn då man kallar på den.

En lista på de 30 populäraste hundnamnen finns här.

Lär hunden grundläggande saker

Harri Lehkonen önskar att nyblivna hundägare socialtränar sina hundar väl och lär dem vardagslydnad. Det lönar sig för en nybliven hundägare att även förbereda för att hunden ska klara sig av att spendera längre tider ensam, när läget hemma eventuellt ändras i framtiden.

Tips på hur man tränar sin hundvalp och annan nyttig information hittar du bland annat i Iloinen pentu -handboken på Kennelklubbens webbplats samt på webbplatsen hankikoira.fi.

Varje hundägare har skyldighet att se till att hunden vaccineras

Lehkonen betonar också vikten av att hålla hundens vaccinationer i kraft, även om man inte skulle hålla aktivt på med någon hundsport med hunden. Då hundpopulationen växer ökar risken för att smittosamma sjukdomar sprids bland hundar vid olika slags möten. Trots att sjukdomsläget i Finland just nu är relativt bra, kan läget ändras om hundägare låter bli att bära sitt ansvar.

Kennelklubbens bestämmelser om vaccinationer finns här.

För mera information
Finska Kennelklubbens styrelseordförande
tfn 050 329 2188

Ordförande för Finska Kennelklubbens uppfödarkommitté
Tuula Laitinen
tfn 050 430 3229
tuula.laitinen@kennelliitto.fi

Labrador retriever, bild: Jukka Pätynen/koirakuvat.fi
Jämthund, bild: Hannu Huttu.
Schäfer, bild: Aino Pikkusaari
Finsk lapphund, bild: Krista Haataja
Golden retriever, bild: Sami Takarautio
Shetland sheepdog, bild: Jukka Pätynen/koirakuvat.fi
Finsk stövare, bild: Ida Photography
Jack russell terrier, bild: Aino Pikkusaari

Finska Kennelklubben ry är Nordens äldsta hundorganisation. Som ledande expertorgan samlar vi och delar vi ut information gällande hundar. Vi har en aktiv interaktion med olika intressentgrupper, följer med lagstiftningen samt driver hundars och hundägarnas intressen både nationellt och internationellt. Vi har mer än 147 000 personmedlemmar samt 2000 medlemsföreningar.